اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی بافت تأکید کرد

‌برخورد قاطع با متخلفان حمل‌ونقل دام بدون مجوز دامپزشکی‌

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بافت گفت:‌ حمل ‌و نقل دام و فرآورده‌های دامی فقط با مجوز دامپزشکی‌ صورت می‌گیرد و با متخلفان برخورد قاطعی می‌شود.

‌برخورد قاطع با متخلفان حمل‌ونقل دام بدون مجوز دامپزشکی‌

سمیه صادقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بافت اظهار داشت: امروزه با توجه به وضعیت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بسیاری از آنها‌ به وسیله حمل و نقل دام و طیور آلوده در سطح کشور شیوع پیدا می‌کنند.

این مسئول بیان داشت: از جمله بیماری‌های دامی بسیار مهم می‌توان تب برفکی  و تب کریمه کنگو را نام برد و همچنین در صنعت طیور بیماری‌های شایع مانند برونشیت و نیوکاسل عامل بسیاری از تلفات هستند، بنابر‌این کنترل و ریشه‌کنی این بیماری‌ها مستلزم رعایت اصول بهداشتی خاص است. 

صادقی افزود: مرزهای ایران گسترده‌اند و با توجه به قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای پر‌خطر و همسایگی با کشورهایی که از نظر نظارت‌های سطح بهداشتی دامپزشکی شرایط مطلوبی ندارند، قطعا واردات دام از نظر بهداشتی نیازمند تلاش همه جانبه دامپزشکی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تأمین امنیت غذایی یکی از برنامه‌های مهم دامپزشکی است و نظارت بر تامین مواد پروتئینی سالم در سطوح مختلف از دامداری تا کشتارگاه و سطح مراکز عرضه توسط دامپزشکی صورت می‌گیرد، بنابراین از ابتدای سال جاری 37 مورد گواهی حمل فرآورده‌های خام دامی، دام زنده و طیور در شهرستان بافت صادر شده است.

این مسئول تصریح کرد: دامداران مجاز به خرید، جا‌به‌جایی و نقل و انتقال دام بدون اخذ مجوز دامپزشکی نیستند تا بدینوسیله از بروز مخاطرات بعدی جلوگیری به عمل آید.

رئیس شبکه دامپزشکی بافت گفت: با توجه به اینکه شهرستان بافت یکی از قطب‌های نگهداری دام و تولید فرآورده‌های دامی است، طی هفته جاری جلسه‌ای در شبکه دامپزشکی با حضور گاوداران شهرستان در مورد بررسی مشکلات واحدهای گاوداری صورت گرفت.

وی عنوان کرد: واحدهای گاوداری شهرستان با مشکلاتی مواجه هستند که بررسی و رفع این مشکلات کمک عمده‌ای در افزایش تولید و بهره‌وری این واحدها دارد. 

این مسئول گفت: گاوداران در مورد رفع این مشکلات می‌توانند از تسهیلات طرح توسعه کشاورزی استفاده کرده و واحدهای خود را به حداقل استانداردهای بهداشتی لازم مانند شیر سرد‌کن مجهز کنند و شرایط بهداشتی سالن شیر دوشی واحد خود را ارتقا دهند.  

صادقی ابراز داشت: دارندگان واحدهای گاوداری می‌توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان برای اخذ تسهیلات اقدام کنند.

وی با اشاره به بیماری خطرناک هاری ابراز داشت: هاری یکی از بیماری ویروسی و مشترک است که سبب التهاب مغز در جانداران خونگرم می‌شود و راه معمول انتقال آن گزیده شدن به وسیله یک ناقل آلوده است و در بین حیوانات روباه، راسو، گاو، گرگ، سگ و گربه بیشترین خطر انتقال را برای انسان دارند.

رئیس شبکه دامپزشکی بافت افزود: این بیماری با درگیر کردن سیستم عصبی مرکزی به طور قطع سبب مرگ می‌شود و صاحبان سگ‌های گله و افرادی که در منزل سگ نگهداری می‌کنند در زمینه مبارزه، کنترل و پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون یکی از راه‌های مهم پیشگیری است.

این مسئول با اشاره به اینکه در راستای این امر از ابتدای سال جاری تا کنون 187 قلاده سگ در شهرستان بافت به صورت رایگان واکسینه شده‌اند، اذعان داشت: به همین منظور و همزمان با روز جهانی مبارزه با بیماری هاری جلسه‌ای در محل شبکه بهداشت در مورد اهمیت این بیماری تشکیل شد و در جلسه مذکور به اهمیت این بیماری و مخاطرات آن پرداخته شد.

صادقی متذکر شد: از علائم این بیماری در حیوانات می‌توان به حالت تهاجمی حیوان، ریزش مداوم بزاق و رفتارهای غیر طبیعی اشاره کرد و افراد با مشاهده هرگونه علائم مشکوک می‌توانند مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام/ن10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول