اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسمی با حضور ضرغامی و علویان‌صدر

آیین سنتی طشت‌گذاری ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: با حضور رئیس سازمان صدا و سیما و معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آیین مذهبی – سنتی طشت‌گذاری در اردبیل به ثبت ملی رسید.

آیین سنتی طشت‌گذاری ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که شامگاه پنج‌شنبه و در قالب آیین اختتامیه دهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیر‌غلامان حسینی در اردبیل برگزار شد، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: مراسمی که امروز به ثبت ملی می‌رسد فقط عنوان معمول طشت‌گذاری نیست بلکه نمادی از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و جلوه‌ای از خلوص اردبیلی‌ها به ساحت امام حسین (ع) و یارانش است.

مسعود علویان‌صدر خاطرنشان کرد: ثبت میراث معنوی در سال‌های اخیر سبب شده تا بسیاری از آثار ارزشی و هویتی در تاریخ و جامعه بشری بقا جاودانه پیدا کند به طوری که امروز شاهد آن هستیم که ارزش‌ها و زیباترین هویت خودنمایی می‌کند.

وی یادآور شد: امروز میراث معنوی ما مرزهای جغرافیایی و زمان و مکان را در معرفی استعدادهای این کشور درنوردیده و در سراسر جهان شهره آفاق شده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هر چند تاریخ میراث معنوی در این سرزمین به صد‌ها سال پیش برمی‌گردد اما در سال‌های اخیر ثبت ملی و جهانی آنها در باور ملت ایران اطمینان و اعتمادی را به وجود آورده تا بتوانیم حریم‌دار ارزش‌ها و آرمان‌ها باشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علویان‌صدر تاکید کرد: همین میراث ارزشمند است که سینه به سینه به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود و ما شاهد میراث‌داری این میراث گرانقدر در طول تاریخ هستیم.

این مسئول حفظ این میراث‌های معنوی را مهم و با ارزش توصیف کرد و بیان داشت: ملت ما از دیرباز صاحب سنت‌ها و آیین‌های معنوی، مذهبی و ارزشی متعددی بودند که سازمان میراث فرهنگی سعی می‌کند همه آنها را جمع‌آوری کرده و به ثبت ملی برساند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طشت‌گذاری در سرزمین عشق و دلدادگی به ساحت امام حسین (ع) را نمونه‌ای از این آیین‌ها در نشان دادن این امام همام اعلام کرد و افزود: طشت‌گذاری مبدا آغاز عزاداری در اردبیل است که به مرور زمان این آیین به سایر مناطق نیز رسوخ پیدا کرده و ما با ثبت ملی آن سعی کردیم این آیین را گسترده‌تر از مرزها و فراخ‌تر از دل‌ها به ملت‌های جهان معرفی کنیم.

علویان‌صدر تمسک و دلدادگی به چنین میراث ارزشمند را زمینه‌ساز همبستگی‌ها و همراهی‌های شایسته توصیف کرد و گفت: این آیین‌های معنوی نشان می‌دهد هر مفهومی در تاریخ جز عشق به امام حسین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت ماندگار و جاودانه نیست و به یقین این اراده و باور ملت‌هاست که می‌تواند بهترین سرمایه‌ها را جاودانه کند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های آیین طشت‌گذاری در اردبیل را مدیریت مردمی این آیین در اردبیل اعلام کرد و ادامه داد: در حقیقت آیین طشت‌گذاری بیعت با امامت و ولایت است و قطعاً اوج این دلدادگی را می‌توان در فرهنگ عاشورایی و کربلایی مشاهده کرد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اردبیلی‌ها به چنین سرمایه‌های عظیم خود در تبعیت از امام خود و فرهنگ غنی عاشورایی افتخار می‌کنند، ابراز داشت: ما با ثبت این آیین تلاش کردیم ارادت خود را به مردم عاشق اهل بیت و پاسداران فرهنگ حسینی نشان دهیم.

غوغای مداحی سلیم همه را متحیر کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم تعدادی از دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان اردبیل در حالی که لباس‌های سیاه پوشیده بودند و زنجیر می‌زدند به صورت نمادین آیین طشت‌گذاری را اجرا کردند و عده‌ای از بزرگان شهر نیز در حالی که کوزه و طشتی در دست داشتند به یاد سقای کربلا و تشنه لبی امام حسین (ع) این طشت را پر از آب کرده و نمودی از این آیین سنتی را به نمایش گذاشتند.

اوج این مراسم مداحی سلیم موذن‌زاده و برپایی شور و غوغا در مصلای اردبیل بود که این مداح شهیر عالم اسلام حدود نیم ساعت برنامه اجرا کرد.

انتهای پیام/ن10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول