اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گام دیگر شهرداری اهواز برای حفظ محیط زیست

پایان دفن غیربهداشتی پسماندهای کلانشهر اهواز / فاز دوم مجتمع دفع پسماندها افتتاح شد

خبرگزاری فارس: افتتاح فاز دوم مجتمع دفع پسماندها شنبه سی‌ام دی ماه سال جاری با حضور مدیرکل محیط زیست استان خوزستان، شهردار کلانشهر اهواز و مدیرعامل سازمان پسماند افتتاح شد.

پایان دفن غیربهداشتی پسماندهای کلانشهر اهواز / فاز دوم مجتمع دفع پسماندها افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، پس از افتتاح موفقیت‌ آمیز فاز اول مجتمع دفع پسماندهای کلانشهر اهواز شامل بهره برداری از کارخانه بازیافت و پردازش پسماندهای شهری در راستای تحقق برنامه پنج ساله مدیریت پسماند کلانشهر اهواز فاز دوم طرح فوق‌الذکر با افتتاح و بهره‌برداری از سلول دفن بهداشتی پسماندهای شهری با اعتبار 20 میلیارد ریال توسط شهرداری اهواز آغاز به کار کرد.

مدیرکل اداره محیط زیست استان خوزستان در حاشیه افتتاحیه این محل اعلام کرد: بخش بازیافت این کارخانه در هفته دولت شامل جدا سازی و تفکیک زباله و تولید کود کمپوست افتتاح شد، اما بخش دفن روجکت و آنچه باقی می‌ماند و دیگر قابل بازیافت نیست باید در کوره‌های زباله سوز برای تولید انرژی سوزانده شود و در مکان ویژه‌ای دفن شود.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی کوره هنوز در مراحل اولیه بوده و در حال پیگیری است، افزود: تا زمان راه‌اندازی قرار شده به روش اصولی دفن شود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با تشکر از تلاش شهرداری اهواز در حفظ و نگهداری از محیط زیست تصریح کرد: از این پس نگران آلوده شدن آب‌های زیرزمینی نخواهیم بود و از شهردار اهواز به‌خاطر تلاش و پیگیری مستمر و هزینه برای ساخت سایت دفن بهداشتی پسماندهای شهری تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: فاز سوم طرح مذکور شامل احداث صنایع تبدیلی پسماندهای خشک و فاز چهارم شامل احداث کارخانه ریجکت‌سوز با هدف به صفر رساندن پسماندهای دفنی در دستور کار شهرداری اهواز قرار دارد.

پرو‍ژه مذکور با هدف مدیریت پسماندهای غیرقابل بازیافت که از کارخانه بازیافت خارج می‌شود طراحی و اجرا شده است.

*افتتاح طرح فوکوئوکا

مدیرکل اداره محیط زیست استان خوزستان در ادامه افزود: همچنین دفن پسماندها در این پروژه به روش نیمه هوازی و با طراحی و کارگذاری لوله‌های زهکش شیرابه و گاز و طراحی و احداث حوضچه تثبیت شیرابه و برقراری سیستم باز چرکابی شیرابه انجام می‌پذیرد.

وی با اشاره به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز تصریح کرد: ضمن اینکه با توجه به بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه، سلول‌های دفن در سطح زمین با عملیات خاکی به حجم 180 هزار متر مکعب احداث شده است.

لاهیجان‌زاده در مورد افتتاح طرح فوکوئوکا گفت: در این روش پسماندها در سلول‌هایی با ابعاد 250 متر در 350 متر دفن می‌شوند و سیستم جمع‌آوری شیرابه و همچنین سیستم جمع‌آوری گاز متان از مزایای این طرح است.

وی با بیان اینکه شیرابه دیگر به آب‌های زیر زمین منتقل نمی‌شود و دفن در پنج لایه انجام می شود، خاطرنشان کرد: با این روش اراضی کمتری آلوده می‌شود.

مدیرکل اداره محیط زیست استان خوزستان اضافه کرد: کف محلی هم که در شیرابه‌ها نگهداری می‌شود رس‌کوبی و عایق‌سازی شده که از نفوذ شیرابه‌ها به اعماق زمین جلوگیری به عمل می‌آورد.

وی اشاره کرد: خود شیرابه هم به روش باز چرخانی به تدریج به روی زباله‌های دفنی باز می‌گردد تا سرعت تجزیه را بالا ببرد.

لاهیجان‌زاده در پایان با ارزشمند دانستن کارهای صورت گرفته و با تقدیر از پشتکار شهردار اهواز اظهار کرد: انتظار می‌رود با نصب ایستگاه‌های جمع‌آوری زباله خشک در سطح شهر و تسریع در راه‌اندازی تفکیک پسماندهای خانگی از مبدا راندمان کار را در این مقطع به اندازه رضایت بخشی بالا ببرند.

این سایت در 25 کیلومتری شهر اهواز قرار دارد و در زمینی به مساحت 125 هکتار طبق استانداردهای جهانی محیط زیست و توسط متخصصان سازمان مدیریت پسماند احداث شده است.

این سایت شامل کارخانه تفکیک و بازیافت، باسکول و سلول‌های دفن زباله بوده و با اعتبار 10 میلیارد تومان تکمیل شده است.

انتهای پیام/72001/صا40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول