اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‏وگوی فارس با مدیرعامل راه‏آهن مطرح شد

برق به خط آهن تهران ـ مشهد می‏رسد / تجربه سرعت 200 کیلومتری با قطارهای ایرانی

خبرگزاری فارس: مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مسیر ریلی تهران ـ مشهد برقی می‏شود و بدین ترتیب، قطارهای ایرانی سرعت 200 کیلومتر در ساعت را هم تجربه می‏کنند.

برق به خط آهن تهران ـ مشهد می‏رسد / تجربه سرعت 200 کیلومتری با قطارهای ایرانی

عبدالعلی صاحب‏محمدی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در سمنان در حاشیه نشستی با استاندار سمنان اظهار داشت: عملیات برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد کلید خورده و پیمانکار پروژه، از طریق قراردادهای «بی.او.تی» فعالیت‏های خود را در این طرح آغاز کرده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح بیان کرد: در زمینه مطالعات، بخش قابل توجهی از کار انجام شده و تهیه طرح‏ها و انجام آن هم‏اکنون در حال پیگیری است.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخش‏هایی که نیاز به استفاده از دانش فنی متخصصان خارج از کشور باشد، نیز مشکلی وجود ندارد و در این حوزه ارتباطات خوبی برقرار شده و با شرکت‏های مختلف هماهنگی‏های لازم به عمل آمده است.

صاحب‏محمدی ادامه داد: در حال حاضر، پیمانکار پروژه برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد، فونداسیون تیرهای برق را در دست ساخت دارد و پس از اینکه مشخصات فنی تیرهای برق و شبکه بالاسری آن نهایی و کامل شود، نسبت به ساخت این تجهیزات اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالیت‏ها در این بخش به خوبی پیش می‏رود، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‏ریزی‏های انجام شده، عملیات اجرای این پروژه فعال‏تر از قبل شود.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه برای اجرای طرح برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد با پیمانکار داخلی قرارداد بسته شده است، گفت: روش اجرای این طرح، بی.او.تی است.

به گزارش فارس؛ قراردادهای بی.او.تی (B.O.T) یا ساخت، بهره‏برداری و انتقال (واگذاری) به قراردادهایی گفته می‏شود که در آن شرکت یا شرکت‏هایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه‏های سنگین به لحاظ مالی کرده و مدت محدودی از پروژه اجرا شده، منتفع شده و سپس پروژه یعنی مستحدثات را به طوری که امکان فعالیت کامل را داشته باشد، بلاعوض به طرف دیگر که عموماً دولت‏ها یا شرکت‏های وابسته به دولت هستند، انتقال می‏دهند.

افزایش سرعت سیر قطارها از 160 به 200 کیلومتر در ساعت

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد در دو بخش زیرساخت و ناوگان اجرایی می‏شود، بیان کرد: در بخش ناوگان، حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان و در بخش زیرساخت نیز یک‌هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این پروژه اختصاص داده شده است.

صاحب‏محمدی با بیان اینکه در این طرح باید شبکه بالاسری برق در طول مسیر و روی دو خط آهن اجرایی شود، اظهار داشت: علاوه بر این، خطوط آهن موجود اصلاح می‏شود و با اصلاح خط، سرعت سیر قطارها از 160 به 200 کیلومتر در ساعت افزایش می‏یابد.

وی تصریح کرد: هنگامی که عملیات برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد اجرا شد، تمام مسیر برقی خواهد بود و در عین حال، امکان استفاده قطارهای دیزلی از خطوط آهن نیز وجود خواهد داشت.

مدیرعامل راه‏آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ناوگان ریلی در این طرح باید برقی شود، گفت: بخش قابل توجهی از سرمایه‏گذاری‏ها در راستای اجرای طرح برقی کردن مسیر ریلی تهران ـ مشهد مربوط به ناوگان است.

صاحب‏محمدی در پاسخ به این پرسش که این پروژه چه زمانی به بهره‏برداری می‏رسد، گفت: برای مرحله نخست اجرای طرح، سه سال و برای مرحله دوم حدود پنج سال زمان نیاز است.

انتهای پیام/ع10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول