اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برج خاموشی در سیرجان با قدمت 2 هزار ساله

خبرگزاری فارس: کارشناس موزه سیرجان گفت: روستای اغرکویه سیرجان در 70 کیلومتری جنوب این شهرستان دارای برج خاموشی با قدمت 2 هزار ساله است که به علت نبود راه مناسب و عدم اطلاع‌رسانی کسی از آن مطلع نیست.

برج خاموشی در سیرجان با قدمت 2 هزار ساله

وحید حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سیرجان اظهار داشت: روستای اغرکویه سیرجان در 70 کیلومتری جنوب این شهرستان دارای برج خاموشی با قدمت 2 هزار ساله است که به علت نبود راه مناسب و عدم اطلاع‌رسانی کسی از آن مطلع نیست.

وی افزود: این قلعه 50 متر مربعی مربوط به سکونت زرتشتیانی است که در این محل مردگان خود را به رسم زرتشتیان که تا یک قرن پیش مرسوم بوده است، قرار می‌دادند تا لاشه خورها، عقاب‌ها یا پرندگان شکاری این اجساد را بخورند و سپس استخوان‌های میت را در چاهی که وسط این برج است، می‌ریختند تا تبدیل به خاک شود.

حسینی بیان کرد: قدمت این برج با دیوارهای سنگ‌چین به بیش از 2 هزار سال یعنی قبل از اسلام می‌رسد و این برج خاموش نشان‌دهنده سکونت زرتشتیان در منطقه بوده است.

محسن اسدی کارشناس آثار باستانی و مسئول موزه سیرجان نیز به خبرنگار فارس گفت: این محل، برج استودان نام دارد که تا یک قرن پیش زرتشتیان محلی، مردگان خود را در این محل می‌گذاشتند تا طعمه پرندگان شوند و به عناصر طبیعت بازگردند.

وی افزود: در آیین زرتشت خاک، آب، باد و آتش از عناصر طبیعت هستند که باید احترام این عنصرها حفظ شود و به همین خاطر مردگان را در چنین محلی می‌گذاشتند تا طعمه پرندگان شوند.

به گزارش فارس، عرض دیوارهای سنگی که بدون ملات چیده شده تا دو متر است و هم‌اکنون فقط یک تا یک و نیم متر از دیوارهای سنگی باقی مانده و در وسط محوطه که جایگاه آیین زرتشتیان هم بوده چاهی است که با سنگ اطراف آن بالا آمده که استخوان‌های مردگان در آن ریخته می‌شده است.

لذا می‌طلبد که میراث فرهنگی استان و مسئولان در محل حضور یافته و نسبت به شناسایی محل و رفع مشکلات ارتباطی این روستا اقدام کنند.

روستای اغرکویه هم‌اکنون دارای پنج خانوار و از نعمت برق و آب آشامیدنی لوله‌کشی محروم است و آب شرب مردم و دامداری و کشاورزی از چشمه جوشان موجود تأمین می‌شود.

انتهای پیام/80015/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول