اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی قزوین هشدار داد

آسیب بازی‌های غیراستاندارد رایانه‌ای بر روی فرزندان

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی قزوین گفت: بازی‌های غیراستاندارد رایانه‌ای آسیب‌های مهلکی بر روی فرزندان دارد که خانواده‌ها در این زمینه باید توجه بیشتری داشته باشند.

آسیب بازی‌های غیراستاندارد رایانه‌ای بر روی فرزندان

دانیال صمدی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: رایانه‌ها که امروز تقریبا در بیش‌تر شئون زندگی انسان‌ها راه یافته‌اند، همچون دیگر ساخته‌های دست بشر، دو روی سکه دارند که یک روی آن بهره‌گیری درست و مفید برای سرعت‌بخشی، دقت در کارها و کمک به پیشرفت امور است و روی دیگر آن، استفاده‌های نادرست و نابه‌جا است که گاه آسیب‌های فراوانی در پی دارد.

وی افزود: در دنیای رایانه آنچه بیشتر نوجوانان و جوانان را شیفته خود می‌کند، همان چیزی است که به آن بازی‌های رایانه‌ای می‌گویند و این بازی‌ها با بهره‌گیری از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به این انسان‌های تشنه جنب و جوش ارزانی می‌کند و همین جذبه و کشش زیاد است که روح و جسم آنان را برده‌وار، مطیع خود می‌سازد و به دنیایی از تخیلات می‌برد که خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می‌پندارند.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی قزوین بیان کرد: متأسفانه بیشتر والدین اصلا نمی‌توانند تصور کنند که بازی‌های رایانه‌ای چه آسیب مهلکی بر فرزندان آن‌ها وارد می‌کند، بررسی کلی بازی‌های رایانه‌ای نشان‌گر آن است که در حال حاضر آسیب این رسانه برای کودکان و نوجوانان بیشتر از ماهواره و تلویزیون است زیرا شرکت‌های تولیدکننده که بیشتر آنها کمپانی‌های صهیونیستی هستند برای جذب کودکان و نوجوانان به دنبال آن فروش بیشتر، از سه عامل اصلی خشونت،‌ وحشت و شهوت استفاده می‌کنند که با هدف ترویج فرهنگ مادی و بدون خدای غرب و تهی کردن نسل امروز از معنویت است.

صمدی‌زاده اضافه کرد: اگر سری بازی‌های lga را بازی کرده باشید در ورژن دو این بازی می‌بینید که سنگر تروریست‌ها صدای قرآن می‌آید، حتی در جایی نیز می‌بینید که تروریست‌ها رادیوی فارسی گوش می‌کنند و این نوعی جنگ نرم است، دشمن از طریق بازی‌های رایانه‌ای می‌خواهد به همه بگوید که تروریست‌ها مسلمان هستند و در مقابل خود را ضد تروریست و منجی جهان معرفی می‌کنند که حق دارند برای نجات جهان مسلمانان و ایرانیان را بکشند.

این مسئول ادامه داد: در جدیدترین شماره از سری بازی‌های «میدان نبرد» (Battlefield) سناریویی طراحی شده است که بر مبنای آن در برخی مراحل بازی کشور ایران و تهران تبدیل به صحنه جنگ می‌شوند.

‌ مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی قزوین عنوان کرد: بازی‌هایی که در آن زنان با پوششی نامناسب و حتی مبتذل نقش‌آفرینی کرده و ذهن جوان را به سمت تعاملات جنسی تحریک می‌کنند تا آنجا که در یکی از این بازی‌ها قهرمان زن داستان با انجام حرکات مبتذل صحنه‌های نامناسبی را به معرض نمایش می‌گذارد.

صمدی‌زاده با اشاره به آسیب‌های بازی‌ رایانه‌ای نامناسب و غیراستاندارد ابراز کرد: از آسیب‌های جسمانی این نوع بازی‌ها می‌توان به آسیب‌های اسکلتی، ستون فقرات و مفصلی،‌ آسیب‌های بینایی، کندی رشد جسمانی، احساس سوزش و سفت شدن گردن و کتف‌ها و مچ دست، تأثیر هیجان‌های دروغ آن بر روی ارگانیسم فرد و پی‌آمدهای منفی بر دستگاه گردش خون و گوارش، بمباران همیشگی پرتوهایی صفحه رایانه بر روی پوست فرد، ایجاد تهوع و سرگیجه به‌ویژه در کودکان و نوجوانانی که زمینه صرع دارند و همچنین بدخوابی و چاقی اشاره کرد.

این مسئول با اشاره به آسیب‌های روانی بازی‌های غیراستاندارد افزود: تقویت حس پرخاشگری، بدخلقی و بهانه‌گیری، انزوا‌طلبی و درون‌گرایی (دوری از جمع)، افت تحصیلی، استرس، بروز هیجان‌ها و تیک‌های شدید عصبی، پیش فعالی کودکان، تنبل شدن ذهن، حمله به اشیا و تخریب‌گری (وندالیسم)، خیال‌پردازی در تنهایی، پرخاشگری خیال‌پردازانه و تفکرات شیطانی،‌ اعتیاد و وابستگی شدید به بازی‌ها و رایانه از آسیب‌های روانی بازی‌های غیراستاندارد هستند که در برخی موارد نمایان‌گر می‌شوند.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی قزوین با اشاره به آسیب‌های تربیتی بازی‌های نامناسب و غیراستاندارد گفت: بی‌بند و باری اخلاقی، کم‌رنگ شدن تدریجی حیا، عفت و حجاب، مدگرایی و پوشش و آرایش سبک غربی، ترویج سبک زندگی آمریکایی، تطهیر غرب و غرب‌گرایی، نفی و تخریب هویت ملی، گسست فکری و عاطفی بین فرزندان و والدین، گرایش به خرافات و عرفان‌های کاذب، گرایش به انواع مواد مخدر به‌ ویژه سیگار و قلیان، بی‌نظمی و خودمحوری از دیگر آسیب‌های این نوع بازی‌ها است.

صمدی‌زاده پیرامون محاسن‌ بازی‌های رایانه‌ای استاندارد بیان کرد: آسان شدن فرآیند یادگیری توسط برخی‌ از بازی‌های آموزشی خاص، تمرین، تکرار، پاداش، تقویت، امکان خلق داستان یا تصاویر، همچنین دادن امکانی که نوجوانان را به تاریخ و جغرافیا علاقمند می‌کند، آموزش و تمرین برخی از مهارت‌های زندگی، صرفه‌جویی در وقت و هزینه در برخی از مواقع و همچنین کمک به برخی هماهنگی‌ها میان چشم و دست و پرورش عضله‌ها از محاسن بازی‌های استاندارد است.

این مسئول با اشاره به راه‌ حل‌های پیشنهادی تهیه بازی مناسب برای نوجوانان اظهار کرد: خانواده‌ها در خرید بازی‌ها گزینش شده عمل کنند و سعی شود از بازی‌های تولید داخل با برچسب بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ایران استفاده کرده و والدین باید تا حدی با بازی‌های رایانه‌ای آشنا باشند و بدانند که هر بازی برای چه سنی است.

مسئول مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی قزوین ادامه داد: بهتر است که گاهی اوقات والدین در انجام بازی‌های رایانه‌ای با کودکان خود همراه شوند و در مورد معایب و محاسن بازی‌ها با آن‌ها بحث و تبادل نظر کنند،‌ والدین زمان بیشتری را در کنار فرزندان خودشان بگذرانند هر قدر صمیمیت و ارتباط صحیح بین فرزندان و والدین بیشتر باشد، زمینه استفاده از چنین بازی‌هایی کمتر فراهم می‌شود و همچنین والدین انواع بازی‌های کودکی (سنتی) خود را به فرزندان آموزش و با آن‌ها بازی کنند.

صمدی‌زاده اضافه کرد: خانواده زمینه رفتن کودکان را به گیم‌نت‌ها از بین ببرند زیرا این مکان‌ها عموما محیط ناسالمی دارند.

وی با بیان اینکه صفحه نمایش‌گر رایانه اندکی پایین‌تر از چشم‌ها قرار داده شود تا چشم‌ها مسلط به صفحه رایانه باشد، افزود: زاویه بین ساق پا و ران بیش از 90 درجه نباشد، فاصله صفحه نمایشگر و چشم کودک از 28 ـ 18 اینچ کمتر نباشد، صفحه نمایشگر رایانه بهتر است کوچک باشد، روشنایی اتاق به نحوی تنظیم شود که زنندگی نور صفحه رایانه به حداقل برسد.

انتهای پیام/ب۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول