اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار خراسان رضوی:

تقویت تعاونی‌ها از ابزارهای مهم جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها است

خبرگزاری فارس: استاندار خراسان رضوی بر لزوم برنامه‌ریزی مشترک دولت و تعاون‌گران برای اصلاح تعاونی‌های دچار مشکل و جلوگیری از ضد تبلیغ نتایج عملکرد آنها تاکید کرد.

تقویت تعاونی‌ها از ابزارهای مهم جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدحسین فروزان‌مهر امروز در همایش اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌های سراسری شرکت‌های تعاونی کشور، با عنوان اینکه امروز اقتصاد ما در معرض خطری فراتر از تهدید و مواجهه با توطئه‌ای حساب شده است، گفت: در این شرایط تعاون، یک مقوله کاملا اساسی، حیاتی و جدی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امروز با مرور اقدام رهبر تیزبین و ژرف نگرمان در ابلاغ سیاست‌های کلی اصلی چهل و چهار قانون اساسی در سال‌های گذشته که تکلیف کردند یک چهارم اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه باید تعاونی باشد، متوجه می‌شویم که شاید ایشان شرایط حال حاضر را پیش‌بینی کرده بودند.

فروزان‌مهر با اشاره به ضرورت تعمیق روحیه و فرهنگ تعاون در عرصه‌های مختلف اجتماعی جامعه، عنوان کرد: اغراق نیست اگر بگوئیم مردم انقلاب را با تعاون اجتماعی خود خلق کردند، جنگ با تعاون مردم به پیروزی رسید و راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن و روز قدس در هر سال، تبلور تعاون اجتماعی در جامعه است، از این رو باید در جهت ورود این ظرفیت عظیم به عرصه اقتصادی نیز بسترسازی کنیم.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برای توسعه تعاون باید از طریق بررسی تجارب و سوابق موجود و کنکاش در گذشته وارد عمل شویم، گفت: بازنگری گذشته، دو مانع؛ فرهنگ ضعیف کار گروهی و تیمی و ضعف در قوانین در مسیر توسعه تعاون را به ما نشان می‌دهد که باید هر چه زودتر و با تقسیم کار، در جهت رفع این مشکلات وارد عمل شویم.

وی با اشاره به تلاش‌های فراوان صورت گرفته در این عرصه تاکنون گفت: باید با تمام توان برای بهبود وضع موجود تلاش کنیم، تا با توجه به مزایای فراوان، بخش تعاون بتواند به جایگاه واقعی خود در جامعه دست یابد.

وی خطاب به مسئولان اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌های تعاونی، گفت: شما رسالت سنگینی دارید و باید با حرف و عملتان فرهنگ‌سازی کنید و بهترین راهکار برای فرهنگ سازی، ارائه الگوهای موفق و باورپذیر کردن مردم از این طریق است.

وی با تاکید بر ضرورت زمینه‌سازی برای افزایش موفقیت‌ها در این عرصه و اطلاع‌رسانی عملکرد تعاون‌گران برتر بدین منظور، اضافه کرد: مشکلات فعالان بخش تعاون در حوزه موانع قانونی موجود در اقتصاد تعاونی، تنها با تعامل و انتقال تجربیات از سوی این قشر به دولت و قوه مقننه برطرف می‌شود.

فروزان مهر با بیان اینکه در عرصه اقتصادی هر جا کار گروهی انجام می‌شود، باید با مفهوم حقوقی تعاون تعریف و گسترش یابد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بورسی کشور، علی‌رغم دارا نبودن ماهیت حقوقی تعاونی، از حیث شکل مشارکت گروهی مردم در یک فعالیت اقتصادی، به نوعی تعاونی تعریف می‌شوند.

استاندار خراسان رضوی بر لزوم برنامه‌ریزی مشترک دولت و تعاون‌گران برای اصلاح تعاونی‌های دچار مشکل و جلوگیری از ضد تبلیغ نتایج عملکرد آنها در سطح اجتماع، تاکید کرد و گفت: جامعه هوشیار ما هیچ‌گاه عملکرد تعداد محدودی تعاونی ناموفق را به کلیت عرصه تعاون، تعمیم نخواهد داد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه تحریم‌ها علی‌رغم ناجوانمردانه بودن و آسیب‌هایی وارده به اقتصاد، دارای منافعی نیز برای ما است، افزود: از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به زمینه‌سازی برای همگرایی فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی در قالب تعاونی و در جهت مقابله با تحریم‌ها، با به بکارگیری برنامه‌ریزی صحیح اشاره کرد.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، معاون رئیس جمهور در امور اجتماعی نیز در این همایش رشد تعاونی‌های کشور را پرشتاب توصیف کرد و گفت: با حفظ و ایجاد روحیه تعاون در سطح جامعه، می‌توان در تمام حوزه‌ها به موفقیت‌های قابل‌ توجهی دست یافت.

وی افزود: احیای فرهنگ تعاون در میان قشرهای مختلف اجتماع، منوط به حفظ روحیه تعاون‌گری و بسط، توسعه و رسوخ آن در لایه‌های مختلف جامعه است.

معاون رئیس جمهور در امور اجتماعی همچنین، عنوان کرد: کاهش تصدی‌گری‌های دولت در این بخش و واگذاری آن به اتاق‌های تعاون و بخش‌های مردمی اقتصاد، از جمله رویکردهای دولت است.

اسدالله عباسی، سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در ادامه، با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی اقتصاد و پویاتر شدن هر چه بیشتر بخش تعاون، گفت: برای برون رفت از دو چالش عمده کنونی کشور، شامل اشتغال و تورم، باید بخش اقتصاد تعاونی تقویت شود.

وی با اشاره به اقدامات مطلوبی که در دولت‌های نهم و دهم در حوزه تقویت تعاون صورت گرفته، افزود: طی این مدت، 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات به منظور توانمندسازی تعاونی‌ها، پرداخت شده است.

عباسی تصریح کرد: شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های تعاونی، توطئه‌های دشمنان در کند کردن روند توسعه اقتصادی کشور را ناکام خواهد گذاشت.

انتهای پیام/70008/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول