اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم:

نخستین منکر در جامعه مسئله اقتصادی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح قم گفت: نخستین منکراتی که در جامعه وجود دارد مشکلات اقتصادی در زمینه ارز و گرانی است.

نخستین منکر در جامعه مسئله اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حسین صیدی پیش از ظهر امروز در نخستین همایش توجیهی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر اتحادیه‌ها، بازارها، پاساژها و مجتمع‌های تجاری استان قم که در سالن همایش اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد با اشاره به جایگاه امر به معروف در قرآن اظهار کرد: خداوند در آیه 71 سوره توبه می‌فرماید مردان و زنان مؤمن یاور و دوستدار یکدیگر هستند بنابراین آنها باید خلق را به کار نیکو وادار کرده و از کارهای زشت باز‌دارند.

وی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر بر اساس بیانات رهبر گفت: امر به معروف و نهی از منکر واجب است بنابراین اگر کسی مرتکب خلافی می‌شود باید امر به معروف و نهی از منکر کند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم با بیان اینکه مسئله حجاب، تنها خلاف موجود نیست گفت: خلاف‌های سیاسی، اقتصادی، خلاف در کسب و کار، کار اداری، فرهنگی و دزدیدن مال مردم از دیگر منکرات است.

وی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید در نهاد خانواده وجود داشته باشد و بر اساس آن حقوق اعضای خانواده رعایت شود.

صیدی با اشاره به جایگاه ستاد احیای امر به معروف گفت: اصل هشتم قانون اساسی که ام‌القوانین، میثاق و خون‌بهای شهدای انقلاب است به امر به معروف و نهی از منکر اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در این اصل آمده امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم نسبت به مسئولان، مسئولان نسبت به مردم و مردم نسبت به یکدیگر است.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم از نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا این فریضه واجب را از مظلومیت درآورند زیرا با وجود اینکه 33 سال از انقلاب اسلامی گذشته ولی هنوز قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است.

* امر به معروف به ساز و کار قانونی نیازمند است

وی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی و فریضه دینی است و بر همه مسلمانان مانند خمس، روزه، حج و زکات واجب است ولی برای اجرا نیاز به ساز و کار قانونی دارد.

صیدی با اشاره به تاسیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سال 72 گفت: این ستاد به امر مقام معظم رهبری تشکیل شده و در مرکز و استان‌های دیگر دارای تشکیلات مستقل است.

* ارکان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر

وی با بیان اینکه امام جمعه و نماینده ولی فقیه در هر استان به عنوان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت دارند گفت: استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس سازمان تبلیغات، دادستان عمومی و انقلاب، مدیر کل اطلاعات، مدیرکل آموزش و پرورش، رئیس دادگستری، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، فرمانده نیروی انتظامی، مدیرکل صدا و سیما و یک یا دو نفر از شخصیت‌های معتمد مردمی از دیگر ارکان این ستاد هستند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم با اشاره به معاونت‌های ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گفت: معاونت‌های تشکل‌های مردمی مربوط به اصناف و هیئت‌ها، ادارات و کارخانجات دولتی، فرهنگی و سازمان‌های اجرایی در این ستاد تشکیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون نیروی انتظامی برخورد با منکرات را بر عهده دارد و اگر کسانی که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت می‌کنند دچار مشکلی شدند می‌توانند به نیروی انتظامی یا دادگستری اطلاع دهند.

صیدی با بیان اینکه نخستین منکراتی که در جامعه وجود دارد مسئله اقتصادی در زمینه ارز و گرانی است گفت: امیدواریم با موفقیت از این بحران عبور کنیم.

وی ادامه داد: بازاریان یک تکلیف شرعی و قانونی در این زمینه بر عهده دارند که باید در این راستا حرکت کنند.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم با اشاره به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: اگر ضابطان در راستای امر به معروف و نهی از منکر دچار مشکل قضایی شوند حمایت حقوقی و قضایی از آنها ضروری است.

* مشکلی از نظر قانون عفاف و حجاب وجود ندارد

وی به قوانین مصوب درباره منکرات اشاره کرد و افزود: اکنون مشکل قانونی در زمینه حجاب و عفاف وجود ندارد ولی روند اجرای این قانون مشخص نیست.

صیدی خاطر نشان کرد: اگر کسی مقاومت کرد ضابطان می‌توانند فرد را دستگیر کنند و برای برخورد با جرایم مشهود اقدام قانونی کنند و فرد را برای صدور حکم به مراجع قضایی تحویل دهند.

وی یادآور شد: قوانینی نیز در زمینه تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هایی که استفاده از آنها در ملأعام خلاف شرع است و نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری غیر مجاز فعالیت می‌کنند وجود دارد.

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان قم خاطر نشان کرد: استفاده از بانوان بدحجاب به عنوان فروشنده جرم است و کسانی که از این افراد استفاده می‌کنند مجرم هستند.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول