اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک کارشناس مسائل خاورمیانه:

آمریکا تغییر نقشه خاورمیانه را با 3 کشور سازشکار منطقه دنبال می‌کند

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اتحاد سه ‌کشور ترکیه،‌عربستان و قطر گفت: آمریکا در حال حاضر سیاست‌های خود در تغییر نقشه خاورمیانه را از طریق این سه کشور سازشکار پیش می‌گیرد.

آمریکا تغییر نقشه خاورمیانه را با 3 کشور سازشکار منطقه دنبال می‌کند

حسن عبدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به حمله گروه‌های تروریستی به حرم حضرت زینب (س) در دمشق اظهار کرد: شرایط کنونی منطقه به دلیل اتحاد بین کشورهایی مانند ترکیه، عربستان و قطر، به نفع جریان مقاومت پیش نمی‌رود.

وی با اشاره به اینکه موازنه قدرت کنونی در منطقه به نفع جبهه مقاومت نیست ادامه داد: آمریکا در حال حاضر سیاست‌های خود در تغییر نقشه خاورمیانه را از طریق این سه کشور سازشکار پیش می‌گیرد.

مدیر ساماندهی پژوهش‌های دینی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: این کشورها مدلی را از اسلام ارائه می‌دهند که به طور کامل با فرهنگ و سیاست‌های غرب سازگاری دارد.

وی گفت: ملت‌های ترکیه، عربستان و قطر با جریان اسلام راستین همراه هستند اما منافع دولت‌ها مانع از این می‌شود که این دولت‌ها به خواست ملت‌هایشان تن دهند.

عبدی‌پور عنوان کرد: در واقع این دولت‌ها برای در قدرت ماندن به حمایت غرب نیاز دارند از این رو به ماشینی برای پیشبرد اهداف غرب در کشورهای خاورمیانه تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت مسئله سوریه برای جریان مقاومت ادامه داد: این کشور از ابتدا به حزب‌الله و حماس کمک کرده و نقش محوری را در مقامت در برابر اسرائیل ایفا کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نیروهای متخاصم در سوریه چند گروه هستند که بیشتر آنان تربیت‌یافتگان فرقه سلفی هستند.

وی با اشاره به انگیزه‌های این گروه‌ها برای ایجاد ناامنی در سوریه خاطر نشان کرد: این افراد عقلانیت درستی را در تحلیل‌های خود به کار نمی‌گیرند و در واقع فریب‌خوردگان شیوخ سلفی هستند.

عبدی‌پور بیان داشت: عده‌ای دیگر از گروه‌های متخاصم در سوریه به معنای واقعی تروریست بوده و از کشورهایی مانند سودان، لیبی، الجزایر و اردن به این کشور آمده‌اند تا در ازای دریافت مبالغ هنگفت فعالیت‌های تروریستی انجام ‌دهند.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی در سوریه اظهار کرد: حقیقت این است که شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، برای خود آمریکایی‌ها نیز مطلوب نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: یکی از دلایل انفعال کنونی در رفتار غربی‌ها این است که آنها تغییر بشار اسد را در شرایط کنونی به صلاح خود نمی‌دانند زیرا هنوز جایگزین مطمئنی برای به قدرت رساندن ندارند.

وی با اشاره به حضور گروه‌های مختلف مخالف در سوریه ابراز داشت: این گروه‌ها یک چهره ثابت نیستند و اختلاف نظرهایی که در آنها وجود دارد، شرایط را به گونه دیگری رقم زده است.

عبدی‌پور ادامه داد: برخی از این گروه‌ها از گفت‌وگوهای سیاسی برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند و برخی دیگر راهکارهای نظامی را در پیش گرفته‌اند.

وی با اشاره به حمله به حرم حضرت زینب(س) گفت: منطقه مورد حمله واقع شده یک منطقه شیعه‌نشین است و سلفی‌ها دشمن دیرینه شیعیان هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تلاش‌های سلفی‌ها برای ایجاد اختلاف‌های مذهبی عنوان کرد: ملت سوریه باید این را درک کند که برقراری امنیت این کشور تنها به دست ارتش ممکن نیست.

وی اظهار داشت: در این راستا بسیج عمومی مردم در کنار ارتش می‌تواند در مبارزه با این گروه‌ها بسیار مؤثر باشد.

عبدی‌پور با اشاره به اینکه مساجد باید پایگاه‌های مردم برای ایجاد امنیت باشد ادامه داد: گروه‌های مسلح خود را در میان مردم پنهان می‌کنند و این موضوع کار ارتش را برای پاکسازی بسیار دشوار می‌کند.

وی بیان کرد: این نوع جنگیدن برای ارتش سوریه فرسایشی است و تنها راه این است که مردم با هدایت روحانیون مذاهب مختلف جبهه‌های مقاومت را تشکیل داده و شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول