اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

جدا کردن عندالمطالبه و عندالاستطاعة در مهریه اشتباه است

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم با توجه به مسائل مختلف فقهی در خصوص مهریه گفت: لفظ عندالمطالبه و عندالاستطاعة هر دو مقید به قدرت و توان است و جدا کردن این دو از یکدیگر اشتباه است.

جدا کردن عندالمطالبه و عندالاستطاعة در مهریه اشتباه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار فراکسیون روحانیون مجلس نهم با تبریک دهه کرامت و میلاد سه اختر تابناک آسمان امامت به مشکلات مختلف فراروی جوانان پرداخت و اظهار کرد: سلسله مسائلی وجود دارد که از نظر حقوقی در زمینه ازدواج به جوانان فشار می‌آورد.

وی با اشاره به جلسات و گفت‌وگوهای مختلف خود با ریاست قوه قضائیه در زمینه حل این مسائل گفت: با قوه قضائیه در این باب صحبت کردیم.

این مرجع تقلید واضح‌ترین مسئله در خصوص ازدواج را نحوه پرداخت مهریه دانست و بیان کرد: در بسیاری از مراسم‌های ازدواج و هنگام درج مهریه در سند ازدواج، گفته می‌شود مهریه عندالمطالبه باشد در حالی که از نظر فقهی با عندالاستطاعة تفاوتی نمی‌کند و در عندالمطالبه نیز تمام احکام مشروط به قدرت است.

وی علم، قدرت، اختیار و بلوغ را چهار شرط اصلی در همه احکام دانست و تصریح کرد: عندالمطالبه مقید به قدرت است اما این دو را از یکدیگر تفکیک کرده و مسئله غیر فقهی به وجود آوردند که اشتباه است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به رواج نحوه ازدواج جوانان و به ویژه عرف گرفتن مهریه از سوی زن عنوان کرد: باید قضات این مسئله را بدانند که بحث عندالمطالبه بودن مهریه به این معنا که فردای عقد زن می‌تواند مطالبه خود را طلب کند جدی نیست و وقتی امری جدی نباشد اعتباری ندارد.

وی درباره پذیرش ادعای اعسار از سوی قضات نیز ابراز داشت: آقایان قضات باید توجه داشته باشند که اصل بر استصحاب اعسار است و کسی که از مادر متولد می‌شود، پول ندارد بنابراین همه مسبوق به اعسار هستند و یسار دلیل می‌خواهد.

استاد درس خارج فقه حوزه در ادامه به بحث تقسیط مهریه اشاره کرد و با بیان اینکه این مسئله هم باید با دستور رهبری حل شود گفت: بسیاری از مردم نامه می‌نویسند که محکوم به پرداخت مهریه شده‌اند و اگر بتواند بدهد پرداخت آن 30 سال طول می‌کشد که این جای استهزاء دارد؛ حکم اسلام باید چیزی باشد که استهزاء در آن باشد؟ پس احکام عسر و حرج و لاضرر کجاست؟

وی با اشاره به بحث تبدل موضوع و تبدل حکم در فقه ادامه داد: شما آمدید دین شخص را تقسیط کردید یعنی بدهی حال را تبدیل به بدهی اقساط کردید، پس موضوع هم عوض می‌شود و وقتی مرد قسط اول را داد زن باید تمکین کند تا موعد قسط بعد برسد.

آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به نمایندگان حاضر در این جلسه گفت: این وظیفه مجلس است که در این زمینه قانون بیاورد و روی آن فکر کند و به منظور اجرا به قوه قضاییه بدهد.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول