اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد خبر داد

اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته «مددیاری سالمندان» در مراکز توانبخشی

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد گفت: فارغ التحصیلان رشته مددیاری سالمندان، پس از فراغت از تحصیل‌ آمادگی برای ارائه خدمات مراقبتی و توانبخشی سالمندان را پیدا کرده و ‌در مراکز توانبخشی به مشغول کار می‌شوند.

اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته  «مددیاری سالمندان» در مراکز توانبخشی

ناصر صباغ‌زادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد، در معرفی این رشته تحصیلی اظهار داشت: مددیاری سالمندان شامل مجموعه مهارت‌هایی است که‌ مددیار با  کسب آنها قادر به‌ ارائه خدمات مراقبتی بهداشتی و توانبخشی‌ به سالمند می‌شود.

وی افزود: رشته‌های «مددیاری سالمندان» و «مددیاری افراد با نیاز ویژه» بر اساس استانداردهای مصوب سازمان بهزیستی کشور تعریف شده‌اند و در هشتمین مجموعه جدول مشخصات و عناوین برنامه‌های درسی رشته‌های تحصیلی لحاظ شده است.

ناصر صباغ‌زادگان در خصوص محتوای آموزشی این رشته بیان داشت: این رشته از 3 استاندارد آموزش مهارت‌های عمومی بهداشتی، مهارت‌های عمومی توانبخشی و مددیاری امور بهداشتی و توانبخشی سالمندان که مصوب سازمان بهزیستی کشور است، تشکیل شده و در طول سال‌های دوم و سوم متوسطه به دانش‌آموزان ارایه می‌شود.

وی استاندارد مهارت‌های عمومی بهداشتی را 10 واحد ذکر کرد و گفت: با گذراندن این استاندارد‌ دانش‌آموزان قادر به بهره‌گیری از مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات بهداشتی - درمانی در شهر و روستا، شناخت دستگاه‌های مختلف بدن و انجام مراقبت‌های بهداشت فردی، به کارگیری اصول بهداشت محیط، اصول تغذیه و بهداشت غذا، اصول بهداشت روان، تشخیص علایم اولیه بیماری‌های شایع و انجام اقدامات مؤثر در پیشگیری از آنها و انجام کمک‌های اولیه و امداد‌رسانی می‌شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد افزود: استاندارد مهارت‌های عمومی توانبخشی نیز 10 واحد است و دانش‌آموزان با گذراندن این استاندارد قادر به شناخت معلولیت و به کارگیری راه‌های پیشگیری از آن، بهره‌گیری از مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات توانبخشی، انجام اقدامات مؤثر در پیشگیری از عوارض شایع در معلولیت‌ها، کار با‌ وسایل کمک توانبخشی، کنترل علائم ظاهری اندام در حین استفاده از پروتز و به کارگیری اقدامات مؤثر برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در فرد مراقبت کننده از معلول جسمی و ذهنی، بیمار روانی مزمن و سالمند می‌شوند.

وی در خصوص استاندارد مددیاری امور بهداشتی و توانبخشی سالمندان اظهارداشت: این استاندارد 18 واحد است و دانش‌آموزان پس گذراندن آن قادر به شناخت دوره‌ی سالمندی و به کارگیری راه‌های پیشگیری از زود پیر شدن، به کارگیری اقدامات مؤثر در حفظ بهداشت دستگاه‌های مختلف بدن و توصیه‌های مراقبتی بهداشتی خاص سالمند، انجام مداخلات به هنگام مراقبت از سالمند وابسته و نیمه مستقل، انجام ماساژهای ساده و به کارگیری تمرینات ورزشی مناسب برای سالمند، تنظیم و به کارگیری برنامه غذایی متناسب با نیازهای‌ تغذیه ای سالمند‌، ایمن‌سازی و مناسب‌سازی محل زندگی سالمند، مدیریت خدمات مددیاری و... هستند.

دکتر صباغ‌زادگان عنوان کرد: علاوه بر‌ استاندارد‌های در نظر گرفته شده، دانش‌آموزان 4 واحد کارورزی نیز دارند که می‌توانند این دوره را در مراکز ارائه دهنده‌ی خدمات توانبخشی سالمندان بگذرانند.

به گفته وی، معادل یک واحد نیز درس قانون کار به عنوان درس تکمیل مهارت به دانش‌آموزان این رشته ارائه می‌شود.

وی افزود: در راستای ارتقای سطح علمی مددیاران سالمند نیز، سازمان بهزیستی کشور در نظر دارد تمهیدات لازم را برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته در مقاطع بالاتر طی سال‌های آینده فراهم کند.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول