اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

وقتی مسافران چرامی با تاکسی میانه‌ای ندارند

خبرگزاری فارس: شهردار چرام می‌گوید شهرداری با همه وظایف سنگینی که دارد اقدام به افزودن 28 دستگاه تاکسی در شهرستان چرام کرد اما با عدم استقبال مردم روبه‌رو شد و این خسارت را نمی‌دانیم چگونه باید جبران کرد.

وقتی مسافران چرامی با تاکسی میانه‌ای ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از چرام، در دنیای امروز تکنولوژی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی شناخته شده و همچنین مهم‌ترین موضوعی که شهرها و کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند به گردش درآوردن چرخ‌های توسعه است.

صنعت حمل و نقل کشور با گستره وسیعی از تکنولوژی‌ها در بخش هوایی، دریایی و زمینی نیازمند مدیریت تکنولوژی به منظور توسعه علمی و فنی بوده و ما باید بتوانیم از تکنولوژی به عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه پایدار در صنعت حمل و نقل شهری بهره‌مند شویم.

چرام شهری که 53 سال شهرداری داشته و تاکسی در آن جایگاهی ندارد

و اما شهرستان چرام تاکنون چه نقشی در تکنولوژی حمل و نقل داشته است. شهرستان چرام که همواره طبیعت و فرهنگ آن در استان مطرح بوده با وجود تلاش‌های مدیریتی تاکنون نتوانسته حمل و نقل عمومی را سامان‌دهی کند.

تأمل برانگیز است در شهری که 53 سال قبل شهرداری در آن فعالیت خود را آغاز کرده با همه تلاش‌های مدیریتی و زیرساختی از تاکسی استفاده نشود.

از اینکه سال‌ها پیش مردم این شهر به علت نبود تاکسی با پای پیاده به شهر رفت و آمد می‌کردند و یا اینکه هم‌اکنون مسافربران شخصی سلطان خیابان‌ها و جاده‌های این شهرستان هستند شهروندان ساکن چرام آگاه هستند.

چرام با 13 هزار نفر جمعیت تاکسی فعال ندارد

چرام با 13 هزار نفر جمعیت هیچ دستگاه تاکسی فعالی ندارد که حتی یکی از پنج مسیر مشخص شده شهری را پوشش دهد، استفاده نکردن از تاکسی‌های شهرستان چرام را چه منطقی پاسخگو است، شهرستانی که دقیقا در مرکز استان قرار دارد.

همه این موارد و مشکلات فضا را برای فعالیت خودروهای مسافربر شخصی فراهم آورده است تا آنجایی که بیش از 90 درصد حمل و نقل شهروندان چرام بر عهده خودروهای مسافربر شخصی است.

شهرداری با همه وظایف سنگینی که دارد اقدام به آوردن 28 دستگاه تاکسی در شهرستان چرام کرد اما با عدم استقبال مردم روبه‌رو شد و این خسارت را چگونه باید جبران کرد.

بیشتر راننده‌ها از عدم استفاده مردم از تاکسی سوءاستفاده کرده و بدون اخذ بخشنامه اقدام به افزایش خودسرانه نرخ کرایه‌ها می‌کنند.

متفرق بودن ادارات و سازمان‌های دولتی در شهرستان موجب گلایه شهروندان از وضعیت حمل و نقل شهری شده است.

پراکندگی ادارات تاکسی‌ها را عاطل و باطل کرده

کرم‌پور شهروند ساکن چرام که به شدت از این موضوع گلایه دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: مردم برای انجام امور اداری ناچار هستند از وسایل شخصی اعم از موتورسیکلت یا خودرو استفاده کنند چراکه بیشتر ادارات فاصله زیادی با خیابان اصلی دارند و مردم به دلیل استفاده نکردن عده‌ای دیگر از تاکسی گاهی پیاده به این اداره‌ها مراجعه می‌کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که این موضوع چه ارتباطی با عدم استفاده برخی مردم از تاکسی دارد، عنوان کرد: وقتی من به عنوان یک مسافر در تاکسی بنشینم، قطعا راننده در انتظار مسافرهای دیگری است و ساعت‌ها معطل می‌شود که در نتیجه یا باید دربست ببرد و یا تک مسافر پیاده شود.

علی خیزاب ساکن روستایی از توابع چرام با اشاره به متفرق بودن ادارات در شهرستان چرام بیان کرد: وقتی از روستا برای انجام امور اداری و بانکی به شهر می‌آییم، انجام کارها مشکل است چراکه وسیله شخصی نداریم و به طور مثال جهاد کشاورزی در آخر شهر و بانک‌ها در مرکز شهر قرار دارند.

یکی از رانندگان تاکسی در این خصوص گفت: بر همه افراد مشخص است که لازمه اجرای صحیح قانون نظارت است اما باید توجه داشت که آیا می‌توان بر مسافربران شخصی که تحت نظارت هیچ ارگانی نیستند، نظارت داشت.

وی افزود: شهردار محترم زحمت کشیده است و برای رفاه حال مردم در شهرستان ایستگاه تاکسی مشخص کرده اما مردم ما با عدم استفاده و بها دادن به مسافربران شخصی ارزش کار را پایین آورده و راه را برای سوءاستفاده متخلفان باز کرده‌اند.

فرماندار شهرستان چرام با بیان اینکه هیچگونه توجیهی در این کار خودسرانه یعنی افزایش نرخ کرایه توسط راننده‌ها پذیرفته نیست، اظهار داشت: شهروندان با مشاهده چنین مواردی با ثبت مشخصات و شماره خودرو راننده متخلف را معرفی کنند تا برخورد قانونی شود.

علیرضا نیکروز درباره پراکندگی ادارات و سازمان‌های دولتی در سطح شهرستان چرام خاطرنشان کرد: مقرر شده تا مرکزی به عنوان سایت اداری ساخته شود که تاکنون مکان آن مشخص شده و 40 درصد نیز پیشرفت داشته است.

وی افزود: اداراتی که در مکان‌های استیجاری در نقاط مختلف شهر فعالیت می‌کنند در این سایت جمع خواهند شد که این کار بدون شک در حل موضوع ترافیک شهر هم موثر خواهد بود.

شهردار چرام نیز با اشاره به اینکه هر منطقه مشکل خاص خودش را دارد، بیان کرد: تاکسی‌ها مدام در سطح شهر در گردش هستند اما با استقبال مردم مواجه نمی‌شوند چراکه رفت و آمد درون شهر با تاکسی صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: بافت چرام به شکل دایره است که با توجه به اینکه مرکز تجاری وسط شهر قرار دارد و همه ابعاد فاصله زیادی ندارند، مردم استقبال از تاکسی نمی‌کنند.

5 ایستگاه تاکسی در چرام دایر است

علی نوری‌زاده با بیان اینکه پنج ایستگاه تاکسی در شهرستان مشخص شده است، تاکید کرد: فرمانداری، داروخانه، شبکه بهداشت، ابتدای شهرداری و خیابان مالک اشتر مراکز تاکسی هستند که حتی مسیرهای روستایی شهرک، القچین و شیخ حسین را پوشش می‌دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه دولت و شهرداری در خصوص تاکسی در چرام 140 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده است، متذکر شد: نیاز شهر این است که از امکانات شهرداری و منابع مالی عمومی که در شهر هزینه می‌شود، استفاده شود.

نوری‌زاده با بیان اینکه فرهنگ‌سازی موجب پیشرفت شهرستان است، اضافه کرد: مردم باید فرهنگ استفاده از تاکسی را هرچه سریع‌تر نهادینه کنند چراکه از نظر اقتصادی هم به نفع شهروندان است.

مسئول عمران و آبادی شهرستان چرام شهری را که همه پارامترهای شهری دارا باشد شهر ایده‌آل دانست و خاطرنشان کرد: تاکسی یک منظر شهری است و اگر فرهنگ استفاده از آن نهادینه شود مبلمان شهری هم رنگ و رو می‌گیرد.

شهردار چرام اذعان کرد: امیدواریم مردم در راستای پیشرفت شهری نهایت تعامل را با شهرداری داشته باشند و اگر شهروندی انتقادی دارد با شهرداری تماس حاصل کند تا در اسرع وقت بررسی شود.

--------------------------------

گزارش از نسرین هاشمی

--------------------------------

انتهای پیام/آ10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول