اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد

تامین 70 درصد نیاز ارزی از محل صادرات غیرنفتی / چین نخستین شریک صادراتی ایران

خبرگزاری فارس: معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی هشت ماهه نخست سال جاری بیش از 70 درصد نیاز ارزی کشورمان را از محل صادرات غیر نفتی تامین کرده‌ایم.

تامین 70 درصد نیاز ارزی از محل صادرات غیرنفتی / چین نخستین شریک صادراتی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، رضا توفیقی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده سال 91 اظهار داشت: افزایش صادرات غیر نفتی از ایران یکی از آرزوهای دیرینه مقام معظم رهبری است.

وی عنوان کرد: در حوزه صادرات غیر نفتی در برنامه اول توسعه، 66 درصد از هدف مشخص شده به میزان 18 میلیارد دلار در برنامه دوم توسعه 58 درصد به میزان 15 میلیارد دلار و در برنامه سوم توسعه نیز 92 درصد به میزان 26 میلیارد دلار محقق شده است.

توفیقی از تحقق 150 درصد هدف برنامه چهارم توسعه به میزان 79 میلیارد دلار خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان تحقق صادرات در برنامه چهارم توسعه نیز 150 درصد افزایش با رقم 79 میلیارد دلار بوده است.

وی بیان کرد: 52 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی در چارچوب اجرای برنامه پنجم توسعه در سال جاری هدف‌گذاری شده که این رقم تا پایان سال محقق می‌شود.

این مسئول افزود: چین نخستین شریک صادراتی ما در سال گذشته بود و کشورهای عراق، امارات، هند، افغانستان، ترکیه، کره ‌جنوبی، سنگاپور، اندونزی و پاکستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

توفیقی ابراز داشت: صادرات ایران به کشور عراق از یک میلیارد و 800 میلیون دلار در سال گذشته به 5 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده که این رقم در سال جاری به بیش از 6 میلیارد دلار افزایش می‌یابد و بر خلاف گفته بعضی‌ها که سهم ایران در بازار عراق را مطلوب نمی‌دانند، ما در بازار عراق بسیار موفق عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به باز کردن بازار هند برای صادرات کالاهای ایرانی خاطرنشان کرد: صادرات ما به بازار هند در سال 89 به بیش از یک میلیارد دلار و در سال گذشته به بیش از 2 میلیارد دلار رسید.

این مسئول تصریح کرد: : صادرات کالاهای ایرانی در سال جاری به افغانستان به بیش از 3 میلیارد دلار رسیده در حالی که مجموع واردات به کشور افغانستان 6 میلیارد دلار است.

توفیقی افزود: نسبت صادرات به واردات در هشت ماهه نخست سال جاری در ایران به بالای 70 درصد رسیده است که توانسته‌ایم بیش از 70 درصد نیاز ارزی را از محل صادرات غیر نفتی تامین کنیم.

وی خواستار تدوین، تصویب و اجرای برنامه توسعه صادراتی استان کرمان، تقسیم وظایف بین دستگاه‌های مختلف، پایش تجارت خارجی استان، تثبیت موقعیت معاونت بازرگانی خارجی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، برگزاری میزهای تخصصی کالایی و کشوری و آمایش سرزمین در استان کرمان متناسب با نگاه صادراتی شد.

توفیقی ابراز داشت: محصول پسته 78 درصد از صادرات استان کرمان را تشکیل می‌دهد و باید تولید صادراتی این محصول را در مراحل کاشت، داشت و برداشت در دستور کار قرار داده شود.

انتهای پیام/80019/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول