اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بهزیستی نهبندان:

155 نابینا در نهبندان زیر پوشش بهزیستی هستند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره بهزیستی نهبندان گفت: در حال حاضر 155 نابینای شناسایی شده شهرستان زیر پوشش این نهاد قرار دارند و از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

155 نابینا در نهبندان زیر پوشش بهزیستی هستند
هادی اسکندری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: روز بیست و سوم مهر روز عصای سفید نام‌گذاری شده است، روزی که روشندلان عالم خاکی پویایی و نشاط را به جویبار زندگی محبت‌آمیز و سراسر مهربانی خویش فرا می‌خوانند.
وی با بیان اینکه در نگرش و تفکر در هر گوشه از این دنیا، هر موجود جان‌دار و بی‌جانی دارای شگفتی، عظمت و قدرتی خارق‌العاده است، تصریح کرد:‌ هر کدام از این آفریده‌ها نشانه و نمادی از حکمت و درایت خالق قادری دارد اما در این میان، چشم به عنوان ابزار بینایی مهم‌ترین وسیله به منظور کسب اطلاعات از محیط پیرامون محسوب می‌شود.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان ادامه داد: حس بینایی انسان بسیار با اهمیت است و آسیب‌های بینایی بیشترین مشکلات حسی را برای انسان به وجود می آورد همچنین نابینایی ارتباط افراد را با محیط اطراف به شدت مورد تاثیر قرار می‌دهد.
اسکندری پیشگیری را بهترین و عاقلانه‌ترین راه و روش جلوگیری از بروز بیماری به ویژه نابینایی عنوان کرد و افزود: نابینایی نیز همانند سایر بیماری‌ها به دلایل مختلف و گسترده‌ای بستگی دارد.
وی وراثت و وجود مشکلات ارثی را یکی از عوامل بروز نابینایی دانست و ادامه داد: بیماری والدین به ویژه مادر بر نابینا شدن نوزاد هنگام تولد بسیار تاثیرگذار است.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان یادآور شد: بیماری‌هایی از قبیل تنبلی چشم، آب مروارید، دیابت، آبله، سرخچه، آب سیاه و سرخک از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند به نابینایی افراد منجر شوند همچنین بروز حوادث و پیری یا کهولت سن افراد از دیگر عوامل نابینایی به شمار می‌آید.
اسکندری گفت: از آنجا که کودک، قدرت تشخیص و بیان مشکلات بینایی خویش را ندارد بیشتر والدین از بیماری کودک با اطلاع نمی‌شوند همچنین دوره مهم بینایی برای ایجاد تنبلی چشم دو تا سه سال ابتدای زندگی کودکان است و پس از این دوران تا حدود 10 سالگی رشد دستگاه بینایی کامل می‌شود.
وی اضافه کرد: اگر تنبلی چشم تا این زمان درمان نشده باشد در واقع دستگاه بینایی چشم در مغز رشد نکرده و چشم به مرور زمان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و منجر به نابینایی افراد شده و هیچ دوا و درمانی حتی عمل جراحی قادر به بازگردانی بینایی به چشم نیست.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان اظهار داشت: از آن جایی که نابینایی و کم‌بینایی در بسیاری از موارد به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات دقیق، امکانات لازم و عدم شناخت علل آن‌ها از سوی مردم به ویژه جامعه روستایی و محروم است، اطلاع رسانی برای مردم از طریق رسانه‌، مراکز بهزیستی، مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت روستایی بسیار مهم و الزامی قلمداد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه همیشه پیشگیری بسیار بهتر و مهم‌تر از درمان است، تصریح کرد: از این رو شایسته است تمام مسئولان شرایط و عواقب نابینایی، امکانات مورد نیاز این موضوع و راه‌های پیشگیری از آن را برای مردم بازگو و تبیین کنند.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان با بیان اینکه در راستای پیشگیری از نابینایی در کودکان این شهرستان طرح غربالگری بینایی تا دورترین نقاط روستایی با اعزام تیم بینایی‌سنجی طی سال گذشته و اوایل سال جاری اجرایی شد، افزود: 95 درصد کودکان زیر شش سال نهبندان زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
اسکندری یادآور شد: طبق آمار شبکه بهداشت و درمان نهبندان مبنی بر وجود حدود شش هزار کودک زیر شش سال در این شهرستان طرح غربالگری این نهاد توانست کار تست بینایی از حدود پنج هزار و 500 نفر از این کودکان نهبندانی را انجام دهد.
وی گفت: طرح غربالگری بینایی برای کودکان سطح شهرستان در حال حاضر آغاز شده و به صورت مستمر کار خود را ادامه می‌دهد.
رئیس اداره بهزیستی نهبندان اظهار داشت: در حال حاضر تعداد 155 نفر نابینای شناسایی شده در این شهرستان زیر پوشش این نهاد قرار دارند و از خدمات بهزیستی برخوردار می‌شوند.
اسکندری تصریح کرد: بازدید و سرکشی از 10 نابینای شهرستان به ویژه در نقاط روستایی و دور افتاده همراه با توزیع سبد غذایی از اهم برنامه‌های اداره بهزیستی نهبندان در روز جهانی نابینایان به شمار می‌آید.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول