اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی تعزیه روستای اتوی مازندران:

تعزیه روستای «اتو» به ثبت میراث فرهنگی کشور می‌رسد

خبرگزاری فارس: مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی تعزیه روستای اتو مازندران گفت: تعزیه روستای اتو مازندران در هفته‌های آینده به ثبت ملی و مذهبی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور می‌رسد.

تعزیه روستای «اتو» به ثبت میراث فرهنگی کشور می‌رسد

حسین شهابیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سوادکوه از پیگیری ثبت تعزیه و مراسم عاشورای روستای اتو سوادکوه در میراث ملی و مذهبی کشور خبر داد و افزود: پیشینه تعزیه اتو به بیش از 150 سال می‌رسد.

وی به تاریخچه تعزیه اتو اشاره کرد و افزود: میرزا ولی‌الله عبرت در خوابی می‌بیند که خانم سیاهپوشی در سه شب متوالی به خوابش می‌آید و ساخت حسینیه‌ای در زمین وی که مستوفی الممالک منطقه بود را بیان می‌کند که وی باتلاقی بودن زمین مورد نظر را بیان و زمین‌های دیگر را پیشنهاد می‌کند که آن خانم سیاهپوش خواستار ساخت حسینیه در محل مورد نظر خود را بیان می‌کند.

وی افزود: میرزا ولی‌الله عبرت با بزرگان صحبت می‌کند و فعالیت آغاز و زمین باتلاقی هم خشک می‌شود و وی با استعفا از شغل خود به جمع‌آوری اشعار تعزیه اقدام می‌کند و خودش هم شعر می‌گوید که تخلص "شهاب" در پایان اشعار تعزیه با تلاش‌های وی حاصل شده است.

مدیر پایگاه اطلاع‌رسانی تعزیه اتو با بیان اینکه در کشور تعزیه‌های زیادی با غنای فرهنگی بالا وجود دارد، گفت: تعزیه اتو دو سال پیش در سوگواره زاهدان به دلیل نغمه‌ها و اشعار تعزیه به رتبه اول دست یافت و در چهارمین سوگواره ولای تهران حائز رتبه برتر شد و در همایش وبلاگ‌های حوزه دین اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه نیز به عنوان برتر دست یافت.

شهابیان با تقدیر از حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اداره تبلیغات اسلامی سوادکوه به تلاش‌های مجموعه تعزیه اتو برای شناساندن ظرفیت‌های آن اشاره و خاطر نشان کرد: تهیه لوح‌های فشره عکس و کلیپ تعزیه در سال‌های اخیر در نسخه 100 حلقه تا بیش از هزار حلقه و توزیع تقویم در ابعاد بزرگ و به صورت رنگی با عکس تعزیه اتو انجام شده است.

وی از تهیه و توزیع دو هزار حلقه لوح فشرده تعزیه اتو در عاشورای امسال خبر داد و افزود: ارسال فیلم و تصاویر تعزیه اتو به صورت رایگان به سراسر جهان ارسال می‌شود.

وی از تلاش سعدالله شهابی به عنوان کارگردان و حسین رضایی به عنوان امام خوان و سایر اعضای گروه تعزیه اتو تقدیر کرد و گفت: امسال نزدیک به 20 هزار نفر در مراسم تعزیه روز عاشورای روستای اتو حضور داشتند.

انتهای‌پیام/86015/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول