اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه آبادان:

تجمع بزرگ هیئات عزاداری آبادان در یک روز

خبرگزای فارس: امام جمعه آبادان گفت: در ماه محرم امسال در شهرستان یک روز مشخص برای گردهمایی بزرگ همه هیئات، دسته‌ها، قومیت‌ها و کثرت جمعیت در راستای شناخت معارف اهل بیت عصمت و طهارت، اباعبدالله‌الحسین در نظر گرفته می‌شود.

تجمع بزرگ هیئات عزاداری آبادان در یک روز

آیت‌الله عبدالله محمدی اصفهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس در آبادان با اشاره به نزدیک شدن به ایام محرم اظهار کرد: 53 سال از رحلت پیامبر اعظم گذشته بود که انحرافات روز به روز اضافه‌تر شده و بیش از پیش جامعه اسلامی را در برمی‌گرفت.

وی افزود: در همین زمان حاکمیتی چون بنی‌امیه که خود را حاکمیتی دین می‌دانست سبب شد سیره رسول اکرم(ص) رو به افول برود و غباری تیره و تار بر آن بنشیند.

امام جمعه آبادان تصریح کرد: به همین دلیل کاروان اباعبدالله‌الحسین به همراه اصحاب و خانواده خود به سوی مکه کوچ کرده و رهسپار شدند.

 

*بی‌حرمتی به خانه خدا، کوچ به کربلا

وی اضافه کرد: در مکه نیز چون توطئه قتل اباعبدالله‌الحسین برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی شده بود و ایشان احساس می‌کرد حرمت خانه خدا در حال افول و از بین رفتن است، حج خود را به عمره مفرده تبدیل کرد و پس از آن عازم کربلا شد.

محمدی اصفهانی خاطرنشان کرد: پیش از واقعه کربلا و در راه در رسیدن به این مقصد، در منازل مختلف و بین راه خطابه‌های روشنگری توسط آن حضرت قرائت شد اما اوج فاجعه به کمتر از یک روز در حادثه کربلا می‌رسد.

 

*واقعه کربلا، جهان را تحت تأثیر قرار داده است

وی با بیان اینکه امروز بیداری‌های سطح جهان و به‌دنبال آن، نشأت گرفته از نهضت عاشوراست، اضافه کرد: این حادثه به اندازه‌ای غمبار و حزن‌انگیز است که جلوه‌های آن سراسر تاریخ را تحت تأثیر قرار داده است.

امام جمعه آبادان ادامه داد: امروز پیوند بیداری اسلامی در کشورهای مختلف و جوامع متعدد از واقعه کربلا و قیام خو‌ن‌بار امام حسین(ع) و اصحاب ایشان در حال الهام‌گیری است.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ شاهد هستیم که بسیاری از رهبران دینی مذاهب مختلف بر این امر اعتراف کرده و معتقدند که راه انقلابی خود را از کربلا و نهضت امام حسین(ع) الگوبرداری کرده‌اند، گفت: گاندی رهبر هندی‌ها در سخنانی بیان کرده که «با الگوبرداری از نهضت حسینی، هندوستان به استقلال رسید».

محمدی اصفهانی ادامه داد: همچنین اشعار و سروده‌هایی نظیر «هیهات من الذّله» و «کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا» در جای جای جهان اسلام برای پیروان ادیان مختلف و متفاوت برای قیام، آگاهی بخشی و تحرک خلق شده‌اند.

 

*زندگی امام حسین(ع)، نقشه راه انسان است

وی خاطرنشان کرد: زندگی سراسر نور اباعبدالله‌الحسین و زندگی سراسر امید یاران، اصحاب، اولاد و اطرافیان ایشان برای همه نسل‌های در امتداد تاریخ به‌عنوان یک الگو و نمونه برجسته، نقشه راه انسان‌ها را مشخص می‌کند.

امام جمعه آبادان اضافه کرد: ما نیز باید بکوشیم که عزاداری و سوگواری اباعبدالله‌الحسین را علاوه بر روضه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی و تشکیل هیئت‌ها به‌صورت عمیق و معنوی‌‌تری مدنظر قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه عزاداری‌های اباعبدالله‌الحسین علاوه بر نشست‌های محلی و حسینیه‌های شخصی در ماه محرم تبدیل به یک نشست عظیم و مرکب از همه هیئات شود، بیان کرد: در شهرستان آبادان در طول ماه محرم هیچ‌گونه اجتماع شکوهمندی ایجاد نمی‌شود با وجود اینکه خیمه‌ها، حسینیه‌های مختلف، اجتماعات به‌صورت شخصی و کوچک بسیار فعال هستند.

 

*معارف صحیح عزاداری امام حسین(ع) ارائه شود

محمدی اصفهانی در ادامه اظهار کرد: در ماه محرم امسال در شهرستان آبادان یک روز مشخص برای گردهمایی بزرگ همه دسته‌ها، قومیت‌ها و کثرت جمعیت در راستای شناخت معارف اهل بیت عصمت و طهارت، اباعبدالله‌الحسین در نظر گرفته شده و در این تجمع‌گاه عزاداری امام حسین(ع) و یارانش به بهترین شکل انجام می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: همه متولیان هیئات، مداحان، خطبا و روحانیون باید بکوشند علاوه بر سوگواری، عشق و حزن مردم را به سوی معرفت، عرفان و شناخت دقیق‌تر واقعه کربلا هدایت کنند تا با معارفی صحیح بتوان عزاداری امام حسین(ع) را تمام و کمال تحت شعاع قرار داد.

امام جمعه آبادان خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم در کنار برنامه‌های عزاداری حسینیه‌ها و مساجد حتماً به بیان احکام نورانی اسلام، معرفی دستورات اباعبدالله‌الحسین و خاندانش، ایثار، جهاد، قدرشناسی، حق فرزند و حق پدر و طاعت از امام را برای تبیین هر چه بیشتر بین مردم به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان انتقال دهند.

وی در پایان گفت: ضروری‌ است که امروز مردم با شیوه صحیح سوگواری و عزاداری‌ها مرتبط با اهل بیت و ماه محرم آشنا شوند و آن را با بهترین اعمال به‌جا آورند.

انتهای پیام/72001/و/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول