محمدحسین روزیطلب امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج فرهنگ کار و تلاش اظهار داشت: رویه تربیت دیپلمهای بیکار که حرفه خاصی نداشته و توان اداره خود در جامعه را ندارند با اجرای تحول بنیادین تغییر مییابد.
وی با انتقاد از نسبت 70 به 30 تحصیل و گرایش دانشآموزان به رشتههای نظری نسبت به رشتههای فنی، اضافه کرد: در همین راستا توجه به رشتههای فنی و حرفهای، کاردانش و هنرستانها در دستور کار آموزش و پرورش است.
روزیطلب از جمله اقدامات پیشبینی شده در تحول بنیادین آموزش و پرورش را آموزش یک حرفه یا شغل به دانشآموز در طول دوران تحصیل عنوان کرد و گفت: اگر هر کدام از دانشآموزان در مدرسه یک حرفه مانند سیمکشی، لولهکشی، جوشکاری یا کارهایی که در جامعه متداول است را در حاشیه مطالب نظری یاد بگیرند بسیاری از نیازهای خود را رفع میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس از جمله اقدامات دیگر در راستای تغییر وضعیت موجود را تغییر رویکرد از حافظهمحوری به پژوهشمحوری ذکر و اضافه کرد: معلم باید در ارائه محتوای درسی با ایجاد پرسش سعی در فعالسازی و ترغیب ذهن دانشآموز روی مسئله داشته و خود دانشآموز را به سوی دریافت پاسخ پرسشها و حل چالشها سوق دهد.
روزیطلب با بیان این موضوع که در راستای اجرای سند تحول بنیادین محتوای کتابها و روش تدریس معلمها به تدریج تغییر میکند، ابراز داشت: در روش آموزش پژوهشمحور ذهن دانشآموز روی مسائل علمی فعال میشود و اگر این اتفاق بیفتد در تولید علم و جنبش نرمافزاری در دنیا موفق میشویم.
انتهای پیام/ل20/ض1002