اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد

ایمن‌سازی 38 هزار دام علیه بیماری آنتروتوکسمی در فهرج

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: 38 هزار رأس دام سبک گوسفند و بز در شهرستان فهرج علیه بیماری آنتروتوکسمی ایمن شده‌اند.

ایمن‌سازی 38 هزار دام علیه بیماری آنتروتوکسمی در فهرج

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج با بیان اینکه 38 هزار رأس دام سبک گوسفند و بز در شهرستان فهرج علیه بیماری آنتروتوکسمی ایمن شده‌اند، اظهار داشت: این طرح توسط بخش خصوصی در بخش‌های مرکزی و نگین کویر شهرستان فهرج انجام شد.

وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز که معمولاً تغییر جیره غذایی صورت می‌گیرد، انجام واکسیناسیون آنتروتوکسمی ضروری است.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج با بیان اینکه بیماری آنترو معمولاً در دو فصل بهار و پاییز به دلیل تغییر در جیره غذایی دام ایجاد می‌شود، تصریح کرد: از عوامل مستعد کننده بیماری آنتروتوکسمی یا بیماری پرخوری، تغییر نوع مرتع، ایجاد آلودگی‌های انگلی و تغییرات ناگهانی در جیره غذایی است.

وی خاطرنشان کرد: عامل بیماری نوعی باکتری کلستریدیومی است که با آزادسازی توکسین سبب نوعی مسمومیت حاد خونی در نشخوار کنندگان می‌شود و بیماری همراه با اسهال شدید، درد شدید ناحیه شکم، مرگ ناگهانی همراه است.

بمان‌دشتی به دامداران توصیه کرد به منظور پیشگیری از بروز بیماری هرگونه تغییر در جیره غذایی دام به صورت تدریجی صورت بگیرد و همچنین واکسیناسیون دام در پیشگیری از بیماری بسیار مؤثر است که باید به منظور ایجاد سطح ایمنی مطلوب در بدن دام، تزریق واکسن بعد از دو هفته تکرار شود.

وی با اشاره به اقدامات آموزشی در زمینه این بیماری به دامداران گفت: طی یک ماه گذشته بیش از 100 نفر از دامداران طی چهار دوره با بیماری آنتروتوکسمی و نحوه پیشگیری از بروز آن توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی آشنا شدند.

انتهای پیام/و20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول