اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران:

ایران 25 درصد صادرات افغانستان را به خود اختصاص داد

خبرگزاری فارس: معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ایران 25 درصد صادرات افغانستان را در سال جاری به خود اختصاص داده است.

ایران 25 درصد صادرات افغانستان را به خود اختصاص داد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، رضا توفیقی‌زاده ظهر امروز در جلسه میز کشوری افغانستان با اشاره به اینکه این جلسات با هدف بررسی مشکلات موجود در استان‌ها برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این جلسات باید بررسی شود که چه زیر‌ساخت‌هایی باید در کشور و در استان‌ها برای افزایش صادرات به کشور افغانستان ایجاد شود.

*2 میلیارد و 180 میلیون دلار صادرات به افغانستان

وی با بیان اینکه از سال 85  به بعد 25 درصد صادرات افغانستان را ایران به خود اختصاص داده است، ادامه داد: ارزش ریالی صادرات ایران به این کشور در سال 85 مبلغ 500 میلیون دلار بوده است که این رقم در سال جاری به 2 میلیارد و 180 میلیون دلار رسیده است.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اینکه کشورمان هزینه زیادی را برای حضور افغانی‌ها در کشور پرداخت کرده است، افزود: علاوه بر این نیز ایران هزینه زیادی برای فراهم ساختن صادرات به این کشور و تأمین زیر‌ساخت‌ها متحمل شده که باید این هزینه‌ها از طریق افزایش صادرات جبران شود.

توفیقی‌زاده تصریح کرد: در رویه فعلی و در شرایط کنونی اگر کار ما با کشور افغانستان همین گونه ادامه پیدا کند استمرار حضورمان و حرکت پیش‌روی در افغانستان امیدبخش نیست.

*تولید صادراتی باید مورد توجه صادر‌کنندگان قرار گیرد

وی یادآور شد: استان‌های مرزی با افغانستان باید به مفهوم تولید در کنار تجارت توجه کنند یعنی تولید ما باید تولید صادراتی باشد و به لحاظ کمیت و کیفیت به صرفه برای کشور باشد.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران گفت: کشورمان در حوزه محصولات کشاورزی و صادرات به افغانستان از شرایط بسیار خوبی برخوردار است که باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی صورت گیرد.

توفیقی‌زاده با اشاره به اینکه باید ظرفیت‌های بازار افغانستان و میزان کشش آن بررسی شود، ادامه داد: صادرات ریالی به این کشور که مسئولان مطرح کردند در حال حاضر دغدغه مهمی به شمار نمی‌رود بلکه نگرانی ما مبادلات داخل ایران از طریق دلالی‌ها است.

*صادرکنندگان قیمت پایه صادراتی را اصلاح کنند

وی اظهار کرد: قیمت پایه صادراتی را صادرکنندگان استان اصلاح و به این سازمان اعلام کنند.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران افزود: طی ‌سال گذشته این اقدام همراه با جایزه صادراتی بود و افراد علاقه بیشتری نشان می‌دادند که امسال نیز باید همکاری کنند.

توفیقی‌زاده اضافه کرد: خراسان‌جنوبی درخواست سهم بیشتری از ترانزیت را داشته است که برای انجام این اقدام باید زیر‌ساخت‌های لازم فراهم شود چرا که بنا به گفته برخی از مسؤلان استان زیر‌ساخت‌های لازم برای این درخواست وجود ندارد.

وی در ارتباط با سایر مشکلات مطرح شده مسؤلان استان در زمینه صادرات به افغانستان تصریح کرد: درخواست صدور موافقت‌نامه تجاری ترجیحی که مطرح شده است نیز در صورتی کارگشا است که مشکل را به طور کامل مرتفع سازد که این امر محقق نمی‌شود.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تعرفه صادرات به این کشور بالا نیست که مانعی برای تجارت باشد.

توفیقی‌زاده ادامه داد: صاحبان سرمایه در استان باید گواهی FS را کسب کنند که در این راستا مطالعه بازار‌های منطقه و جهان برای صادرات انجام می‌شود.

*بدون شناخت بازار فروش اقدام به تولید مثمر‌ثمر نیست

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بدون شناخت بازار فروش اقدام به تولید مثمر‌ثمر نیست، گفت: اعطای نمایندگی و ایجاد منافع مشترک با تجار افغانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است که باید به این مهم توجه بیشتری شود.

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: باید دفتر حمایت از بازار‌یابی در افغانستان در مرز تشکیل شود تا صادر‌کنندگان را راهنمایی و هدایت کند.

توفیقی‌زاده در ارتباط با فراهم ساختن زیر ساخت‌های حمل و نقل در استان نیز افزود: این زیر ساخت‌ها باید در برنامه‌های میان‌مدت و بلند‌مدت مورد توجه قرار گیرد اما در بخش سخت‌افزاری می‌شود سریع‌تر به نتیجه رسید.

وی با اشاره به تحریم‌های دشمن علیه ایران یادآور شد: در شرایط جنگ نرم دشمنان نظام، باید برای این تحریم‌ها بدل و راهکار تهیه کرد.

انتهای پیام/690011/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول