اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان:

بیماری مشمشه در ریگان مشاهده نشده است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی بیماری مشمشه است که تاکنون هیچ موردی از این بیماری در ریگان مشاهده نشده است.

بیماری مشمشه در ریگان مشاهده نشده است

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: کنترل و مبارزه با بیماری دام و بیماری قابل انتقال انسان و دام یکی از محوری‌ترین وظایف حرفه دامپزشکی است و یکی از مهم‌ترین این بیماری‌ها بیماری مشمشه است.

وی افزود: این بیماری به عنوان بیماری عفونی بسیار واگیر تک سمی‌‌ها بوده و در اسب، الاغ و قاطر موجب بیماری می‌شود.

جعفری بیان داشت: از جمله علائم بالینی این بیماری ایجاد ضایعات دول و یا زخم‌هایی ستاره‌ای شکل بر روی پوست دام و همچنین درگیری سیستم تنفسی فوقانی دام است.

وی گفت: عامل ایجادکننده این بیماری مهم یک باکتری میله‌ای شکل به نام پسودوموناس مالئی است.

جعفری خاطرنشان کرد: این باکتری در برابر شرایط محیطی بسیار حساس بوده و در برابر نور، حرارت و مواد ضدعفونی کننده به راحتی از بین می‌رود.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: این بیماری از طریق دام‌های حامل و راکتور به دام‌های سالم منتقل می‌شود و با توجه به علایم بالینی دام ترشحات آلوده تنفسی دام که از راه بینی و دهان دفع می‌شود و ترشحات پوستی دام از جمله راه‌های انتقال این بیماری هستند.

جعفری بیان داشت: این بیماری نیز در انسان سبب ایجاد مشکلات پوستی و تنفسی می‌شود و از جمله راه‌های کنترل برای پیشگیری از این بیماری مهم انجام تست ایمونولوژیک مالئیناسیون در سطح اسب دامداری‌ها و مناطق پرخطر است.

وی افزود: از جمله اقدامات کنترل این بیماری جداسازی و معدوم کردن دام آلوده زیر نظر دامپزشکی و ضد عفونی محل نگهداری و جایگاه دام و رعایت اصول مدیریت بهداشتی و همچنین توجه جدی به مقوله قرنطینه، جابه‌جایی و حمل اسب با همکاری و هماهنگی شبکه دامپزشکی است.

جعفری گفت: از جمله اقدامات پیشگیرانه این شبکه در مورد این بیماری برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه 15 نفر از دامداران و ارائه خدماتی از قبیل ضد عفونی رایگان جایگاه نگهداری دام و انجام تست غربال‌گری 39 رأس تک‌سمی از ابتدای سال جاری در شهرستان است.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول