به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، علی نیکزاد دقایقی پیش از راه زمینی وارد گیلان شد و از پروژه بزرگ در دست احداث 17 دهنه شاهرود به طول 584 متر بازدید کرد.
وی همچنین پروژه بزرگ راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی را مورد بازدید قرار داد و از نزدیک در جریان روند احداث این پروژه قرار گرفت.
محور ریلی قزوین ـ رشت ـ انزلی در کریدور ترانزیتی شمالـجنوب قرار دارد که طول مسیر آن 205 کیلومتر در قالب 9 قطعه بوده و حدود 40 کیلومتر آن دو خطه و 165 کیلومتر آن یک خطه است.
کلنگزنی این پروژه در سال 81 انجام شد و از سال 84 عملیات اجرایی آن با همکاری شرکت استراتوس در قطعه یک و شرکت متاراه در قطعه 5/الف آغاز شد.
48 دستگاه تونل با طول 21 کیلومتر که طولانیترین آن 2 هزار و 218 متر و 74 دستگاه پل خاص با طول 11 هزار و 744 متر که طولانیترین آن 2 هزار و 661 متر است، در دست ساخت بوده و برای این راهآهن 11 ایستگاه پیشبینی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در حاشیه بازدید نیکزاد از پروژه راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی به خبرنگار فارس اظهار کرد: برای این پروژه راهآهن تاکنون 377 میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام آن به 350 میلیارد تومان دیگر نیاز است.
حجت شعبانپور درباره زمان بهرهبرداری پروژه راهآهن مذکور افزود: با توجه به قرار گرفتن این پروژه در طرح مهر ماندگار مقرر شده تا محور قزوین ـ رشت تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
وی ابراز کرد: با تحقق تعهدات مالی و همکاری ارگانهای ذیربط درباره تامین مصالح مورد نیاز، امیدواریم این امر تحقق یابد و راهآهن قزوین ـ رشت در موعد مقرر به بهرهبرداری برسد.
این مسئول میزان مجموع پیشرفت پروژه راهآهن گیلان در مسیر قزوین ـ رشت ـ انزلی را 73 درصد عنوان کرد.
به گزارش فارس، حداکثر سرعت در پروژه راهآهن قزوین ـ رشت ـ انزلی برای قطارهای باری 120 کیلومتر در ساعت و برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر در ساعت پیشبینی شده است.
ظرفیت محور 3 میلیون و 810 هزار نفر مسافر تابستانی، 381 هزار مسافر محلی و 9 میلیون و 867 هزار تن بار با احتساب کالا و بار ترانزیت درنظر گرفته شده است.
تامین حمل و نقل ایمن سریع، روان و ارزان، همگام با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و هدایت بار از جاده به راهآهن به منظور ارتقای ایمنی و صرفهجویی از مصرف انرژی جزو اهداف ساخت پروژه راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ذکر شده است.
انتهای پیام/ع10/پ3003