اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای هماهنگی مراسم قالیشویان پیش‌بینی کرد

حضور 700 هزار زائر در مراسم قالیشویان امسال

خبرگزاری فارس: رئیس شورای هماهنگی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان، شرکت‌کنندگان در این آئین سنتی مذهبی را در سال‌جاری 700 هزار زائر پیش‌بینی کرد.

حضور 700 هزار زائر در مراسم قالیشویان امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حامد منیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان اظهار داشت: در حالیکه سال قبل 17 کمیته کار خدمات‌رسانی به زائران حضرت علی‌بن‌امام محمد باقر(ع) را انجام می‌دادند امسال هشت کمیته در قالب، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، ساماندهی بازارچه، امنیت و ترافیک، پشتیبانی و خدمات، امر به معروف و نهی از منکر، حمل و نقل، سقایت (آب‌رسانی) و بهداشت همه خدمات مربوط به این روز را انجام می‌دهند.

وی افزود: ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازرگانی، آب و فاضلاب روستایی و نیز شهرداری، سازمان اتوبوسرانی، دانشگاه علوم پزشکی ستاد امر به معروف و نهی از منکر و نیروی انتظامی شهرستان کاشان مسئولیت ستادهای هشت‌گانه شورای هماهنگی مراسم را برعهده دارند.

بخشدار نیاسر با بیان اینکه برگزاری نماز جمعه از بارزترین ویژگی مراسم امسال است، عنوان کرد: تاکنون چنین تجربه‌ای را در کنار مراسم نداشته‌ایم و امسال با هماهنگی‌های به عمل آماده شاهد برگزاری مراسم نماز جمعه‌ای باشکوه در دومین آدینه مهرماه هستیم.

منیری همچنین از هماهنگی انجام شده با سازمان صدا و سیما در خصوص پخش مستقیم تلویزیونی این مراسم خبر داد و افزود: تلاش‌هایی نیز برای پخش مراسم در شبکه‌های بین‌المللی صدا و سیما صورت گرفته که به دلیل برگزاری خاص این آئین و استفاده از برخی نمادها و ابزارها محدودیت‌هایی را به دنبال داشته است.

رئیس شورای هماهنگی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان همچنین خواستار احیای سایر آئین‌های مربوط به این آستان مقدس شد و خاطرنشان کرد: باید برنامه جامعی برای گرامیداشت روز 27 جمادی‌الثانی سالروز شهادت حضرت سلطانعلی‌بن‌محمد باقر(ع) و نیز برگزاری باشکوه هفته دوم پس از قالیشویان معروف به جمعه نشلجی‌ها در نظر گرفته شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های سازنده دولت در منطقه اردهال تصریح کرد: طی یک سال گذشته پیشرفت‌های بسیاری در توسعه زیرساخت‌های منطقه به خصوص در بخش آب‌رسانی صورت گرفته است.

منیری افزود: در سال‌جاری اعتبارات دولتی بخش آبرسانی به روستای مشهد اردهال از 3 میلیارد ریال به 7 میلیارد ریال افزایش یافته که در صورت تخصیص اعتبارات گام مهمی در راستای آب‌رسانی به این منطقه محسوب می‌شود.

وی در ادامه از حضور بیش از 700 هزار زائر در مراسم قالیشویان امسال خبر داد و افزود: با توجه به حجم بالای گردشگر مذهبی در این منطقه جا دارد تا توجه ویژه‌ای برای توسعه جغرافیایی روستای اردهال و ارتقای جایگاه آن در تقسیمات کشوری صورت پذیرد.

بخشدار نیاسر با اعلام آمادگی کامل دستگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران بیان داشت: از نخستین ساعات صبح روز دومین جمعه مهرماه، سازمان اتوبوسرانی تمام امکانات خود را برای سرویس‌دهی به عزاداران حضرت سلطانعلی(ع) بسیج می‌کند.

وی همچنین از احتمال ممنوعیت تردد موتورسیکلت در مسیرهای منتهی به روستای مشهد اردهال در این روز خبر داد.

آئین سنتی و مذهبی قالیشویان که همه ساله در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال در 42 کیلومتری غرب کاشان برگزار می‌شود تنها آئین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برپا می‌شود.

در این مراسم ثبت شده در فهرست میراث معنوی کشور، شرکت‌کنندگان از سراسر کشور به این مکان می‌آیند در حالیکه چوب‌هایی به دست دارند، قالی‌ را با نماد شستن خون علی‌بن‌محمد باقر(ع) در چشمه می‌شویند.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول