اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط داور بخش مازندرانی هفتمین جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع) انجام شد

تبیین ابعاد وجودی امام رضا(ع) در زندگی مردم مازندران

خبرگزاری فارس: داور بخش مازندرانی هفتمین جشنواره نامه‌ای به امام رضا (ع)، به تشریح ابعاد وجودی امام رضا در زندگی مردم مازندران پرداخت.

تبیین ابعاد وجودی امام رضا(ع) در زندگی مردم مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، علی حسن‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به دلیل علاقه خاص مردم مازندران به شعائر دینی به ویژه امام رضا (ع) و همچنین طریق ‌الرضا بودن مازندران و به دلیل مسائل فرهنگی که در مازندران داریم، جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع) در بخش‌های مختلف غنی و پررنگ است.

وی با بیان اینکه امام رضا در نوروزخوانی، موسیقی، چاووش‌خوانی، لالایی‌ها و آواهای کار مردم مازندران پررنگ است، گفت: در حوزه‌های روابط شخصی هم حضور پررنگ امام رضا(ع) را شاهد هستیم.

داور بخش مازندرانی هفتمین جشنواره نامه‌ای به امام رضا(ع)، تصریح کرد:‌ فرزندان پسری که در ایام تولد یا شهادت امام رضا (ع) در مازندران به دنیا می‌آیند، حتما به نام رضا مزین می‌شوند.

این داور با اشاره به حضور امام رضا در آواز امیری و شعر امیری که ویژه مردم مازندران است، ادامه داد: این اشعار رویکردهای عاشقانه، عرفانی و مذهبی دارند که در اشعار مذهبی امیری، امام رضا شاهد هستیم.

حسن‌نژاد با بیان اینکه در سازها و به ویژه للـه‌وا هم به همین شکل است، یادآور شد: در آنچه حضور امام رضا را بسیار پررنگ‌تر می‌بینیم، چاووشی‌خوانی است که در موقع رفتن به سفر، رنج و معنویت سفر بیان می‌شود.

این پژوهشگر مازندرانی با اشاره به اینکه چاووشی‌خوانی به ویژه در ایام سفر به مشهد انجام می‌شود، افزود: شعرهای چاووشی خوانی اگر‌ چه به زبان فارسی است، اما رنگ و بوی موسیقی مازندران است و در دستگاه موسیقی ایرانی خوانده می‌شود.

حسن‌نژاد با بیان اینکه چاووشی‌خوانی در آیین استقبال، متفاوت است، گفت: اشعار چاووشی‌خوانی در آیین استقبال به معنویت به دست آمده از سفر تاکید دارد.

وی ادامه داد:‌ جالب‌ترین موضوعی که در چاووشی‌خوانی وجود دارد این است که برای افرادی که تمکن مالی کافی ندارند آرزو می‌کنند که بتوانند به سفر حج بروند.

حسن‌نژاد بیان داشت:‌ چندین نوروز خوانی وجود دارد که نشان از سفر امام رضا به مشهد است که به عنوان اطلاع رسانی عمومی، برای مردم قابل پخش بوده است.

این داور جشنواره با بیان اینکه در لالایی‌خوانی‌های مادران برای فرزندان هم حضور امام رضا را می‌بینیم، اضافه کرد: مادران در این لالایی‌خوانی‌ها تمام آرزوها و راز و نیازها را وصل به امام رضا می‌کنند و در این مرحله هم تربیت فرزندان رنگ و بوی معنوی می‌گیرد اگر چه لالایی‌خوانی امروز بسیار کم شده و مادران امروزی، این الگوی تربیتی را خیلی کمرنگ می‌بینند.

حسن‌نژاد ادامه داد: لالایی نخستین آوازی است که کودک می‌شنود.

وی با بیان اینکه در زمان کشاورزی به ویژه موقع رسیدن برنج، که ساقه‌ها شکل خاصی گرفته و به هم می‌پیچند، کشاورز با دیدن این صحنه باید صلوات بفرستد، تصریح کرد: حتی سفر به مشهد هم در این زمان، واجب می‌شود.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه حتی در معماری مازندران هم حضور امام رضا را شاهد هستیم، متذکر شد: مردم خانه‌ها را به سمت شرق می‌سازند که جدای از نگاه مذهبی، نوعی هواشناسی محسوب می‌شود و بادهای مخالف به درون خانه نفوذ نمی‌کند.

داور هفتمین جشنواره نامه‌ای به امام رضا خاطرنشان کرد:‌ در مازندران کسانی که به حج می‌روند پس از بازگشت از سفر حج بر خود واجب می‌دانند به زیارت امام رضا رفته و به نوعی حج خود را تکمیل کنند.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول