اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کوچ عشایر شاهسون آغاز شد

عشایر اردبیل 152 هزار تن محصول متنوع تولید می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیر امور عشایری استان اردبیل گفت:‌ جامعه عشایری استان اردبیل بالغ بر 152 هزار تن محصول متنوع زراعی، باغی و صنایع دستی تولید می‌کنند.

عشایر اردبیل 152 هزار تن محصول متنوع تولید می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معرفت آذری عصر امروز در جریان مراسم آغازین جشن پاییزه کوچ عشایر در اردبیل اظهار داشت:‌ عشایر غیرتمند استان اردبیل که از دو ایل بزرگ شاهسون و قره‌داغ تشکیل شده‌اند به ارزش 214 میلیارد تومان محصول متنوع نظیر گوشت قرمز، پنیر، شیر، پشم، صنایع دستی و محصولات باغی و زراعی تولید کرده و به امرار معاش مشغول هستند.

وی به آغاز کوچ پاییزه عشایر سخت‌کوش استان اردبیل اشاره کرد و افزود:‌ عشایر این استان با جمعیتی بالغ بر 66 هزار و 500 نفر همه ساله از نیمه اول خرداد ماه کوچ بهاره خود را به سمت ییلاقات سبلان آغاز می‌کنند و در اوایل مهر ماه به عنوان کوچ پاییزه به قشلاقات دشت مغان بر می‌گردند.

آذری تصریح کرد: از پنجم تا بیستم مهر ماه زمان کوچ عشایر از ارتفاعات سبلان به سمت دشت سرسبز مغان انجام می‌شود که اغلب جمعیت کوچ‌رو با پای پیاده از ییلاق به میان‌وندها و از آن جا نیز به قشلاقات سفر می‌کنند.

این مسئول جمعیت دامی عشایر استان اردبیل را 1.5 میلیون واحد دامی اعلام کرد و ادامه داد:‌ ما همه ساله در فصل تابستان و مهر ماه شاهد کوچ جمعیت عشایری هستیم که در این زمینه به نظر می‌رسد امسال نیز وضعیت مطلوبی را در کوچ شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود به ضرورت تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز اشاره کرد و بیان داشت: برای اسکان عشایر اعتباری بالغ بر 18 میلیارد تومان صرف شده که به نظر می‌رسد این میزان اعتبار ناکافی باشد.

به گزارش فارس، مدیر امور عشایری استان اردبیل گفت: ‌اعتبار اختصاص یافته به این قشر متناسب با جمعیت عشایری استان و ایل بزرگ شاهسون نیست.

آذری افزود: عشایر استان 5.4 درصد از جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند در حالی که اعتبار سالانه‌ای که به این قشر اختصاص می‌یابد حدود 1.6 درصد است.

عشایر استان اردبیل در 10 شهرستان 572 آبادی و قشلاق پراکنده و با 1.5 میلیون واحد دامی حدود 30 درصد مواد پروتئینی استان را تأمین می‌کنند که این جمعیت در 50 سامانه و هفت زیست‌بوم به زندگی مشغول هستند.

اما آنچه در این بین مهم به نظر می‌رسد حمایت نشدن از آثار تولیدی و صنایع دستی عشایر و دغدغه‌های تأمین آب سالم برای این جمعیت است که به نظر می‌رسد در این زمینه نیاز به همت و همکاری خوب دست‌اندرکاران است که باید به صورت جدی در برطرف شدن آن همت صورت بگیرد.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول