اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/یادداشت/

خانه سالمندان ره‌آوردی از غرب

خبرگزاری فارس: خانه سالمندان به صورت و شکل جدید، ره‌آوردی از غرب و حاکی از عدم احساس مسئولیت درباره انسان و ارزش‌های او است.

خانه سالمندان ره‌آوردی از غرب

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، اسلام می‌کوشد که موجباتی را پدید آورد که سالمندان در خانه و کنار فرزندانی زندگی کنند که عمری به تربیت و پرورش آنها همت گماشته و سرمایه عمر خود را در آن راه گذاشته‌اند.

ارزش سالمندی تا بدآنجا است که پیامبر اسلام(ص) سالمندان را مایه برکت جامعه و وجود آنان را در میان خانواده و جمع همانند پیامبر در میان امت به شمار آورده‌اند.

از دیدگاه اسلام، موی سپید همانند نوری است که نباید آن را از بین برد و پیامبر (ص) فرموده است: کسی که مویش در اسلام سپید شود، در روز قیامت برای او نوری و جلایی خواهد بود.

سالمندان دنیایی از تجربه و آگاهی را به همراه دارند و می‌توان گفت تاریخی متحرک هستند.

سالمندان پاسدار ارزش‌ها و حافظ سنت‌های اصیل و ارزیاب فرهنگ و میراث اجتماعی هستند.

جوانان با بهره‌مندی از تجربه‌های سالمندان می‌توانند نتیجه و حاصل عمر را غنا ببخشند و از مسیر اصلی خود منحرف نشوند.

وجود سالمندان مایه برکت جامعه است، اختلاف‌ها به دست آنها رفع و حل و فصل می‌شود و طرز فکر و اندیشه‌شان جهت‌ دهنده و رهایی بخش است.

احساس مسئولیت در قبال سالمندان، رعایت احترام آنها، برآورد توقعات آنها با رویی گشاده، ارج نهادن زحماتشان، مشارکت دادن ایشان در امور زندگی وظایفی است که سرپیچی از آنها نه تنها موجب خشم خداست بلکه نظام حیات را دگرگون می‌کند.

پذیرش و تحمل سالمندان به ویژه پدر و مادر سالمند و حفظ و نگهداری آنها با صبر و بردباری و رعایت حرمت آنها از وظایفی است که بر عهده جوانان است تا بتوانند زندگی آینده خود را با مشارکت و استفاده از تجربیات ایشان پی‌ریزی کرده و به موفقیت و آرامش برسند.

دنیا چون پلی است که مراحل عمر را یکی پس از دیگری بر روی آن خواهیم گذراند، همان‌گونه که دوران جنینی، کودکی و جوانی را پشت سر می‌نهیم دوران پیری را هم تجربه خواهیم کرد و می‌توان این دوران را همچون دوران جوانی و میانسالی زیبا کرده و بدون هیچ گونه ناراحتی و مشکلی گذراند.

یافتن وضع موجود، خوش بینی به آینده، پذیرش واقعیت سالمندی، نترسیدن از بازنشستگی و توجه به زیبایی‌های سالمندی و نیز ایجاد نوعی سرگرمی و شغل برای خویش از جمله کارهایی است که رعایت آنها پذیرش سالمندی را آسان می‌کند.

سالمندان گنجینه‌هایی از تجربه‌های زندگی را به همراه دارند و می‌توانند برای نسل جوان مشاور و راهنمای خوبی باشند.

سالمندی برای همگان است و خواه‌ناخواه خواسته‌هایی را به همراه دارد که باید بسیاری از آنها برآورده شود جنبه‌های انسانی درباره سالمندان نباید فراموش شود به ویژه احترام به شخصیت آنها که امری ضروری است.

پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: به پیران و بزرگان خود احترام کنید و به کوچکتران خود رحمت و عنایت داشته باشید.

---------------------------------

یادداشت از علی حسنی

---------------------------------

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول