اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت هفته سالمند

سالمندان در گوشه فراموشی از یادها رفته‌اند

خبرگزاری فارس: دیر زمانی است که سالمندان با تکیه بر پاهای لرزان خود در گوشه فراموشی یادهای ما جای اندکی را گرفته تا شاید روزی دوباره به یاد بیاوریم که در بچگی به یاری چه کسانی زندگی را معنا بخشیده‌ایم.

سالمندان در گوشه فراموشی از یادها رفته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، سالمندان اقشاری آسیب‌پذیر و حساس هستند که برای یادآوری حضور آنان در بین افراد جامعه هر ساله با شروع هفته سالمند در ایران 9 مهرماه روز سالمند گرامی داشته می‌شود.

هر جا در گوشه شهر نگاهی بیندازیم ردی از حضور این قشر آسیب‌پذیر و نیاز به توجه را مشاهده می‌کنیم که گوشه‌ای خلوت از پارکی یا سایه درختی را برای آرمیدن و تجدید خاطره در ذهن خود انتخاب کرده است.

سالمندان امروزه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و منزلت اجتماعی و خانوادگی آنان نسبت به گذشته نزول دارد و این معضل سبب آسیب‌پذیر شدن بیشتر آنان و در نتیجه مشکلات عدیده روحی و روانی برای اکثریت سالمندان شده است.

سالمندان نیاز به توجه و علاقه‌ای مضاعف دارند تا بتوانند خود را در دوران بازنشستگی بازسازی کرده و راهی نو را با توجه به شرایط سخت جسمی و حساس روحی شناسایی کنند.

توانمندسازی، برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و فرهنگی، توجه فرزندان و اعضای خانواده، برنامه‌ریزی پزشکی و کنترل رژیم غذایی، گسترش مراکز ورزشی و تفریحی ویژه سالمندان در شهرها و روستاهای محل سکونت آنان از برنامه‌هایی است که به طول عمر همراه با سلامت این قشر جامعه یاری می‌رساند.

در این میان شرایط سالمندان شهرستان آبادان به نسبت شهرهای دیگر کشور سخت‌تر است؛ اندک جایی اختصاصی برای این عزیزان همچون پارک یا ساحلی آرام دیده نمی‌شود.

نیاز به تحقیق نیست، با گردشی نیم ساعته در هوای گرم آبادان متوجه می‌شوید نیمکتی و یا سایه درختی برای آرامیدن این عزیزان دور از هیاهو و زندگی ماشینی شهری در منطقه ما وجود ندارد.

* الفبای سالمندی در آبادان ناشناخته است

گوشه خلوت مغازه‌ای را برای استراحت و گپی چند ساعته با دوست دوران بچگی در بزرگسالی انتخاب کرده است در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص دوران سالمندی گفت: الفبای سلامتی سالمندان در آبادان ناشناخته مانده است.

محمدجواد احمدی سالمند آبادانی افزود: قوانین حمایت از سالمند در ایران ناشناخته مانده و همین امر سبب عقب افتادگی شهرهای چون آبادان از برنامه‌های رفاهی و اجتماعی ویژه سالمندان شده است.

وی ادامه داد: این شهر با انواع کمبودهای رفاهی مواجه است در نتیجه ما نیز از این امر مستثنی نیستیم؛ پارکی، سایه درختی زمین ورزشی نیست که روزهای بلند تابستان و عمر اندک سالمندی را در آن بگذرانیم.

* آبادان خانه سالمندان ندارد

سالمند دیگری که تمایل نداشت نامش ذکر شود در خصوص روز سالمند بیان کرد: همسر و دو فرزندم را در دوران جنگ تحمیلی از دست دادم و بعد از آن دیگر تمایلی به تشکیل مجدد زندگی مشترک نداشتم.

وی افزود: بازنشسته اداره مالیات هستم و روزها و شب‌های آخر عمرم را در تنهایی می‌گذرانم، کمتر تمایل به رفت‌ و آمد با افراد و خویشاوندان دارم و به دنبال جایی برای آرامش می‌گردم.

این سالمند 71 با اشاره به خالی بودن جای خالی خانه سالمندان مناسب با استانداردهای بین‌المللی و سلامت در آبادان گفت: حقوق بازنشستگی که دریافت می‌کنم برای یک نفر کافی است و مانند اکثر سالمندان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم نمی‌‌کنم اما تنهایی آزار دهنده‌ای روح مرا بیمار کرده است.

وی افزود: برای رهایی از این تنهایی به دنبال خانه سالمندان گشتم که متأسفانه در آبادان وجود نداشت و راهی خرمشهر شدم اما آنجا نیز چندان مطابق معیارهای لازم برای زندگی سالمندان نبود.

این سالمند آبادانی ادامه داد: مسئولان و مدیران شهرستان توجه بیشتری به سالمندان داشته باشند و با ایجاد مراکز مختلف و ارتقای فرهنگ سالمندی در بین شهروندان آبادانی ما را در این دوران کهنسالی یاری کنند.

* خانه سالمندان خرمشهر گنجایش 32 سالمند را دارد

احمد دانش مسئول خانه سالمندان خرمشهر در خصوص تعداد نفرات این مرکز گفت: هم‌اکنون 28 سالمند در این مرکز نگهداری می‌شوند که ما ظرفیت پذیرش 32 سالمند را در این مرکز داریم.

وی افزود: خانه سالمندان خرمشهر با توجه به توانایی سالمندان انواع سرگرمی‌ها و تفریحات لازم را در کنار خدمات پزشکی و فیزیوتراپی در اختیار اعضای این مرکز گذاشته است.

* سالمندان را در آغوش خانواده جای دهیم

شاید عزیزانی در میان همه خانواده‌های ایرانی باشند که با از دست دادن سلامت روانی و یا جسمانی خود آرامش خانواده‌ها را برهم بزنند اما این پیران دنیا دیده بیش از هر چیز به محبت و توجه افراد خانواده احتیاج دارند.

اینان بیش از هر خانه سالمندی، پارکی و یا سایه درختی به دست‌ها و چشم‌های مهربانی محتاجند که سال‌های کودکی خود را به یاد آورده و آغوش گرم خانواده را به آنها تقدیم کند.

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول