اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی رابر اعلام کرد

تست 300 رأس گاو برای تشخیص بیماری سل در رابر

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: طی سال جاری تاکنون بیش از 300 نوبت رأس گاو برای تشخیص بیماری سل و بروسلوز مورد خون‌گیری و تست قرار گرفته‌ است.

تست 300 رأس گاو برای تشخیص بیماری سل در رابر

فاطمه موحدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابر اظهار داشت: یکی از راه‌های مبارزه و کنترل بیماری سل انجام تست‌های غربالگری برای تشخیص دام‌های راکتور و آلوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: طی سال جاری تاکنون بیش از 300 نوبت رأس گاو برای تشخیص بیماری سل و بروسلوز مورد خون‌گیری و تست قرار گرفته‌ است.

وی افزود: این تست به عنوان تست مقایسه‌ای انجام می‌گیرد به همین منظور شبکه دامپزشکی رابر از ابتدای سال جاری تاکنون با اعزام اکیپ‌های عملیاتی متخصص به دو روستای بنه‌سوخته و گتک تعداد 144 رأس گاو خونگیری و 156 راس گاو نیز  تست سل شده‌اند و هیچ مورد دام مشکوک و راکتوری علیه‌ بیماری سل و بروسلوزدر شهرستان رابر مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: ضد‌عفونی مرتب جایگاه دام و رعایت اصول و ضوابط قرنطینه‌ای دام از جمله اقدامات کنترلی این بیماری مهم است.

موحدی بیان کرد: بیماری سل به دو صورت ریوی و خارج ریوی بروز می‌ِکند و میکروب سل پس از ورود به ریه و ایجاد ضایعه اولیه می‌تواند از طریق جریان خون، عروق لنفاوی و یا بر اثر مجاورت مستقیم به دیگر قسمت‌های بدن منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از جمله بیماری‌های مشترک بین دام و انسان است، گفت: سل می‌تواند، تقریبا تمام اعضای بدن را مبتلا کند اما شایع‌ترین شکل بیماری سل ریوی است و راه انتقال عفونت تقریبا همیشه از راه تنفس است.

موحدی از دامداران درخواست کرد تا در زمینه کنترل این دو بیماری خطرناک همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند و قبل از خرید دام‌‌های جدید به شبکه‌ دامپزشکی برای انجام تست و خون‌گیری از دام‌ها مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: طی سال جاری در سطح شهرستان رابر تعداد 293 قلاده سگ علیه هاری واکسینه شده‌اند و همچنین قلاده‌گذاری این سگ‌ها نیز انجام شده است.

موحدی بیماری هاری را یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست که بر اثر گزیده شدن توسط سگ، روباه، ‌شغال و گرگ ایجاد می‌شود.

وی همچنین ‌از تشکیل ‌کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد با همکاری شهرداری رابر خبر داد و گفت: سگ‌های ولگرد معدوم می‌شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی رابر گفت: افرادی که اقدام به نگهداری سگ می‌کنند، باید واکسن‌های هاری را طبق برنامه مشخص دریافت کنند.

وی افزود: این بیماری در سگ با گوشه‌گیری، ترس و بی‌قراری، تهاجم، گاز گرفتن اشیا و بزاق‌ریزی همراه است و دام مبتلا به این بیماری نیز با نعره کشیدن، بزاق‌ریزی، تهاجم و کاهش اشتها‌ مشخص می‌شود.

موحدی با توصیه به اینکه در صورت مشاهده حیوان مشکوک نباید ‌به دام نزدیک شد، گفت: باید هرچه سریع‌تر به دامپزشکی اطلاع داده شود و در صورت گاز گرفته شدن انسان شست‌وشوی محل با آب صابون و مراجعه به ‌در‌مانگاه ضروری است.

وی با هشدار به افرادی که اقدام به نگهداری سگ به صورت اهلی در خانه می‌کنند و یا شغل و حرفه آنها به گونه‌ای است که با دام ارتباط دارند، بیان کرد: این افراد باید واکسن‌های هاری را طبق برنامه مشخص دریافت کنند.

موحدی بیان کرد: شبکه دامپزشکی شهرستان رابر در زمینه مبارزه با بیماری هاری با انجام واکسیناسیون منظم دام‌ها در صورت مواجه با موارد مشکوک، آنها را زیر نظر گرفته و در صورت اطمینان از سلامت آنها به دامداران اجازه نگهداری از سگ را می‌دهد.

وی گفت: دامداران باید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری سگ‌های نگهبان گله را سالانه واکسینه و با حصارکشی دامداری خود از ورود سگ‌های ولگرد، روباه، گرگ و راسو به محل نگهداری دام جلوگیری و در صورت مشاهده مورد مشکوک مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اعلام کنند.

انتهای پیام/آ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول