اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کرمان:

مهم‌ترین درس قیام عاشورا ولایت‌پذیری بود

خبرگزاری فارس: استاندار کرمان ریشه و رمز و راز حادثه کربلا و واقعه عاشورا را ولایت‌پذیری دانست و گفت: مهم‌ترین درس قیام عاشورا نیز در ولایت و رهبری نهفته است.

مهم‌ترین درس قیام عاشورا ولایت‌پذیری بود

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت اسماعیل نجار در جشنواره سراسری یادمان ولایت در این شهرستان با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله‌ (ع) اظهار داشت: این جشنواره به دلیل تبعید مقام معظم رهبری در زمان ستمشاهی به این خطه برگزار شده است که در آن زمان مردم ولایتمدار جنوب به خوبی از ایشان پذیرایی و با تمام وجود از رهبر انقلاب حمایت و پشتیبانی کردند.

وی ریشه و رمز و راز حادثه کربلا و واقعه عاشورا را ولایت‌پذیری دانست و افزود: مهم‌ترین درس قیام عاشورا نیز در ولایت و رهبری نهفته است.

نجار با بیان اینکه در واقعه کربلا احیا و بقای دین و ارزش‌های اسلام توسط امام حسین (ع) انجام گرفت، تصریح کرد: این واقعه را کسانی رقم زدند که به خوبی واقعه غدیر را درک کرده بودند.

وی افزود: رمز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، سربلندی هشت سال دفاع مقدس و عبور از بحران‌های بسیاری که در جای جای کشور به ویژه در هنگام فتنه 88 تجلی پیدا کرد و همچنین ارادت مردم در 9 دی ماه همان سال به دلیل درسی بود که مردم از عاشورا گرفته بودند.

نجار بیان کرد: یاران با وفای امام حسین (ع) تا زمان شهادت گوش به فرمان امام خود بوده و با تمام وجود استقامت کردند و سرباز ولایت باقی ماندند.

استاندار کرمان بزرگترین اسوه در سیرت ولایتمداری و جانفشانی در راه ولایت را حضرت ابوالفضل (ع) دانست و گفت: ایشان ولایت‌پذیری را برتر از برادری می‌دانستند و تا آخرین لحظات مطیع محض ولایت و مولای خویش بودند.

نجار با اشاره به اینکه با ابراز تأسف بیشتر در مداحی‌های ما به صفات جسمانی حضرت عباس ‌(ع) توجه می‌شود، بیان کرد: اما صفتی که وی را برجسته و برتر می‌کند، ولایت‌پذیری ایشان است که به امام زمان خویش اقتدا کرد و به همگان راه و رسم مردانگی را آموخت.

وی حضرت زینب‌ (س) را در قله ولایتمداری و نماد اطاعت از امام عصر خود خواند و گفت: ایشان همواره پیرو ولایت بود و در سخت‌ترین شرایط حتی لحظه‌ای از امام خویش دست برنداشت و با وجود تمام مصیبت‌ها به عنوان زنی نمونه در دنیا ماندگار شد‌.

نجار با بیان اینکه حضرت زینب ‌(س) موجب پایداری اسلام و نهضت عاشورا شد، خاطرنشان کرد: ایشان با خطبه‌های کوبنده و محکم خود آموزه‌های عاشورا را برای همیشه در ذهن‌ها ماندگار کرد.

وی اظهار داشت: اگر در کربلا امام حسین ‌(ع) و یاران باوفای ایشان را به دلیل حمایت از مظلومان و تحقق امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسانده و اهل بیت آ‌ن‌ها را به اسارت بردند، امروز تمام مستکبران و کفار در‌صدد هستند تا پیروان آن حضرت را با انواع تهدید و فشار حتی تحریم و جنگ تمام عیار اقتصادی تبعیت از ولایت و رهبری صالح را به انحراف بکشانند.

نجار پیروی از رهبری را پیام اصلی عاشورا ذکر و تصریح کرد: باید با هوشیاری و بصیرت تلاش کرد تا به ولایت فقیه هرگز خللی وارد نشود.

وی معیار و میزان ارزش و اعتبار افراد را به میزان ولایتمداری آن‌ها دانست و افزود: باید همگی در مسیر امام حسین‌(ع) گام برداشته و راه ایشان را ادامه دهیم.

نجار کربلا را صحنه ولایتمداری ذکر کرد که نمود آن در رفتار و گفتار عاشوراییان تجلی یافته است و عنوان کرد: عاشورا به ما می‌آموزد که باید در مسیر حضرت سیدالشهدا‌(ع) قرار گرفت.

استاندار کرمان با بیان اینکه هیچ حادثه‌ای در تاریخ کربلا مناسب‌تر، خالص‌تر و الگوپذیرتر از حادثه کربلا نیست، گفت: همچنین خالص‌ترین و تأثیرگذارترین انقلاب در تاریخ کربلا است.

نجار با توجه به اینکه انقلاب اسلامی نیز ریشه در حادثه کربلا و نهضت عاشورا دارد، بیان داشت: در غبار فتنه مرز میان حق و باطل از بین می‌رود، شناخت دشمنان سخت‌تر شده و ولایت‌پذیر بودن دشوارتر می‌شود و این امر را می‌توان در فلسفه عاشورا مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه تنها برگزاری یادمان ولایت کافی نیست، ابراز داشت: نباید در مسیر ولایت حضوری کمرنگ داشته باشیم و فرمان وی را به نفع خود تفسیر کنیم.

نجار خاطرنشان کرد: بسیاری از کسانی که در مقابل حضرت اباعبدالله (ع) صف آرایی کردند، کسانی بودند که با ارسال بیش از 18 هزار نامه خواستار حضور ایشان در کوفه شدند، اما تنها به دلیل پست و مقام در جبهه مقابل قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه کسانی که در مقابل ایشان ایستادگی کردند، کسانی بودند که به سفیر ایشان مسلم ابن عقیل پشت کردند، اذعان داشت: در زمان غیبت امام عصر (عج) مسلم زمان رهبر فرزانه انقلاب است.

نجار تصریح کرد: آنان مسلمانانی بودند که امام خود را نشناخته، ندای «هل من ناصر» وی را نشنیده، بصیرت لازم را پیدا نکرده و نتوانسته بودند، حق و باطل را از یکدیگر تشخیص دهند.

وی با توجه به اینکه این بی‌بصیرتی ممکن است در تاریخ تکرار شود، افزود: عاشورا کنکور بصیرت الهی است، بنابراین باید همواره مراقب باشیم تا در این عرصه نه تنها نمره قبولی بلکه رتبه عالی را کسب کنیم.

نجار با بیان اینکه در فتنه 88 برخی‌ها مردود شدند، عنوان کرد: آنان به دلیل همین درهم و دینار دنیا به امام خود پشت کردند به گونه‌ای که برخی از آنان حتی دیگر نتوانستند به درون جامعه بازگردند.

وی با تأکید بر اینکه همه باید زمینه ساز ارتقای معرفت و ولایت‌پذیری باشند، ابراز داشت: این عزاداری‌ها و سوگواری‌ها همه در جای خود ارزشمند است، اما کلید توفیق پذیرش آن‌ها بصیرت است.

استاندار کرمان با تأکید براینکه عزاداری‌ها باید موجب ارتقای معرفت نسبت به رهبری و ولایت شود، گفت: ایران سرافراز این بستر را در جامعه فراهم کرده و با عنایت به اسلام و احکام نورانی آن باید به این امر توجه بیشتری صورت گیرد.

 

انتهای پیام/80001/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول