اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دومین شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور صورت گرفت

سرایش 114 شعر در رثای عاشورا

خبرگزاری فارس: مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: 50 شاعر 114 سروده منظوم خود را به دومین شب شعر عشایر جنوب ارائه کردند.

سرایش 114 شعر در رثای عاشورا

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امین‌الله قربانی کشکولی در دومین شب شعر عاشورایی جامعه ولایتمدار عشایر جنوب کشور که در دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته نخستین شب شعر عاشورایی عشایر با استقبال خوبی مواجه و در دومین دوره از بین 114 سروده شعرا  15 شعر و دو مرثیه برای قرائت در مراسم انتخاب شد.

دبیر شب شعر عاشورایی عشایر جنوب کشور افزود: امسال شعرای هفت استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، بوشهر و خوزستان اشعار خود را برای این شب شعر ارائه کردند.

قربانی ادامه داد: هیئت داوری بر اساس محتوا، گویش و زبان محلی اشعار را انتخاب کردند.

به گفته وی، تاکنون 200 شعر و 89 شاعر در بانک اطلاعات عشایر جنوب کشور به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: بیشترین برگزیدگان شب شعر از ایل قشقایی استان فارس بودند و ترکی قشقایی، فارسی و لری به ترتیب بیشترین گویش اشعار را به خود اختصاص داده بودند.

قربانی بیان کرد: تعدادی از عشایر با وجود اینکه عشایر هستند به زبان فارسی یا ترکی صحبت می‌کنند و از ایلات عرب نیز که پنج طایفه هستند سه طایفه به زبان ترکی سخن می‌گویند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی (ره) عشایر را ذخایر انقلاب دانستند و مقام معظم رهبری در دیدار با سران و معتمدان عشایر کردستان بیان کردند «همان‌طور که امام فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند».

قربانی گفت: مقام معظم رهبری وجود اقوام در ایران را یک فرصت می‌دانند و تاکید می‌کنند که عشایر مرزداران و حافظان هویت کشور هستند.

وی اضافه کرد: در گذشته درصد بسیاری از مردم ایران عشایر بوده‌اند و از زمانی که تمدن شکل گرفته عشایر در این کشور زندگی می‌کرده‌اند.

قربانی در ادامه گفت: عشایر به نوعی از بنیانگذاران تشیع در این سرزمین محسوب می‌شوند و در ولایتمداری و حفظ ارزش‌ها سابقه ارزشمندی دارند.

وی همچنین افزود: مقام معظم رهبری یادآور شده‌اند که عشایر در مقابل حکومت‌های مستبد داخلی و سلطه خارجی مقاومت کرده‌اند.

مشاور استاندار فارس تصریح کرد: عشایر تنها در مقابل نظام اسلامی سر تسلیم فرود آوردند چرا که پیش از انقلاب همراه آن بودند، در کوران انقلاب مبارزه کردند و شهید دادند و بعدها در دوران دفاع مقدس نیز از هیچ ایثار و فداکاری برای حفظ نظام دریغ نکردند.

وی ادامه داد: پیوندهای خویشاوندی در بین عشایر بسیار قوی بوده و همین موضوع یک مزیت فرهنگی قابل بررسی و الگوسازی است.

قربانی بیان کرد: عشایر کم‌توقع و خوداتکا هستند و مسئولان باید با حفظ روحیه بلند‌نظری عشایر در خدمت‌رسانی به آنها کوشا باشند.

به گزارش فارس، شعر آیینی شیعی اقسام متعددی مانند شعر غدیریه، شعر عاشورایی، شعر منقبت، شعر مناجاتی، شعر رضوی و شعر انتظار یا منجی دارد و مداحی، مرثیه و مقتل‌خوانی از زیرمجموعه‌های شعر عاشورایی هستند.

انتهای پیام/2448/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول