اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 9 ماهه امسال

2 میلیارد تومان از موقوفات قزوین احصا شده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: در 9 ماهه منتهی به آذرماه امسال موفق شدیم حدود دو میلیارد تومان از موقوفات استان را احصا کنیم که این مبلغ در راستای نیت واقفان هزینه شده است.

2 میلیارد تومان از موقوفات قزوین احصا شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی در همایش یاوران وقف که با شعار «همه واقف باشیم» در سالن اجتماعات آستان مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در راستای ترویج سنت حسنه وقف در استان اقدام به برگزاری جشنواره‌های مختلفی کردیم.

وی افزود: یکی از جشنواره‌هایی که به طور جدی در حال پیگیری آن هستیم و اثرات آن را در جامعه مشاهده می‌کنیم، جشنواره «وقف چشمه همیشه جاری است» که در ابعاد هنری، فرهنگی و نمایشگاهی در میان اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بعد فرهنگی در میان طلاب و روحانیون، دانشگاهیان و در میان اقشار مختلف مردم جامعه از جمله اصناف و کسبه در حال پیگیری ترویج سنت وقف هستیم. همه این‌ها به این منظور است که فرهنگ وقف به صورت جدی دنبال شده و در میان مردم نهادینه شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ابراز داشت: در بعد هنری نیز برای هنرمندان استان که می‌خواهند اثری در مورد وقف داشته باشند، برنامه‌های متنوعی اعم از آثار تجسمی، غیرتجسمی، خوشنویسی و سایر مبحث‌هایی که در حوزه هنر مطرح است، در نظر گرفته شده و اجرا می‌شود.

نوروزی اضافه کرد: در بعد نمایشگاهی نیز با ایجاد نمایشگاه‌های مختلف وقف در امامزادگان شاخص و موقوفات شاخص استان، توانستیم آثار وقف و برکات آن  را در قالب نمایشگاه در معرض دید عموم مردم قرار دهیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود در عرصه وقف عنوان کرد: یکی از مشکلات عمده ما در حوزه موقوفات این است که اطلاع‌رسانی مناسب و فرهنگ‌سازی صحیح در این زمینه انجام نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: شاید خیلی از افراد جامعه با اینکه انسان‌های متدینی هستند اما نسبت به مسئله وقف اطلاعات کافی ندارند، بنابراین نیاز است که جلسات متعددی را در میان اقشار مختلف برگزار کرده تا این سنت حسنه را در بین مردم ترویج و نهادینه کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: همچنان که مردم به بحث‌های دیگر دین می‌پردازند، به مبحث وقف نیز باید به عنوان یک سپرده‌گذاری معنوی که خداوند در روز قیامت سود آن را تحویل انسان می‌دهد، نگاه کنند و اگر کسانی می‌توانند بخشی از اموال خود را وقف کنند حتما در این راستا گام بردارند.

نوروزی با اشاره به ترویج وقف‌های گروهی افزود: چند سالی است که به دنبال ترویج وقف‌های گروهی هستیم تا اگر کسی به صورت فردی نمی‌تواند وقف داشته باشد، به صورت گروهی موقوفه‌ای را ایجاد کنند که سود آن در واقع به بخش‌های مختلف جامعه سرازیر شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حوزه موقوفات سه راهبرد اساسی توسعه، حفظ و صیانت از موقوفات و ایجاد وقف‌های جدید در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: در 9 ماهه امسال، 68 مورد وقف جدید صورت گرفته است که شاخص‌ترین وقف، یک واحد آپارتمانی بوده که درآمد حاصل از آن صرف جانبازان جنگ تحمیلی خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین به میزان نذورات مردمی در بقاع متبرکه اشاره کرد و گفت: استان قزوین دارای 263 امامزاده است که در 9 ماهه امسال دو میلیارد تومان نذورات مردمی در داخل ضریح‌های مطهر این امامزاده‌ها واریز شده است که تمامی این نذورات به مصرف امامزادگان می‌رسد.

نوروزی اعلام کرد: از مجموع نذورات مردمی، 40 درصد صرف فعالیت‌های عمرانی نظیر احداث زائرسرا، توسعه صحن، ایجاد پارکینگ و احداث سرویس بهداشتی می‌شود و 30 درصد نیز به فعالیت‌های مدیریتی نظیر پرداخت حقوق خادم و قبوض آب و برق اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: 20 درصد از نذورات نیز صرف اقدامات فرهنگی نظیر برگزاری مراسم‌های مختلف در مناسبت‌های ملی و مذهبی در آستان مقدس امامزاده‌ها می‌شود و 10 درصد به عنوان حق تصدی به حساب سازمان اوقاف واریز خواهد شد که این مبلغ نیز در استان‌ها در راستای نیازهای فرهنگی، عمرانی و مدیریتی هزینه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول تمام نذورات مردمی یک امامزاده صرف همان امامزاده می‌شود و به لحاظ شرعی اجازه نداریم از این مبلغ در یک امامزاده دیگر استفاده کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در ادامه به اهمیت وقف از دید ائمه اطهار (ع) اشاره کرد و افزود: پیامبر گرامی اسلامی (ص) فرموده‌اند که بعد از مرگ سه مورد نام انسان را جاودانه می‌کند که فرزند صالح، علمی که دیگران منتفع شوند و صدقه جاریه جاودان‌کننده نام انسان هستند.

نوروزی عنوان کرد: وقف، صدقه جاریه است که انسان با بذل‌بخشی از اموال و املاک خود در راستای این سنت حسنه در ابعاد مختلف به جامعه کمک می‌کند و منفعت موقوفه در جامعه جاری می‌شود.

وی تشریح کرد: یکی از موضوعاتی که در بحث تحریم‌ها می‌تواند دست جامعه اسلامی را بگیرد و بخشی از مشکلات آن را مرتفع کند، عواید حاصل از موقوفات است که در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند کمک حال دولت‌های اسلامی باشد و برگزاری جشنواره‌های مختلف در حوزه وقف نیز در این راستا است.

نوروزی ابراز داشت: جشنواره وقف احسان ماندگار برنامه دیگری است که در راستای ترویج این سنت حسنه در استان قزوین برگزار شده و اثرات خوبی را بر جای گذاشته است و همایشی که امروز با عنوان یاوران وقف شاهد برگزاری آن هستیم نیز با همین هدف صورت گرفته است.

انتهای پیام/77001/ق30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول