اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری:

دوران دفاع مقدس تبلور نقطه اوج انسانیت بود

خبرگزاری فارس: مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به روایت انسانی هشت سال دفاع مقدس، گفت: برخلاف اعتقاد غرب که جنگ را نقطه صفر انسانیت می‌داند در دفاع مقدس، به خاطر کار برای رضای خدا نقطه اوج انسانیت را ناظر بودیم.

دوران دفاع مقدس تبلور نقطه اوج انسانیت بود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مرتضی سرهنگی عصر امروز در مراسم نقد و بررسی کتاب دختر شینا و بزرگداشت حاج ستار ابراهیمی در همدان با بیان اینکه جنگ دارای دو روایت "نظامی" و "انسانی" است، به تشریح هر یک از این دو مبحث پرداخت و اظهار داشت: در روایت نظامی، تجربیات حاصل شده از جنگ جمع‌آوری و بعد از پایان یافتن آن تدوین و در دانشکده‌های افسری تدریس می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع از آثار در نوع خود بی‌نظیر و دارای اهمیت فوق‌العاده بالایی است، تأکید کرد: تاکتیک‌های جنگی، شیوه جنگیدن، نوع مدیریت در جنگ‌ها و... در این نوع از روایت به وضوح دیده می‌شود و به عنوان یک مجموعه تخصصی کاربرد بسیاری برای نظامیان دارد.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در ادامه سخنان خود به تشریح روایت انسانی از جنگ پرداخت و کتاب دختر شینا را نمونه‌ای مناسب از این نوع روایت دانست.

وی با بیان اینکه کتاب دختر شینا ما را با لایه دیگری از جنگ آشنا می‌کند، افزود: با مطالعه این کتاب به جز یکی دو صحنه که در مورد عملیات کربلای 5 سخن گفته شده است صدای گلوله را در متن و بطن آن نمی‌شنویم، درست است که این کتاب روایتی از جریان جنگ است اما اثری از گلوله در آن نیست.

سرهنگی با بیان اینکه در جریان جنگ یا دچار دوربینی و یا نزدیک‌بینی می‌شویم و کمتر به سمت واقع‌بینی توجه می‌شود، ابراز داشت: روایت انسانی جنگ به ما کمک می‌کند که واقع‌بین باشیم و در این مسیر حرکت کنیم.

وی با اشاره به جنگ 44 کشور جهان با نظام ایران اسلامی در هشت سال جنگ تحمیلی افزود: کشور ایران در این مدت به صلابت و رشادت در مقابل زیاده‌خواهی‌‌های دشمنان و نظام سلطه ایستادگی کرد و در این بین از 15 کشور جهان نیز اسیر گرفت.

*کتاب دختر شینا روایتی انسانی از جنگ است

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با بیان اینکه نظام رسانه‌ای درباره جنگ یک نظام تبلیغی است نه تعقلی، ادامه داد: بعد از پایان یافتن جنگ دستور زبان جنگ از تبلیغی به دستور زبان تعقلی می‌چرخد که همین امر ما را از دوربینی و نزدیک‌بینی جدا کرده و به سمت واقع‌بینی هدایت می‌کند.

وی بهره‌گیری از "خاطره" را نزدیک‌ترین روایت جنگ و مقدمه شناخت جنگ دانست و اظهار داشت: در دنیا به موازات اینکه سربازان پیر می‌شوند خاطرات آنها را جمع‌آوری می‌کنند تا از این طریق همواره آنها را زنده و جوان نگاه دارند.

سرهنگی در ادامه با اشاره به روایت انسانی هشت سال دفاع مقدس، آن را پر از انسانیت و معنویت خواند و افزود: غربی‌ها اعتقاد دارند که جنگ، نقطه صفر انسانیت است اما در هشت سال دفاع مقدس، به واسطه آنکه هدف برای رضای خدا و دفاع از اسلام بود، نقطه اوج انسانیت و مسیر تعالی و رشد ایران را شاهد و ناظر بودیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان خاطره‌ای از انسانیت و معنویت رزمندگان ایرانی پرداخت و اظهار داشت: بنا به روایت فرزند یکی از فرماندهان جنگ، پدرش یک شب چند ساعتی دیر به منزل می‌رود، فرزندش دلیل این موضوع را از وی جویا می‌شود، پدرش در پاسخ می‌گوید که یکی از اسرای عراقی نیاز به عمل جراحی داشت، منتظر ماندم تا عملش انجام شده و به هوش آید تا وقتی چشم باز می‌کند مرا که فرمانده کمپ و مورد شناس وی هستم را ببینید و از آن جا که کسی را در این جا ندارد مبادا احساس غربت کند.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در بیان خاطره دیگری گفت: بر اساس روایات و خاطره‌هایی که به ثبت رسیده در اردوگاه عراقی‌ها نیز یک رزمنده ایرانی به شدت مورد ضرب و شتم نیروهای بعثی قرار گرفته بود که وقتی یکی از فرماندهان عراقی که برای سرکشی به اردوگاه می‌آید دلیل این اقدام را جویا می‌شود فرمانده اردوگاه به مقام رده بالای خود می‌گوید هر چه به وی دستور می‌دهیم به [امام] خمینی ناسزا بگوید او از این کار امتناع می‌کند.

وی ادامه داد: فرمانده رده بالاتر به وی می‌گوید که "چکارش داری، رهایش کن، فحش نمی‌دهد که نمی‌دهد" فرمانده اردوگاه در پاسخ به وی اظهار می‌کند که "آخر این رزمنده مسیحی است و به هیچ وجه حاضر به ناسزا گفتن به رهبر ایران نیست".

 

*معنویت و انسانیت در میان رزمندگان ایرانی موج می‌زد

به گفته سرهنگی، وقتی این فرمانده عراقی دلیل این امتناع را از این رزمنده مسیحی جویا می‌شود وی پاسخ می‌دهد که "من به خدا توهین نمی‌کنم" فرمانده دست به کمر زده و بلند بلند می‌‌خندند و می‌گوید "از کی تا به حال [امام] خمینی ادعای خدایی کرده؟" که این جوان رزمنده پاسخ می‌دهد "وی ادعایی نکرده ولی از آن جا که او بهترین بنده خداست من به وی توهین نمی‌کنم چون در آن صورت به خدا توهین کرده‌ام".

به گفته وی، مشاهده نوع رفتار نیروهای ایرانی در جنگ و نوع رفتار نیروهای بعثی نشان از معنویت و انسانیت نیروهای ایرانی و خوی وحشی‌گری نیروهای بعثی دارد که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری با اشاره به اینکه بنا بر اظهارات یکی از اسرای عراقی، 3 میلیون مصری به جامعه 12 میلیونی عراق تزریق شد که وقتی عراقی‌ها به جنگ می‌روند مصری‌ها جای آنها را پر کنند.

وی ادامه داد: مصری‌ها به صورت محرمانه به عراق پیغام داده بودند که جنازه‌های رزمندگانشان را در بین سربازهای خود دفن کنند تا اثری از این اقدام آنها باقی نماند.

سرهنگی در پایان سخنانش با بیان اینکه باید همواره یاد و نام شهدا را گرامی داشت، خلق آثار گرانقدری همچون دختر شینا را بسیار حائز اهمیت و اثرگذار دانست.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول