اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین‌بار در کشور صورت گرفت

جدیدترین تست‌های شناسایی بیماری‌های مشترک هاری و بروسلوز

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی از جدیدترین تست‌های شناسایی بیماری‌های مشترک هاری و بروسلوز (تب مالت) در آزمایشگاه ملی مواد غذایی این اداره‌کل خبر داد.

جدیدترین تست‌های شناسایی بیماری‌های مشترک هاری و بروسلوز

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر مرگان ازغدی ظهر امروز در مراسم تقدیر از برترین‌های دامپزشکی در حوزه‌های مختلف تولیدی و خدماتی که به مناسبت روز ملی دامپزشکی در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به ماهیت کار دامپزشکی که بر اساس صیانت از سرمایه دامی و ارتقای بهداشت عمومی و امنیت غذایی پی‌ریزی شده است، طرح  مذکور هم سو با این هدف بوده و در رشد و توسعه استان و حتی کشور در بخش‌های مختلف سلامت، اقتصادی و کشاورزی موثر است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه بهتر خدمات‌رسانی دامپزشکی به دامداران و تولیدکنندگان دام و فرآورده های خام دامی در نقاط مختلف استان بیش از پیش فراهم می‌شود.

وی در ادامه به بیان عملکردهای این اداره‌کل در سال جاری پرداخت و گفت: مایه‌کوبی 150 هزار رأس دام سنگین استان علیه تب برفکی به طور رایگان با موفقیت و با عنوان پوشش عملیات ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی در سال جاری صورت گرفته است.

مرگان ازغدی همچنین از ایجاد آزمایشگاه مرجع مواد غذایی کشور در استان خراسان‌رضوی در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: این آزمایشگاه تشخیص بیماری‌ها در حال توسعه و تجهیزات آن نیز هم اکنون خریداری شده است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته نیز برای نخستین‌بار در آزمایشگاه‌های این این اداره‌کل توانستیم به روش تشخیص تب برفکی در عرض 5 ساعت دستیابی پیدا کنیم.

ازغدی به کیفیت محصولات دامی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از دستاوردهای ما در این زمینه رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه در زمینه بالابردن کیفیت محصولات دامی است زیرا برای ما سلامت مصرف کننده نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه چیزی حدود 10 درصد از محصولات دامی ما اکنون بدون مصرف آنتی‌بیوتیک تولید می‌شود، ادامه داد: موضوع نظارت بر کشتارگاه‌های استان نیز از جمله مواردی است که در بحث سلامت محصولات دام طیور مورد نظر این اداره کل است.

ازغدی دانشکده دامپزشکی استان خراسان‌رضوی را در کشور اول دانست و افزود: به زعم بنده این دانشکده در بُعد آموزش و فعالیت‌های تحقیقاتی در کشور رتبه دوم را دارا است.

همچنین در ادامه این مراسم معاون توسعه مدیریت منابع انسانی استاندار خراسان‌رضوی بیان داشت: موضوع دامپزشکی از چند جنبه باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد زیرا این سازمان از جایگاه مهمی در میان ارگان‌های دیگر قرار دارد.

رضا عبدالملکی اظهار داشت: یکی از موثرترین ساز,کارها و ساختارهایی که در بهداشت سلامت جامعه موثر است سازمان دامپزشکی است.

معاون استاندار با بیان اینکه هر آنچه که ما می‌خوریم به نوعی با این سازمان چه مستقیم و چه غیرمستقیم در ارتباط است، ادامه داد: موضوع اشتغالزایی نیز یکی دیگر از موثرترین و اثر بخش‌ترین موضوعاتی است که این سازمان با آن سروکار دارد.

وی به اهمیت حوزه دانش در بخش دامپزشکی اشاره کرد و افزود: نخستین دستگاهی که تاکنون به صورت عملیاتی پایه‌های آن بر اساس علوم بنیان نهاده شده است، سازمان دامپزشکی است.

عبدالملکی افزود: همچنین این سازمان با عملکردهای بسیار خوب و تحقیقات به موقع و رسیدن به دستاوردهای علمی پژوهشی توانسته در زمینه خود کفایی در رابطه با تولیدات دامی علاوه بر بی‌نیازی به صادرات این تولیدات بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی و تاثیر آن در حوزه اقتصاد به قدری است که می‌تواند ما را چند قدم به جلو و دشمنان این نظام را چند قدم به عقب هدایت کند.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از 40 نفر از برترین‌های دامپزشکی در حوزه‌های مختلف تولیدی و خدماتی، استان همچنین رونمایی از کیت‌های جدید آزمایشگاهی با حضور معاون استاندار و رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان‌رضوی صورت گرفت.

انتهای پیام/ح10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول