اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد

شناسایی 829 مورد آلودگی به بیماری پدیکلوزیس کاپیتیس در کردستان

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: 829 مورد آلودگی به بیماری پدیکلوزیس کاپیتیس (شپش سر) در کردستان مشاهده شده است.

شناسایی 829 مورد آلودگی به بیماری پدیکلوزیس کاپیتیس در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام بیدارپور ظهر امروز در کارگاه استانی مراقبت آلودگی به پدیکلوزیس در سنندج اظهار کرد: گرچه در بسیاری از مناطق بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی به شپش داشته، اما کماکان این انگل در اغلب نقاط موجود بوده و موجب بروز مشکلات جدی بهداشتی و اقتصادی می‌شود.

وی با بیان اینکه شپش سر عفونتی انگلی است که توسط انگلی به نام پدیکلوزیس کاپیتیس ایجاد می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر آلودگی به این بیماری در کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به شناسایی 254 هزار و 42 مورد آلودگی به بیماری شپش سر در سطح کشور عنوان کرد: در سال گذشته با تلاش کارشناسان مراکز بهداشت و درمان سطح استان 829 مورد آلودگی به این بیماری شناسایی و مشاهده شد.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه حدود 60 درصد این بیماری در دختران گروه سنی شش تا 10 ساله مشاهده می‌شود، بیان داشت: میزان ابتلا به این بیماری در زنان 93 درصد و در مردان هفت درصد است.

بیدارپور خاطرنشان کرد: میزان آلودگی به بیماری شپش سر در مناطق روستایی به دلیل مناسب نبودن زیرساخت‌های بهداشتی و نیز پایین‌تر بودن فرهنگ بهداشتی روستاییان نسبت به دانش‌آموزان شهری بسیار بیشتر و حدود 76 درصد است.

وی با بیان این مطلب که شپش سر ناقل بیماری نیست، افزود: خارش، بی‌خوابی، مشکلات روانی، انگ اجتماعی، خونخواری و کم‌خونی، زخم‌های ثانویه اهمیت پزشکی مقابله با انواع شپش را می‌رساند.

وی به عوامل موثر بر شیوع آلودگی اشاره کرد و گفت: جنس، سن، نژاد، زمان، مکان، شرایط اجتماعی از جمله عوامل موثر بر شیوع آلودگی این بیماری است.

معاون بهداشتی دانشگاه جمعیت در معرض خطر این بیماری را شامل افراد ساکن در مکان‌های اجتماعی مانند مدارس، خوابگاه‌ها، مراکز زیر پوشش بهزیستی، زندان و مراکز نظامی، پادگان، کمپ‌های معتادان و غیره ذکر کرد.

بیدارپور ادامه داد: شپش سر از طریق انتقال مستقیم از انسان آلوده به انسان سالم ایجاد می‌شود، به ویژه از طریق لوازم شخصی آلوده مثل شانه، کلاه، روسری، ملحفه و غیره منتقل می‌شود.

گفتنی است، در این کارگاه آموزشی موضوعاتی شامل اهمیت بیماری‌های قابل انتقال از حشرات آنوپلورا، وضعیت  مراقبت پدیکلوزیس در مدارس استان، تشخیص و درمان انواع پدیکلوزیس، وضعیت مراقبت پدیکلوزیس و بهداشت محیط در نظام مراقبت پدیکلوزیس توسط تعدادی از مربیان و کارشناسان ارائه شد.

در پایان این کارگاه هم گزارش وضعیت مراقبت پدیکلوزیس در سه شهرستان استان نیز ارائه و سپس کارگاه عملی و پرسش و پاسخ در رابطه با این بیماری برگزار شد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول