اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد

صادرات 28 میلیارد دلاری ‌غیرنفتی ایران طی‌ سال‌جاری

خبرگزاری فارس: معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی هشت ماه سال‌جاری میزان صادرات غیرنفتی در کشور 28 میلیارد دلار بوده است.

صادرات 28 میلیارد دلاری ‌غیرنفتی ایران طی‌ سال‌جاری

به گزارش فارس از قزوین، کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه و برتر استان قزوین که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران میزان صادرات غیرنفتی کشور 300 میلیون دلار بود که در سال گذشته این رقم به بیش از 44 میلیارد در بخش کالا و 2/4 میلیارد دلار در حوزه انجام پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی در خارج از کشور رسیده است.

وی ادامه داد: در هشت ماه سال‌جاری در بخش پتروشیمی 30 درصد و گازی 18 درصد کاهش صادرات صورت گرفته است ولی در صادرات غیرنفتی در این مدت شاهد 30 درصد رشد بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت صادرات استان قزوین عنوان کرد: در سال گذشته میزان صادرات استان 240 میلیون دلار بوده که در هشت ماهه سال‌جاری این میزان افزایش یافته و به 245 میلیون دلار رسیده است، بنابراین تا به امروز نگرانی در زمینه صادرات غیرنفتی در استان قزوین وجود ندارد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه دشمنان نظام محدودیت‌هایی را برای حوزه تجارت در بخش بانکی، نقل و انتقال پول و حمل و نقل برای کشور ایجاد کرده‌اند، تصریح کرد: با همه این اوصاف شعار ما نیز تحقق اقتصاد مقاومتی با توسعه صادرات غیرنفتی است و آمارهای هشت ماهه نیز از این حکایت دارند.

کرمانشاهی با تأکید بر اینکه همواره باید از حوزه صادرات غیرنفتی حمایت‌های لازم صورت گیرد، عنوان کرد: یکی از اقدامات مورد نیاز برای دفاع از صادرات غیرنفتی و توسعه آن برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه است که سازمان توسعه تجارت ایران سالانه 700 دوره آموزشی در سراسر کشور برگزار می‌کند و مباحث مربوط به فرهنگ‌سازی و بسترسازی صادرات غیرنفتی را در این دوره‌ها ارائه می‌دهد.

صادرکنندگان افسران خط مقدم جبهه اقتصادی هستند

وی با بیان اینکه دیدگاه جامعه نسبت به صادرات در سال‌های اخیر تغییر یافته است، بیان کرد: در 20 سال گذشته نگاه به صادرات مانند امروز نبود، در جامعه کنونی صادرات ارزش محسوب می‌شود و صادرکننده افسر و سرباز خط مقدم جبهه اقتصادی کشور به شمار می‌رود که این امر نیز پس از 20 سال فرهنگ‌سازی و بسترسازی در حوزه صادرات محقق شده است.

این مقام مسئول اعلام کرد: در سال 83 کل صادرات غیرنفتی در کشور 6.7 میلیارد دلار بود که در سال 86، جشن عبور صادرات غیرنفتی از رقم 20 میلیارد دلار برگزار شد و در سال گذشته نیز از حدود 44 میلیارد دلار صادرات در بخش صدور کالا عبور کردیم.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه خوشبختانه در یک فرآیند 17 ساله صادرات فنی و مهندسی روند صعودی داشته است، عنوان کرد: در سال 73 صادرات غیرنفتی در قالب پروژه‌های مختلف نظیر ساختمان‌سازی، راه سازی، سدسازی و غیره، 75 میلیون دلار بود که در سال 80 به 250 میلیون دلار رسید و تا سال 91 نیز از رشد سالانه 45 درصدی برخوردار بوده است.

کرمانشاهی خطاب به صادرکنندگان اظهار داشت: طبق فرموده‌ مقام معظم رهبری باید به نحوی عمل کنیم که در چاه‌های نفت بسته شود.

وی افزود: بنابراین می‌‍‌بینیم که نگاه مقام معظم رهبری و مسئولان کشوری اینگونه است که باید از صادرات غیرنفتی حمایت شود و حوزه صادرات غیرنفتی توسعه یابد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه پشتوانه صادرات تولید است، گفت: زمانی که از صادرات حمایت‌های لازم و کافی صورت می‌گیرد به این معنا است که از پشتوانه صادرات یعنی بخش تولید نیز حمایت می‌شود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به بهبود تراز تجاری کشور ادامه داد: ما به سمتی در حال حرکت هستیم که تراز تجاری غیرنفتی در مقایسه با واردات مثبت بوده به طوری که تراز تجاری خارجی کشور در هشت ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه صادرات موتور محرک اقتصاد و محور توسعه هر کشور است،  عنوان کرد:  صادراتی که سبب اشتغال، ارزش افزوده، کارآفرینی و ارزآوری می‌شود، طبق قانون معافیت مالیاتی دارد و در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی برگزار شد، همه این موضوع را پذیرفتند.

این مقام مسئول در خاتمه با اشاره به رتبه قزوین در توسعه صادرات غیرنفتی تصریح کرد: استان قزوین در توسعه صادرات غیرنفتی جلودار است و امیدواریم در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شاهد پیشرفت هرچه بیشتر این استان در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/77001/ت/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول