اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دادستان عمومی و انقلاب قزوین:

مدیریت صحیح موقوفات افزایش انگیزه وقف را به دنبال دارد

خبرگزاری فارس: دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: اگر موقوفات موجود به درستی مدیریت شوند قطع یقین انگیزه مردم برای وقف نیز افزایش می‌یابد.

مدیریت صحیح موقوفات افزایش انگیزه وقف را به دنبال دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌‌ الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی امروز در همایش تجلیل از یاوران وقف در عرصه حقوقی، قضایی و ثبتی اظهار داشت: باید در توسعه موقوفات و حفظ و صیانت از موقوفات بیش از پیش تلاش شود، زیرا این موارد از موضوعات بسیار حائز اهمیت در حوزه وقف به شمار می‌روند.

وی افزود: همچنین باید همواره جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ایم را با گذشته مقایسه کنیم تا بتوانیم میزان پیشرفت خود را سنجیده و نمره قابل قبولی را به خود بدهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه باید تصور درست و واقعی وقف در جامعه ارایه شود، گفت: ایجاد تصویر واقعی و درست وقف نیز در افزایش انگیزه برای ایجاد موقوفات جدید تأثیر بسزایی دارد.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین ادامه داد: اگر ما از وقف یک تصویر نادرستی در جامعه ایجاد کنیم هیچ‌گاه افراد جدید از وقف استقبال نمی‌کنند، زیرا وقف را برای خود یک نوع مزاحمت تلقی می‌کنند.

صادقی نیارکی اضافه کرد: لذا در امور مربوط به موقوفات باید به گونه‌ای عمل شود که مردم وقف را برای خود مزاحم تلقی نکنند بلکه این موضوع تبیین شود که وقف صدقه جاریه است و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد.

وی تصریح کرد: همچنین به صورت همه جانبه می‌تواند در عمران، آبادانی و ایجاد رشد و تعالی محلی که موقوفه در آن واقع شده است، کمک کند.

به گفته این مسئول اگر این موضوع محقق شود قطع یقین افراد جدیدی وارد عرصه وقف می‌شوند و املاک خود را به این صدقه جاریه عظیم کشوری و استانی الحاق می‌کنند و سایر افراد نیز از آن بهره‌مند می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین با بیان اینکه موضوع کم‌‌رنگ شدن وقف در جامعه باید ریشه‌یابی شود، گفت: اگر این امر محقق نشد باید بررسی کنیم که مشکل از کجاست، چرا در گذشته‌های دور مردم از موقوفات استقبال می‌کردند و این همه املاک و رقبات موقوفه برای این امر منظور شد اما امروز می‌بینیم موضوع وقف کم‌رنگ شده است.

صادقی نیارکی تصریح کرد: حل مشکلات موجود در حوزه وقف قطع یقین بحث توسعه موقوفات را نیز به دنبال خواهد داشت، اداره اوقاف نیز نقشی که در این خصوص می‌تواند ایفا کند این است که در بخش نظارتی خوب عمل کند.

وی با اشاره به اینکه موقوفات باید هم درآمدزایی داشته باشند و هم اینکه دست خوش سوء‌استفاده‌های جانبی نشوند، عنوان کرد: بعضی از رقبات موقوفه از نظر میزان و مساحت و حتی درآمدهای عرفی قابل توجه هستند، اما متأسفانه درآمد آن کم ذکر می‌شود، این موضوع نه تنها انگیزه افراد برای ایجاد موقوفه جدید را از بین می‌برد بلکه گاهی اگر کسی قصد وقف نیز داشته باشد، نظرش را تغییر می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: لذا باید به سمت هدف وقف حرکت کنیم، یعنی اگر کارکرد صدقه جاریه وارد جامعه نشود، صدقه جاریه فی نفسه محترم نیست، آنچه که به آن ارزش می‌بخشد خروجی است که وارد جامعه می‌شود و به واسطه آن موقوفه دست فقیر و مستمندی را می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین اظهار داشت: در مصارف موقوفات نیز باید دقت لازم صورت گیرد، وقتی که در تحصیل درآمد مسئول موقوفه مرتکب تعدی و تفریط باشد، باید اقدامات قانونی لازم صورت گیرد.

صادقی نیارکی بیان کرد: همچنین باید دقت شود که موقوفه در محلی که توسط واقف تعیین شده مصرف شود، اگر این موضوع محقق شود، در واقع دغدغه رهبر معظم انقلاب که توصیه زیادی نسبت به آن دارند و مسئولان کشور نیز محقق شده است.

وی با اشاره به تعدیاتی که به رقبات موقوفه می‌شود، ابراز داشت: در استان قزوین برای بررسی تعدیاتی که از سوی مسئولان امر و یا افراد فرصت‌طلب می‌شود، دو شعبه یکی در شعب دادیاری و یکی در شعب بازپرسی تعیین کرده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: برای انتخاب افرادی که در این شعب انجام وظیفه می‌کنند نیز دقت زیادی شده است تا جهت‌گیری فکری، دینی و مذهبی بالایی داشته باشند و بتوانند از موقوفات حمایت بهتری داشته باشند.

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین اضافه کرد: اما تسریع در اعلام وقوع بزه برای ما بسیار حائز اهمیت است، زیرا اعلام به موقع بزه کمک زیادی به کشف جرم می‌کند، در واقع  هر چقدر به زمان وقوع جرم نزدیک‌تر باشیم بهتر می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

صادقی نیارکی خاطر نشان کرد: باید به بحث پیشگیری بیشتر اهمیت دهیم و منتظر نباشیم حتما جرمی واقع شود و پس از آن به دنبال رفع مشکلات آن باشیم، زیرا آنچه که در فرآیند جرم و بستر جرم قابل پیشگیری است تا اساساً جرمی واقع نشود، در بسیاری از موارد امکان‌پذیر است.

وی افزود: وقتی اداره اوقاف و امور خیریه اقدامات پیشگیرانه انجام دهد مانند اینکه افراد امین و با ایمان را برای سرپرستی موقوفات به کار گیرد، قطعا این افراد دنبال گناه و بزه نخواهند رفت و اگر احیانا هم اقدام به بزه کردند نباید اغماض کنیم، طبیعی است که باید برخورد قاطع در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/77001/ع30/ظ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول