اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با خونگیری 100 قطعه طیور بومی

طرح پایش بیماری آنفلوآنزای طیور در ریگان آغاز شد

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: با خونگیری 100 قطعه طیور بومی طرح پایش بیماری آنفلوآنزای طیور در ریگان آغاز شد.

طرح پایش بیماری آنفلوآنزای طیور در ریگان آغاز شد

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان با اشاره به اجرای طرح پایش بیماری آنفلوآنزای طیور اظهار داشت: این طرح پایش با انجام تست خون‌گیری از ورید بال طیور خانگی و جداسازی سرم و انجام تست ‌صورت می‌پذیرد.

وی افزود: این طرح به مدت یک هفته در شهرستان ریگان ادامه دارد و دو اکیپ عملیاتی در دو روستای عباس‌آباد سردار و رحمت‌آباد با خونگیری 100 قطعه طیور بومی اقدام به انجام این طرح پایشی می‌پردازند.

جعفری ابراز داشت: آنفلوآنزای پرندگان یک بیماری ویروسی بسیار واگیر دار است که دستگاه تنفسی، گوارش،‌ تولید مثل و اعصاب را در‌گیر می‌کند و میزان ابتلا و مرگ و میر این بیماری در ماکیان و بوقلمون بالا است.

وی عنوان کرد: این بیماری از خانواده ارتومیکو است و از آن جایی که جزو ویروس‌های ‌غشا‌دار دسته‌بندی می‌شوند، لذا نسبتا حساس بوده و به وسیله حلال‌های چربی نظیر شوینده‌ها غیر ‌فعال می‌شوند‌.

جعفری تصریح کرد: این ویروس از طریق دستگاه تنفس ملتحمه چشم و مدفوع پرنده بیمار در محیط منتشر می‌شود و راه مدفوع دهانی مهم‌ترین راه دفع ویروس است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان افزود: این بیماری در طیور موجب کاهش فعالیت، ‌بی‌اشتهایی، لاغری شدید، افزایش کرپی پرندگان در پرندگان تخم‌گذار، کاهش تولید تخم، اسهال و ... می‌شود.

وی ابراز داشت: از جمله راه‌های تشخیص این بیماری علاوه بر نشانه‌های بالینی و کالبدشکافی از طریق آزمایش ممانعت از هماگلوتیناسیون است.

‌رئیس شبکه دامپزشکی رابر از ‌توزیع بروشور آموزشی بیماری‌های مشترک انسان و دام‌ در روستاه‌های این شهرستان خبر داد.

توزیع بروشور بیماری‌های مشترک بین دامداران رابر

فاطمه موحدی به خبرنگار فارس گفت: دامداران، عشایر و روستائیان رابر با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان آشنا و بروشور آموزشی‌ "بیماری‌های مشترک انسان و دام " در روستاه‌های این شهرستان توزیع شد.

وی بیان داشت: بیماری‌های قابل انتقال ‌بین انسان و حیوان چه از حیث عفونت‌زایی و چه از لحاظ تعداد دارای اهمیت است و به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام‌ و آشنایی دامداران و روستائیان با عوارض این بیماری‌ها دوره‌های آموزشی بیماری‌های مشترک و رعایت نکات بهداشتی در پرورش دام و تولیدات دامی و نحوه زندگی سالم در مجاورت دام‌ها در روستا‌های این شهرستان برگزار و بروشور آموزشی "بیماری‌های مشترک انسان و دام" بین دامداران و روستائیان توزیع شد.

وی افزود: در این بروشور دامداران با بیماری‌های مشترک انسان و دام، شیوه‌های انتقال بیماری‌های مشترک، راه‌های پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک به انسان و برخی از بیماری‌هایی که از طریق فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شوند، آشنا شدند.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول