اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 160

700 کودک تویسرکانی «پیامبر مهربانی» را به تصویر کشیدند

خبرگزاری فارس: در چهارمین روز از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، 700 کودک تویسرکانی از نگاه کودکانه خود بر روی برگه‌های چاپی جشنواره «پیامبر مهربانی» را به تصویر کشیدند.

700 کودک تویسرکانی «پیامبر مهربانی» را به تصویر کشیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تویسرکان، امروز 700 نفر از کودکان مقطع تحصیلی پیش‌دبستانی و پایه تحصیلی اول تا ششم ابتدایی با شور و شوقی وصف‌ناپذیر در جمعی کودکانه در حلقه‌هایی از عشق و بودن باهم و برای هم بر برگه‌های چاپی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نگاه و روزنه‌های افکار پاک و صادق خود را گویا به دور از افق دید سیاستمدارانه بزرگسالان با محوریت موضوع «پیامبر مهربانی» و موضوعات آزاد «دفاع مقدس» و «حجاب و عفاف» در قاب تصویر جشنواره در تاریخ هنر تویسرکان حک کردند.

* تلفیق هنر با آموزه‌های دینی بهترین راهکار در مقابله با جنگ نرم

برنامه‌های فرهنگی و هنری زبانی برنده و اثرگذار در ایجاد و تثبیت یا فناسازی یک قوم یا ملت در عرصه‌های متفاوت دارد. حال اگر انسان این نیروی خلاقه را با نیروی معنوی متعالی به شیوه‌ای تحلیل‌گرانه و آگاهانه تلفیق کند و در وجود فطری خود بنیان ‌نهاده و در چارچوب زندگی فردی و اجتماعی کاربرسازی شود براساس دستور صریح پروردگار می‌تواند تا درجه والای خلیفة‌الله یا جانشین خداوند باری تعالی در روی زمین ارتقا پیدا کند.

پس فرهنگ و هنر زیربنا و شاکله رشد و بلوغ همه‌جانبه انسان برای رسیدن به جایگاه مطلوب در شأن و شخصیت بشر به شمار می‌رود.

بهره‌وری درست از این مقوله در هر اجتماعی نگاه و افق دید افراد را وسیع و گسترش می‌دهد.

تلفیق، نه تفکیک هنر با دین مبین اسلام در هشت سال مبارزه جانانه و تن به تن جوانمردان و شیرزنان ایران اسلامی نقشی از ذلت و خواری را بر پیشانی استکبار نشاند و اما امروز همان دشمن در شکلی دیگر ظاهر شده و با ترسیم طرحی فرهنگی با بهره‌مندی کارشناسانه از هنر در قالب ابزارهای نوین هجومی آذین شده را آغاز کرده است.

انواع هنر و هنروری با درآمیختگی با آموزه‌های معنوی و دینی در چارچوب برنامه‌ای هدفمند و روشمند بهترین هادی در مواجهه با ترفند خاموش است چراکه هنر به واسطه برقراری ارتباط غیر مستقیم با مخاطب از اثرپذیری بیشتری برخوردار است.

* دانش‌آموزان تویسرکانی امروز خشم خود را از آمریکا نقاشی کردند

امروز چهارمین روز از آغاز نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان فضایی از شوق حضور در محکومیتی دوباره برای نقش زدن و کشیدن خط بطلان بر یک عمل قبیح، که مصداقی واضح و مبرهن بر ضعف و ناتوانی ابرقدرت و قلدری که روزی این عناوین را در جهان یدک می‌کشید حلقه‌های زنجیروار کودکان در چهار ردیف منسجم دستان کوچک، فکر و اندیشه بی‌آلایش خود را برای راهپیمایی و خروشی الهی نظم می‌بخشند.

صدا و فریادهای سرشار از انرژی در جای جای فضای باز محوطه مجتمع فرهنگی هنری فردوسی روزی به یاد ماندنی را از خیزش هنرمندان کوچک اما توانمند و پرجوش و خروش در دفاع از حضرت محمد(ص) در لایه لایه‌های نهانی سخت و بی‌جان خود ثبت و ضبط می‌کند.

* ترسیم آتش کشیدن پرچم آمریکا خشم مقدس کودک ایرانی

با ورود به صحنه نمایش حضور حداکثری کودک و نوجوان با نفوذ نگاهم در خواسته‌ها و داده‌های کودکانه، کودک درونم را بیدار می‌کند و گام‌هایم را در بودن و همراهی کردن نقاشان و تصویرگران از اقدام شنیع آمریکا و دستیاران نظام استکباری در توهین به مقام شامخ حضرت محمد(ص) هدایت کرد.

غرق در رنگ‌هایی بودم که احساسات و عواطف کودکانه دختران و پسران عاشق و شیفته پیامبر مهربانی رسول‌الله (ص) را زخمی و درد بی‌حرمتی جاهلانه انسان‌های دوران جاهلیت را بر جسم روح آنان زنده کرده بود.

در اکثر نقاشی‌ها سوختن پرچم کشور آمریکا در شعله‌های آتش به نحوی طراحی شده که بیننده برای ارضای کنجکاوی خود جویای دلیل خشمی مقدس در لایه پنهان رنگ، حرکت و جهشی که سبب شکل گرفتن کینه و نفرت چنین عمیق و شفاف شده، است.

* امروز جشنواره در تویسرکان معطر به ذکر گل واژه صلوات است

نقاشی‌های ترسیمی بسیار زیبا افکار و شایستگی مدیران و سازندگان آینده ایران اسلامی را بیان می‌کند شناخت آنها از پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) و ائمه اطهار(ع) شگفتی و هیجان را دوچندان و امید و پویایی برای حرکت و سازندگی حتی در نسل گذشته را احیا می‌کند.

جالب‌ترین نکته مسابقه نقاشی که قابل تحسین است نوای بسیار دلنشین و آرامش‌بخش گل واژه صلوات بود وقتی با هرکدام از بچه‌ها صحبت می‌کردم بدون استثنا در بین هر کلام که نام حضرت محمد (ص) ذکر می‌شد اکثریت بچه‌ها صلوات می‌فرستادند.

شگفتی من زمانی زیادتر شد که پس از هر بار که یاد و نام مبارک پیامبر(ص) برده می‌شد بلافاصله صلی الله و علیه و اله کامل ادا می‌شد.

در ورود به جرگه تصویرگران مسابقه «پیامبر مهربانی» با ندای بچه‌گانه اما با غیرت و مردانگی پسران و دختران این دیار با موج قلم و تفکرشان اوج گرفتم و بال پرواز برای شنیدن و به تحریر درآوردن قدرت درونی و ناگفته نهانی را باز کردم.

* « آمریکا خجالت بکش»

اینجا بود که علی دانش‌آموز سوم الف با این جمله که پیامبر پیرو نماز و مهربان‌ترین انسان در دنیا است او خطوط اتصال شده را اوج محبت و دوستی پیامبر (ص) در معرفی حضرت علی (ع) در غدیر خم به امامت عنوان می‌کند و با تأکید و تکرار واژه‌های بسیار حقیرانه «آمریکا خجالت بکش» و از این کارها دست بردار، تصریح می‌کند: آمریکا و طرفدارانش دشمنان پیامبر (ص) و اسلام هستند.

علی راه مقابله با اقدامات قبیح آمریکا و رژیم صهیونیزم را تلاش بیشتر در یادگیری و علم‌آموزی می‌داند و می‌گوید: ما دانش‌آموزان باید از فرصت‌ها خوب استفاده کنیم و درس بخوانیم تا آمریکا دیگر جرأت نکند این کارها را تکرار و یا به شکل‌های دیگر انجام بدهد.

در قسمتی دیگر از کادر مربع شکل که بچه‌ها با جمع شدن دور هم آن را به دایره تبدیل کرده بودند اسم حضرت محمد(ص) آوردم صدایی در درونم طنین‌انداز شد با یک چرخش متوجه امیررضا شدم که در حال صلوات فرستادن است.

از امیررضا شاگرد سوم ابتدایی پرسیدم چرا صلوات می‌فرستی؟ گفت: هرزمان که اسم پربرکت رسول‌الله (ص) آورده می‌شود باید به احترام مقام ایشان ذکر مقدس و نیکوی صلوات را فرستاد.

امیررضا تصویر پیامبر(ص) را با بکارگیری رنگ‌های شاد و دل‌انگیز در کنار حضرت علی(ع) در غدیر خم کشیده است او در ادامه می‌گوید: باید سعی کنیم هیچ‌وقت واژه‌های آرام‌بخش صلوات را از یاد نبریم.

تشویش خاطر والدین در پیرامون محوطه اجرای مسابقه به خوبی مشهود است این موقعیت و وضعیت نمایان‌گر نگرانی آنها از هر نوع امتحان حتی مسابقه‌ای تفریحی کودکان است به نحوی که برخی از آنها در کنار بچه‌ها نشسته و بر طراحی کودک خود نظارت می‌کنند.

در گذر از این قسمت صدای آواز و شعرخوانی مرا به سوی حلقه‌ای از دختران جذب کرد دور از انتظار نبود فضای ایجاد شده این نشاط و روحیه را بدون تردید به وجود می‌آورد حتی در وجود بزرگترها.

* امروز روز وحدت دانش‌آموزان استان همدان در انتقال نفرت خود به آمریکا است

رفتم جلو هنوز سئوالم را نپرسیدم که زهرا گفت: من خیلی خوشحالم که امروز را با دوستان و در کنار هم‌‌سن و سال‌های خودم گذرانده‌ام.

زهرا دانش‌آموز چهارم ابتدایی چنان با شور و شعف حرف می‌زند که هرکسی با آن برخورد کند فکر می‌کند نیروی ماورایی به بدنش تزریق شده است.

زهرا ساعات کوتاه حضور در برنامه جشنواره را زیبا‌ترین لحظه زندگی خودش معرفی می‌کند و بیان می‌کند: امروز به شکلی روز وحدت، اتحاد و یکپارچگی کودکان استان همدان در انتقال نفرت و انزجار خود به آمریکا در توهین به پیامبر خوبی‌ها(ص) است.

در این قسمت از مسابقه حدیث در حال نقاشی قرآن کلام خداوند است، بالای صفحه نقاشی پرچم آمریکا در حال سوختن است، چرای این طراحی را می‌پرسم، محکم می‌گوید: از نظر من پرچم آمریکا باید آتش زده شود چرا که به قرآن و پیامبر ما، کسی که هادی و راهنمای همه انسان‌هاست، توهین کرده است.

حدیث خوب درس خواندن را راهی برای حذف آمریکا می‌خواند و می‌افزاید: با قرآن خواندن و عمل به این معجزه پیامبر(ص) و دعا کردن می‌توانیم به آمریکا بفهمانیم که دیگر این اشتباه را تکرار نکند.

حدیث ادامه می‌دهد: پیامبر(ص) را از کتاب‌های درسی، کمک والدینم می‌شناسم می‌دانم و درک کردم با تمام وجود که ایشان بهترین انسان روی زمین است.

* شهدا به خاطر پیروی از پیامبر(ص) شهید شدند

تعریف و تمجیدی صادقانه برگرفته از اعماق وجود شهدا به خاطر ما رفتن و جانشان را فدا کردند و با این کار خودشان از ایران مواظبت کردند رفتم جلو پرسیدم چرا شما این موضوع را انتخاب کردید اول جواب ندادند و خودشان را دورتر کشیدند اما سماجت و تکرار سئوال سبب شد نرگس که خیلی هم خجالتی است، گفت: برای اینکه وظیفه همه ما ایرانیان است که در موقع و زمانی یاد و خاطره شهدا و رزمندگان اسلام را زنده کنیم.

در این حال و هوا در ذهنم علامت سئوال زیادی ایجاد می‌شود که نرگس در ادامه می‌گوید: شهدا و امام خمینی(ره) از پیامبر اسلام پیروی کردند.

نرگس در تشریح بخشی از نقاشی خود که طراحی پرچم برافراشته ایران بر جنازه شهید است، اضافه می‌کند: شهدا با هدیه دادن خون خودشان ایران را در جنگ عراق پیروز کردند و نشان دادند که ایران سرزمین خدای است.

در این جمع روحانی که تمام حس و حال را به فضای جبهه می‌برد زهرا دانش‌‍‌آموز چهارم ابتدایی نیز با تکرار و تأیید حرف‌های نرگس تأکید می‌کند: شهدا جانشان را دادند که ما امروز راحت زندگی کنیم.

* آمریکا نمی‌توان هیچ غلطی کند

در این میان که در حال گوش دادن به صحبت‌ها بودم بچه‌ها در مورد اینکه چطور کاریکاتور آمریکا را کشیدن با هم گپ و گفتی نشاط‌آور داشتند محمدمهدی خیلی قاطع به دوستش می‌گفت: آمریکا نمی‌تواند هیچ غلطی کند کاظم خودش را هم‌میزی و هم‌کلاسی محمدمهدی معرفی می‌کند و می‌گوید: ما اجازه نمی‌دهیم دشمنان این کار را تکرار کنند.

محمدمهدی با صدای بلند برخاسته از وجود معصوم و کودکانه و عصبانی از این سئوال که اگر آمریکا و ایادی دست‌نشانده آن توهین به پیامبر را انجام دهند شما چکار می‌کنید، گفت: آمریکا شیطان بزرگ دیگر نمی‌تواند این کار را بکند چراکه تمام مردم دنیا پشتیبان اسلام هستند ما اجازه نمی‌دهیم.

در این جمع پاک و هیاهوی کودکانه رقابت بسیار شیرین و ارزشمند با صدای مجری برنامه با این مضمون وقت مسابقه پایان یافت با گذر زمان رو به سکوت است.

در این فضایی آکنده از شور و اشتیاق همه کودکان و نوجوانان از جشنواره و برنامه‌های جانبی آن به خوبی استقبال کردند و بسیار علاقمند بودند که در سال آینده جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در شهرستان تویسرکان برگزار شود.

* جشنواره تئاتر کودک، بهترین فرصت برای رشد کودکان همدان

بر اساس گفت و شنود‌های تبادلی در بین شرکت‌کنندگان، جشنواره امتیازهای فراوانی برای رشد کودکان و نوجوانان از جمله تبادل داشته‌های علمی و فرهنگی، تعمیق‌بخشی ارتباطات بچه‌ها در همه حوزه‌ها از دیدگاه‌های مختلف، ایجاد نشاط و شادی وافر فردی و اجتماعی و شکوفا شدن استعدادهای نهفته و شاید بهتر و واضح‌تر گفت هدایت‌گر کودکان در انتخابی برای فعالیت شغلی و کاری و اهدافی والا برای صعود ایران اسلامی را به دنبال دارد.

دقت و تمرکز کارشناسانه بر تمام برنامه‌های جشنواره فرصت‌سازی بسیار با ارزشی است برای تغییر و تحولاتی در برنامه‌های تدوینی مسئولان بر لوح پاک ‌کودک برای خلق یک انسان موفق، موافق با تعالیم دین مبین اسلام است.

امیدواریم نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بهترین تقدیر را برای آینده کودکان و تئاتر استان کند البته این مهم زمانی امکانپذیر است که جایگاه هنر و هنرمند شناخته و تکریم شود چرا که هنر کلیدی‌ترین ارتباط‌گر با مخاطب به ویژه با کودکان تلقی می‌شود

امروز 700 نفر از دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی در مسابقه نقاشی با محوریت «پیامبر مهربانی» شرکت کردند. آثار به تصویر کشیده شده با حضور سه داور و کارشناس حوزه مربوطه بررسی و به تعداد 19 نفر از اثرهای برتر در بعدازظهر جمعه 21 مهر ماه در مراسمی جوایزی اهدا خواهد شد.

...........................

فاطمه صلح‌میرزایی

...........................

انتهای پیام/غ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول