اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت تاکسی‌های آبادان

تاکسی‌هایی که همیشه خاموشند

خبرگزاری فارس: یک‌ساعت هم در انتظار تاکسی بایستی تا زمانی که نگویی « دربست » هیچ‌یک حتی نگاهت هم نمی‌کنند چه برسد که نسبت به حضورت در کنار خیابان، زیر آفتاب، باران و حتی جان کندنت توجه کنند.

تاکسی‌هایی که همیشه خاموشند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، امروز کم نیستند تاکسی‌هایی که هیچ‌گاه در خطوط شهری برای جابه‌جایی مسافران دیده نمی‌شوند و البته از نظر مسئولان مرتبط پنهان می‌مانند.

این دسته علاوه بر اجحاف در حق وجدانشان موجبات نارضایتی بسیاری از شهروندان را فراهم می‌آورند؛ تاکسی‌هایی که فقط به کلمه "دربست" عکس‌العمل نشان می‌دهند.

یک‌ساعت هم در انتظار تاکسی بایستی تا زمانی که نگویی "دربست" هیچ‌یک حتی نگاهت هم نمی‌کنند چه برسد که نسبت به حضورت در کنار خیابان، زیر آفتاب، باران و حتی جان کندنت توجه کنند.

بسیار نیستند این تاکسی‌داران اما به حق‌الانصاف تعداد آنها کم هم نیست!

این حرف بسیاری از شهروندانی‌ است که دقایق بی‌شماری را در اکثر خیابان‌های این شهر به‌خصوص خیابان طالقانی و چهارراه امیری سپری می‌کنند.

تعدادی از این تاکسی‌ها با فراموش کردن وظیفه ذاتی خود تنها در مسیرهایی خاص و بنا به دلخواه مسافرکشی می‌کنند و دیگر مسیرهای شهری از وجود آنها بی‌بهره می‌شود.

برخی تاکسیرانان که تاکسیداری را به‌عنوان شغل دوم برگزیده تنها در ساعات دلخواه و اوقاتی که حوصلشان سر برود به خیابان‌ها آمده و دلی از عزا در می‌آورند!

دسته‌ای هم که گوششان تنها "تاکسی دربست" را به خوبی می‌شنود، بدون روشن کردن کولر و رعایت حال مسافر گازش را می‌گیرد تا رسیدن به مقصد؛ رسیدن کمتر از سه سوت!

جالب‌تر اینکه همه این تاکسیداران معتقد و متفق‌القول، مسئولان و عدم‌مدیریت مناسب از سوی آنها، گرانی گاز و بنزین و ...در نهایت وقتی هیچ بهانه دیگری نیافتند مسافر و شهروندان را مقصر کم‌کاری‌های خود می‌دانند.

البته در این میان تاکسی‌دارانی متعهد و وظیفه‌شناس نیز کم نیستند که علاوه بر رعایت حال مسافران و سرنشینان تنها هدفشان نان درآوردن حلال و انجام وظیفه در چارچوب تعریف شده هستند.

عوامل زیادی در این مسیر دست به دست هم داده و کار را برای تاکسیداران و شهروندان با مشکل مواجه کرده است که مطمئناً نخستین و مؤثرترین آنها نظارت و مدیریت بر کار تاکسی‌ها است.

تجربه نشان داده که نظم و برنامه‌ریزی برای انجام هر کاری هر چند کوچک هم نیاز است و بدون وجود این اصل حتی نظام هستی و آفرینش معنایی پیدا نمی‌کند.

در همین راستا ایجاد ایستگاه‌های منظم تاکسی به ویژه در نقطه مرکزی شهر، استقرار بازرسان نظارتی تاکسیرانی بر عملکرد تاکسی‌ها، بررسی و ارزیابی حضور و غیاب تاکسی‌ها در مسیرها، تعریف چارت منظم و مسیر مشخص برای تاکسیداران و مواردی این‌چنینی چون سایر شهرها می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات پیش آمده در این حوزه را مرتفع کند.

البته در یکی دو سال اخیر با انجام اقدامات مطلوبی چون سرشماری عمومی تاکسی‌های آبادانی، تاکسیداران زیرپوشش این طرح قرار گرفته و مشخصات ظاهری و رفتاری آنها مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته است.

این روند خود به ایمن‌سازی هر چه بیشتر حال مسافران کمک کرده و تاکسی‌داران را با انجام مراحل انگشت‌نگاری و تشخیص هویت و انجام اموری این‌چنینی به سوی مسیری مشخص رهنمون کرده است.

به هر حال این روند و تعامل نیاز به همکاری دو جانبه مسئولان و شهروندان دارد که امیدواریم به‌زودی در زمینه رفع مشکلات آن گامی مؤثر برداشته شود.

* تا می‌گویم "دربست" ترمز می‌کنند

شهروندی آبادانی که 40 دقیقه در خیابان طالقانی در انتظار تاکسی برای رسیدن به مقصد منتهی به کوی قدس ایستاده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: از دست تاکسی‌ها کلافه شده‌ام، با وجود این همه انتظار حتی یک‌ تاکسی هم برای من نگه نداشته است.

وی با با نارضایتی از وضعیت تاکسی‌ها افزود: خیلی جالب است وقتی مسافران به آنها می‌گویند «دربست» به سرعت ترمز می‌کنند و هوش از سرشان می‌پرد.

ایمان این شهروندان 27 ساله در ادامه افزود: مسئولان باید برای حل این مشکل اقدامی کنند همین چند دقیقه پیش به‌علت ازدحام جمعیت در این محدوده تاکسی از روی پای یکی از شهروندان رد شد و ...

* مسئولان مقصرند

شهروند دیگری که تنها دلیل این ازدحام و بی‌برنامگی را عدم وجود بازرسان سازمان تاکسیرانی می‌داند، گفت: تنها در برخی روزها بازرسان تاکسیرانی و راهور در خیابان طالقانی، چهارراه امیری حضور دارند.

وی افزود: بسیاری از تاکسی‌ها جلوی چشمان بازرسان نظارتی مستقر در محل، با دست تکان دادن دربستی کار می‌کنند و هیچ توجهی به برقراری عدالت بین مسافران نمی‌کنند.

زهرا 39 ساله که کارمند است در ادامه افزود: من تنها دلیل این بی‌نظمی و نارضایتی شهروندان را عدم توجه مسئولان شهرداری و تاکسیرانی می‌دانم.

 

و اما مدیرعامل سازمان تاکسیرانی آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان اظهار کرد: در نظر داریم دو ایستگاه مناسب و در خور شأن را برای ساماندهی تاکسیداران شهری آبادان در خیابان طالقانی(زند سابق) و خیابان شهرداری راه‌اندازی و ایجاد کنیم.

* تاکسی‌ها با ایستگاه‌دار شدن ساماندهی می‌شوند

وی تصریح کرد: ایستگاه خیابان طالقانی، تاکسی‌های مسیر خیابان احمدآباد، لین یک، اروسیه و ... را در بر می‌گیرد و ایستگاه دیگر در خیابان شهرداری، تاکسی‌های در مسیر میدان طیب، کوی قدس تا دانشگاه آزاد آبادان را پوشش می‌دهد.

عبدالحسین مکوندی اضافه کرد: با این اقدام مطمئناً مشکل تجمع شهروندان در چهارراه امیری برای اخذ تاکسی در مسیرهای مختلف نیز حل می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص چگونگی نظارت سازمان تاکسیرانی بر تجمع مردم در چهارراه امیری و نقطه مرکزی بازار این شهرستان برای اخذ تاکسی چنین عنوان کرد: این وظیفه نیروی انتظامی‌ست که بر تجمع مردم در این نقطه از شهر نظارت کند زیرا این سازمان موظف بوده که عملکرد تاکسی‌های شهری را در راستای رفاه حال شهروندان و جابه‌جایی هر چه مطلوب‌تر آنها ارزیابی کند.

وی همچنین ادامه داد: پیش از این به تدبیر شورای ترافیک شهرستان، در چهارراه امیری تابلوی عبور ممنوع نصب بوده که تنها تاکسی‌ها را به خیابان طالقانی رهنمون می‌کرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی آبادان خاطر نشان کرد: این تابلو توسط چه کسی و چگونه برداشته شده مشخص نیست، ما به شدت پیگیر این قضیه بوده و حتی مراتب شکایت را به شورای ترافیک نیز اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: به هر حال با تمهیدات اندیشیده شده محل ایستگاه‌های تاکسی‌های شهری آبادان مشخص و جانمایی شده و مورد تأیید راهنمایی و رانندگی همچنین شهردار آبادان قرار گرفته است.

مکوندی با بیان اینکه با انجام این مهم دیگر شهروندان برای رفتن به نقاط مختلف شهر در چهارراه امیری با مشکلی برنمی‌خورند، گفت: منتظریم که طرح پیشنهادی توسط شورای ترافیک در فرمانداری شهرستان به تصویب برسد و سپس کارهای عمرانی پروژه را آغاز کنیم.

معاون تاکسیرانی آبادان نیز در این خصوص راه‌حلی را عنوان کرد.

* کارت سوخت تاکسی‌های غیرفعال ابطال می‌شود

علی امینیان دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان اظهار کرد: در راستای رفع مشکل جابه‌جایی و حمل مسافر در شهرستان، سازمان تاکسیرانی اقدامات مطلوب و مؤثری در دستور کار قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: این ارگان اجرایی با تعامل شهرداری در نظر دارد که چند ایستگاه تاکسی را برای تردد بهتر و خدمات‌رسانی مضاعف‌تر به شهروندان ارائه کند.

امینیان دهکردی اضافه کرد: ایستگاه‌های تاکسی جانمایی شده و در صورت صدور مجوز ساخت به بخش خصوصی برای احداث و راه‌اندازی واگذار می‌شود.

وی بیان کرد: در صورت تحقق این امر و راه‌اندازی ایستگاه‌های تاکسی درون شهری، مشکل تردد و جابه‌جایی مسافران آبادانی حل می‌شود.

معاون سازمان تاکسیرانی آبادان با اشاره به اینکه تنها حربه نظارت بر تردد تاکسی‌ها، گشت بازرسی توسط تاکسیرانی و پلیس راهور است، گفت: با راه‌اندازی ایستگاه تاکسی‌های شهری، روند کار و نقاط ضعف و قوت فعالیت تاکسیداران مشخص می‌شود.

معاون تاکسیرانی آبادان با بیان اینکه در همین راستا سرشماری عمومی تاکسی‌ها در آبادان آغاز شده و در حال انجام است، اضافه کرد: با مشخص شدن روند کند فعالیت تاکسی‌های شهری، تاکسیرانی اقدام به ابطال کارت سوخت آنها می‌کند.

وی بیان کرد: از کارمندان و افرادی که در ارگان‌ها و ادارات شهرستان مشغول به‌کار هستند می‌خواهیم شغل دوم خود را مسافرکشی انتخاب نکنند و فرصت اشتغال را از تاکسیدارانی که تنها از این راه امرار معاش می‌کنند، نگیرند.

امینیان دهکردی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر گلایه‌مندی شهروندان از عدم ساماندهی مناسب تاکسی‌های خیابان امیری خاطرنشان کرد: پیش از این تنها تاکسی‌ها از خیابان طالقانی تردد می کرده و عبور و مرور شخصی‌ها غیرمجاز و ممنوع بود.

وی با تأکید بر اینکه تردد خودروهای شخصی، انگیزه دربستی کار کردن تاکسی‌ها را تقویت می‌کند، اضافه کرد: اما مدتی است که خودروهای شخصی‌ها نیز از این خیابان عبور کرده و علاوه بر این اقدام به مسافرکشی و جابه‌جایی شهروندان می‌کنند.

 

و اما صحبت‌های فرمانده نیروی انتظامی آبادان؛

 

*استقرار چند دستگاه مینی‌بوس در خیابان طالقانی

احمد چنداز نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس در آبادان اظهار کرد: مأموران نیروی انتظامی شهرستان آبادان همه تلاش خود را در راستای برقراری نظم و امینت به‌کار گرفته و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نیستند.

وی با اشاره به مشکل ترافیکی و تجمع شهروندان برای گرفتن تاکسی در خیابان طالقانی خاطرنشان کرد: در این خصوص تاکسیرانی باید با مستقر کردن نیروهای خود در ایستگاه تاکسی‌های خیابان طالقانی، مانع از تجمع مردم و مشکل ترافیکی شود.

فرمانده انتظامی آبادان اضافه کرد: بسیاری از تاکسی‌ها تنها دربستی کار کرده و سبب اختلال در کار جابه‌جایی مسافران و به‌تبع شلوغی ایستگاه تاکسی واقع در خیابان طالقانی می‌شوند.

وی ادامه داد: در همین راستا از تاکسیرانی می‌خواهیم که با جدیت هر چه بیشتر و استقرار چند دستگاه مینی‌بوس در این مکان، مشکل مسافران و بسیاری از شهروندان را حل کند.

چنداز همچنین گفت: این محدوده باید توسط بازرسان تاکسیرانی نظارت و نحوه عملکرد و جابه‌جایی مسافران توسط تاکسی‌ها بازنگری شود.

و این مشکل دیرینه و کهن در شهر ما همچنان روزها و شب‌ها می‌گذراند و اما پاس‌کاری‌های مسئولان و عده وعیدهای امروز و فردایشان دردی از دردهای سرباز کرده شهروندان دوا نمی‌کند.

امیدواریم این مشکل با وجود بازگشایی مدارس و تردد و ازدحام خیابان‌ها همچنین نیاز به ایجاد جابه‌جایی و حمل و نقل هر چه آسان‌تر مسافران هر چه سریع‌تر برطرف شود.

مریم خبازی

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول