اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف قاین:

وقف در قاین 800 سال قدمت دارد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف قاین گفت: فرهنگ وقف در این شهرستان 800 سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین وقف آن مربوط به حوزه علمیه است.

وقف در قاین 800 سال قدمت دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط‌عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور از شهرت قاین به دارالمومنین یاد کرد و افزود: آثار مذهبی زیادی در قاین مشهود است که از آن جمله می‌توان به مسجد جامع این شهرستان اشاره کرد.

وی از وجود یک‌هزار و 300 مورد نیت وقف در قاین خبر داد و افزود: 85 درصد نیات واقفان مربوط به عزاداری امام حسین (ع) است.

رئیس اداره اوقاف قاین با بیان اینکه باید برای هدایت نیات وقف به سمت مسائل فرهنگی تلاش شود، گفت: اکنون عزاداری امام حسین (ع) اشباع شده و نیاز است که برای سایر ائمه اطهار (ع) نیز وقف صورت گیرد چرا که اکنون در ایام فاطمیه، صادقیه و علویه هیچ وقف عزاداری وجود ندارد.

بخشی‌پور افزود: واقفان باید نیات خود را به سمت امور قرآنی سوق دهند.

وی ادامه داد: در قاین موقوفه درمانی وجود ندارد اما یک ساختمان چهار طبقه مرکز تخصصی پزشکان در زمین وقفی ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رئیس اداره اوقاف قاین با تاکید بر معرفی و تبیین وقف تصریح کرد: اکنون وقف یک مقوله ناشناخته بین اقشار جامعه و حتی قشر تحصیلکرده بوده و از آنجا که برخی بر این تصورند که وقف گوشت قربانی است و هر کس می‌تواند از آن قطعه‌ای را جدا کند باید برای عموم روشن شود که وقف مال محبوس نیست.

بخشی‌پور افزود: البته تاکنون نشست‌هایی با علما برای تبیین فرهنگ وقف داشته‌ایم که امید است مثمرثمر واقع شود.

وی با مقایسه وضعیت وقف و موقوفه‌خواری در قبل و بعد از انقلاب گفت: قبل از انقلاب به لحاظ مخالفت حاکمیت زمان با وقف، در این ارتباط مشکلاتی به وجود آمده بود اما امروزه با توجه به حاکمیت اسلامی در جامعه اقشار روشنفکر و متدین در کمک به ترویج فرهنگ وقف موثر هستند.

رئیس اداره اوقاف قاین با اشاره به زنده شدن برخی از موقوفات کلان تصریح کرد: موقوفه‌ای بعد از 60 سال و پس از اینکه دو بار بین وارثان تقسیم شده مجدد به وقفیت برگشت داده شده است.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول