اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی نهبندان:

بیش از 100 نابینا در نهبندان زیر پوشش بهزیستی هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی نهبندان گفت: هم‌اکنون در شهرستان نهبندان تعداد 107 نابینا و کم‌بینا زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

بیش از 100 نابینا در نهبندان زیر پوشش بهزیستی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، رحیمه چاهی عصر امروز در بازدید از منازل چند معلول نابینا و کم‌بینای شهرستان نهبندان اظهار کرد: روز نابینایان روزی است که روشندلان پویایی و نشاط را به جویبار زندگی فرا می‌خوانند و در این روز روشن‌ضمیران می‌گویند ما هم تپیدن قلب زندگی و زدن نبض طبیعت را احساس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حالی که چشم‌ها به صورت نمایان و آشکار در صورت افراد قرار دارد، تصریح کرد: نابینایی در بین معلولیت‌های دیگر کمترین جمعیت را دارد و این چیزی جز قدرت خدا بر حفظ این حس ظریف از آسیب‌های خطرناک نیست.

رئیس اداره بهزیستی نهبندان با اشاره به اینکه برای جلوگیری از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی در افراد باید از سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: از آنجا که کودک، قدرت تشخیص و بیان مشکلات بینایی خویش را ندارد بیشتر والدین از بیماری کودک با اطلاع نمی‌شوند همچنین دوره مهم بینایی برای ایجاد تنبلی چشم دو تا سه سال ابتدای زندگی کودکان است و پس از این دوران تا حدود 10 سالگی رشد دستگاه بینایی کامل می‌شود.

چاهی افزود: اگر تنبلی چشم تا این زمان درمان نشده باشد در واقع دستگاه بینایی چشم در مغز رشد نکرده و چشم به مرور زمان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و منجر به نابینایی افراد شده و هیچ دوا و درمانی حتی عمل جراحی قادر به بازگردانی بینایی به چشم نیست.

وی گفت: از آنجایی که نابینایی و کم‌بینایی در بسیاری از موارد به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق، امکانات لازم و عدم شناخت علل آنها از سوی مردم به ویژه جامعه روستایی و محروم است، اطلاع‌رسانی برای مردم از طریق رسانه‌، مراکز بهزیستی، مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت روستایی بسیار مهم و الزامی قلمداد می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی نهبندان با بیان اینکه نابینایی و کم‌بینایی در دو نوع ارثی و غیر ارثی است، اظهار کرد: هر کدام از دو نوع نابینایی قابل پیشگیری و درمان ویژه است که در نوع ارثی می‌توان با انجام مشاورات پیش از ازدواج از آن جلوگیری کرد و برای مانع شدن از بروز نابینایی غیر ارثی می‌توان به موقع به پزشک متخصص مراجعه و موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کرد.

چاهی با بیان اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، یادآور شد: از این رو شایسته است تمام مسئولان مربوطه شرایط و عواقب نابینایی، امکانات مورد نیاز این موضوع و راه‌های پیشگیری از آن را برای مردم بازگو و مورد اطلاع‌رسانی قرار دهند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثر و مهم در راستای جلوگیری و کاهش کم‌بینایی و نابینایی در جامعه انجام و اجرای طرح غربالگری بینایی است که این طرح همه ساله و به طور مستمر در نهبندان اجرایی می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی نهبندان ادامه داد: هم‌اکنون تعداد 107 نفر نابینا و کم‌بینا در نهبندان زیر پوشش بهزیستی هستند و از خدمات این اداره بهره‌مند می‌شوند.

چاهی تصریح کرد: ارائه خدمات توانبخشی، سهام عدالت، مسکن، تسهیلات، کمک‌های موردی، هزینه‌های درمانی، بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی از جمله خدماتی است که مددجویان نابینا و کم‌بینای این نهاد از آنها برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول