اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد

برگزاری کلاس آموزشی بیماری آگالاکسی در ریگان

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: آگالاکسی یک بیماری واگیردار در گوسفند و بز است و به همین منظور کلاس آموزشی شناخت این بیماری با حضور دامداران و عشایر این شهرستان برگزار شد.

برگزاری کلاس آموزشی بیماری آگالاکسی در ریگان

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: آگالاکسی یک بیماری واگیردار در گوسفند و بز است و سبب درگیری بافت پستان، چشم و مفاصل در دام مبتلا می‌شود.

وی افزود: عامل ایجاد کننده این بیماری مهم در دام باکتری مایکوپلاسما آگالاکتیه است و بیماری از جنبه اقتصادی آن اهمیت داشته از آن جا که سبب درگیری پستان و از بین رفتن پستان دام می‌شود لذا کاهش محسوسی در راندمان تولید شیر گله ایجاد شده و سبب لطمه اقتصادی و هزینه‌ای به دامدار برای درمان گله می‌شود.

جعفری بیان داشت: این بیماری مهم از طریق دستگاه گوارش و نوک پستان وارد بدن دام می‌شود و به صورت غیرمستقیم از طریق شیردوشی و عدم رعایت ضوابط بهداشتی شیردوشی منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عامل بیماری پس از ورود به بدن از طریق خون به سراسر بدن منتقل شده و سبب سپتی سمی و از طریق ترشحات بدن دام آلوده به ویژه شیر، ترشحات چشم و مفاصل دفع می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: این بیماری سبب تب شدید، بی‌اشتهایی و دپرسیون در دام شده و کاهش و قطع ترشح شیر دام مبتلا و دفع ترشحات چرکی از پستان دام مبتلا را در پی دارد.

جعفری گفت: از مهم‌ترین راه‌های کنترلی این بیماری رعایت اصول و ضوابط مدیریت بهداشتی جایگاه نگهداری دام، رعایت ضوابط بهداشتی شیردوشی و همچنین توجه به مبحث قرنطینه و جلوگیری از خرید و ورود دام‌های فاقد هویت به گله است.

وی تصریح کرد: انجام واکسیناسیون دام سبک گله از سن سه ماهگی به بالا علیه این بیماری نیز در پیشگیری قابل اهمیت است به همین منظور در هفته جاری کلاس آموزشی شناخت این بیماری با حضور 27 نفر از دامداران و عشایر این شهرستان در محل این شبکه دامپزشکی برگزار شد.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول