اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج:

دام‌های غیرمجاز عامل مؤثر در انتشار بیماری‌ هستند

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت‌: حمل و نقل غیرمجاز دام عامل مؤثری در انتشار بیماری‌هایی نظیر تب مالت و تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو است.

دام‌های غیرمجاز عامل مؤثر در انتشار بیماری‌ هستند

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: هرگونه حمل ‌و نقل دام سبک و سنگین و همچنین انواع طیور و آبزیان باید بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌ سازمان دامپزشکی کشور صورت گیرد.

وی افزود: روستائیان و دامداران باید از خرید دام‌هایی که فاقد سابقه بهداشتی و یا فاقد گواهی بهداشتی حمل از دامپزشکی هستند، خودداری کنند.

بمان‌دشتی گفت: برخی بیماری‌های واگیر‌دار دام و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به سرعت از طریق جابه‌جایی دام منتشر می‌شوند و همه‌‌گیری شدیدی در مدت زمان کوتاه در بین جمعیت دامی و یا جامعه انسانی به وجود می‌آورند.

وی خاطر‌نشان کرد: شست ‌و شو و ضدعفونی‌ خودروهای حمل قبل از بارگیری از اهمیت زیادی برخوردار است.

بمان‌دشتی عنوان کرد: با اقدامات مناسب و انجام واکسیناسیون علیه بیماری‌های دامی تا‌کنون بیماری دامی در این شهرستان مشاهده نشده است.

وی ابراز داشت: به منظور مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی سمپاشی اماکن دامی دامداران فهرجی ‌انجام شده است.

بمان‌دشتی بیان داشت: دامداری و دامپروری در روستاهای شهرستان فهرج از رونق خاصی بر‌خوردار است و شهرستان فهرج یکی از قطب‌های دامداری و دامپروری شرق استان کرمان به شمار می‌رود.

آغاز طرح ملی پایش آنفلوآنزای پرندگان در ارزوئیه

رئیس دامپزشکی ارزوئیه گفت: طرح ملی پایش آنفلوآنزای پرندگان در شهرستان ارزوئیه با خونگیری از طیور بومی انجام شد.

مرضیه صادقی به خبرنگار فارس در ارزوئیه گفت: طرح ملی پایش آنفلوآنزای پرندگان در شهرستان ارزوئیه با خونگیری از طیور بومی انجام شد.

وی افزود: در این طرح 100 مرغ بومی به صورت تصادفی از دو روستا که از هر روستا 50 مرغ انتخاب و از هر کدام نمونه‌های خون گرفته شده برای انجام آزمایشات به کرمان ارسال شد.

صادقی بیان داشت: هدف از ایِن طرح بررسی اپیدمیولوژی، سرولوژی و ویرولوژی آنفلوآنزا در پرندگان بومی و با دوره پرورش طولانی اجرا می‌شود.

وی با لزوم توجه به اهمیت سلامتی طیور بومی تصریح کرد: عدم توجه به سلامتی طیور می‌تواند در گسترش بیماری آنفلوآنزا و ایجاد خسارت‌های سنگین نقش داشته باشد.

صادقی خاطرنشان کرد: پیشگیری از انواع بیماری‌های دام و طیور در واقع حمایت از تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان است.

وی عنوان کرد: طرح فوق از شنبه چهارم شهریور ماه جاری آغاز و تا پایان همین ماه در استان کرمان ادامه دارد.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول