اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حداد‏عادل:

نجات امت از بی‏بصیرتی انگیزه قیام عاشوراست

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نجات امت از بی‏بصیرتی را انگیزه قیام عاشورا و حرکت ابا‏عبدالله‏ الحسین(ع) خواند.

نجات امت از بی‏بصیرتی انگیزه قیام عاشوراست

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، غلام‏علی حدادعادل در مراسم اربعین حسینی(ع) در رودهن که با حضور امام جمعه شهرهای پردیس، بومهن، رودهن و آبعلی، شهردار رودهن، عضو شورای اسلامی این شهر و جمع کثیری از مردم در حسینیه شهرک «نور» رودهن برگزار شد، اظهار داشت: حضرت سید‏الشهدا(ع) دارای سیمایی جهانی است.

وی ادامه داد: با نگاهی به زائران حرم مطهر آن حضرت، این شعر در ذهن تداعی می‏شود که «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست/وین چه شمعی است که جان‏ها همه پروانه اوست».

حداد‏عادل اضافه کرد: اینکه همه وقایع عاشورا حول محور سید و سالار شهیدان در گردش است، بیان صحیحی است؛ اما اگر بگوییم که اربعین متعلق به حضرت زینب کبری(س) است، نیز اشتباه نکرده‏ایم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: روضه اربعین، روضه حضرت زینب(س) است؛ همان‏طوری که روضه تاسوعا، روضه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) است.

وی با اشاره به برخی پرسش‏های مطروحه در خصوص قیام عاشورا خاطرنشان کرد: سئوالات بسیاری درباره فلسفه قیام عاشورا بیان می‏شود که چرا ایشان قیام فرمودند؟ آیا امام به دنبال قدرت بود؟ آیا آن حضرت به دنبال ثروت بود؟

حداد‏عادل اضافه کرد: در بیانات گران‏سنگ حضرت ابا‏عبدالله ‏الحسین(ع) مطالب مفصلی در این خصوص وجود دارد؛ ایشان در بخشی از این سخنان می‏فرمایند که «و انی لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّة جدّی أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی علی بن ابی‏طالب ...».

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در این تک عبارت موجود در زیارت اربعین با مضمون «بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه»، واژه «مُهجَتَهُ» به معنای رگ گردن است و اگر کسی خون رگ گردن را دهد، گویی جان خود را داده است.

وی ادامه داد: در زیارت اربعین کار امام حسین(ع) این‏گونه تشریح شده که ایشان خون قلب و جان خود، یاران و اصحاب بزرگوارش را در راه خدا بذل فرمودند تا بندگان را از جهالت، نادانی و بی‏بصیرتی نجات دهد.

حداد‏عادل اضافه کرد: حضرت ابا‏عبدالله ‏الحسین(ع) به این نتیجه رسیدند که هیچ راهی برای آگاهی‏بخشی به مردم جز حضور در میدان عاشورا و نثار جان و مال و زن و فرزند و در یک کلام همه چیز باقی نمانده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: از این رو، با توجه به مطالب زیارت اربعین نیازی نیست که خود را مشغول آن کنیم که حضرت سیدالشهدا(ع) از چه روی قیام کردند.

وی ادامه داد: با وجود بزرگانی معصوم همچون سید و سالار شهیدان باید قدر خود را بابت برخورداری از فرهنگ سرخ عاشورایی بدانیم.

انتهای پیام/2568/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول