اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی خبر داد

وجود یک‌ششم قنوات کشور در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر یک‌ششم قنوات کشور در خراسان جنوبی وجود دارد.

وجود یک‌ششم قنوات کشور در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، علی‌اکبر تناکی ظهر امروز در جلسه نخستین کارگاه آموزشی «قنات، شاهرگ حیاتی» خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی به دیار قناعت، قنات و خلوص معروف است.

وی با بیان اینکه اگر آب در تمامی نقاط کره خاکی و کشورمان از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: در این استان آب با توجه به خشکسالی‌‌های چندین ساله و کمبود شدید منابعی آبی از اهمیت و ارزش صدچندانی برخوردار است.

معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی آب را مایه حیات و هستی موجودات زنده عنوان کرد و افزود: در بیشتر مواقع انسان ارزش این نعمت گرانبها و هستی‌بخش را ندانسته و سبب اسراف و هدررفت آن می‌شود.

تناکی یادآور شد: از خشکسالی به عنوان زلزله خاموش یاد شده که این پدیده چندین سال است که در خراسان جنوبی حاکم است به همین دلیل باید افراد در مصرف آب صرف‌جویی و استفاده بهینه داشته باشند.

*وجود 36 هزار قنات در کشور

وی با اشاره به اینکه طبق آمار 36 هزار رشته قنات در کشور وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد 6 هزار رشته قنات در خراسان جنوبی است که با احتساب چشمه‌های موجود می‌توانیم بگویم این استان دارای 8 هزار قنات و چشمه است.

معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر یک‌ششم قنوات کشور در خراسان جنوبی وجود دارد.

تناکی یادآور شد: امروزه حرفه مقنی‌گری که کار و پیشه بزرگان و پدران ما بوده در سطح کشور به نوعی منسوخ و از یاد رفته است در حالی که از این حرفه در زمان‌های قدیم به عنوان یک شغل شرافتمندانه و ارزشمند یاد می‌شده است و جای دارد که در عصر کنونی نیز افراد جامعه این شغل شرافتمندانه را ادامه دهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه حرفه مقنی‌گری باید مجدد احیا شود، تصریح کرد: در این راستا باید مقنیان نیز همانند سایر صنف‌ها یک تشکل مستقل داشته و مشکلات بیمه‌ای و حقوق آنها برطرف شود و پس از آن شناسایی قنوات و تعریف پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

*یک‌چهارم آب مصرفی خراسان جنوبی از قنوات تامین می‌شود

معاون توسعه مدیریت و نیروی انسانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه هم‌اکنون یک‌چهارم آب مصرفی خراسان جنوبی از محل قنوات تامین می‌شود، افزود: از این رو باید به قنوات و بحث مرمت و بازسازی آنها در استان توجه ویژه شود.

تناکی گفت: نسل فعلی و آینده بدون تردید با توجه به کم شدن سطح آب‌های کره خاکی چاره‌ای جز بازگشت به سمت قنوات را ندارد و در آینده مجبورند برای تامین آب و ادامه زندگی چرخشی به سمت قنوات داشته باشند.

وی با اشاره به هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: یکی از راهکارهای پدافند غیرعامل، کارشناسی بحث قنوات است.

انتهای پیام/ح20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول