اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آبفار مازندران:

30 درصد آب‌های تولیدی‌ در مازندران هدر می‌رود

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آبفار مازندران گفت: 30 درصد آب‌های تولیدی مازندران هدر می‌رود.

30 درصد آب‌های تولیدی‌ در مازندران هدر می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از اداره روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران،‌ با حضور معاونان نظارت بر بهره‌برداری شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی شش استان کشور سومین گردهمایی کمیته راهبردی مدیریت کاهش هدر رفت آب در سالن جلسات شرکت آبفار مازندران برگزار شد.

مدیرعامل آبفار مازندران در سومین گردهمایی کمیته راهبردی مدیریت کاهش هدر رفت آب با اشاره به میانگین بارندگی700 تا750 میلیمتری در استان اظهار داشت: در طول تمام 30 سال خدمتم که در شرکت‌های مرتبط با آبرسانی گذراندم همیشه مشکل کمبود آب داشتیم.

برزگر مهم‌ترین مشکلات کمبود آب را هدر رفت آب عنوان کرد و گفت: از سال 70 تاکنون این مسئله در دستور کار بوده، اما اقدام جدی و عملی در این مورد صورت نگرفته است.

وی دلایل هدر رفت آب را فرسودگی لوله‌ها ناشی از شرایط آب و هوایی و قدمت تاسیسات در استان بیان کرد و افزود: در مازندران 15 هزار کیلومتر شبکه آبرسانی در 2 هزار و 420 روستای بالای 20 خانوار داریم که 5 هزار کیلومتر از مجموع شبکه‌های آبرسانی روستایی فرسوده و از این رو 30 درصد آب تولیدی هدر می‌رود.

برزگر تخصیص اعتبارات لازم را بهترین راه حل در جلوگیری از هدر رفت آب و اصلاح فرسودگی لوله‌ها دانست و گفت: در سفر سوم هیئت دولت به مازندران با پیشنهاد ما مقرر شد اعتبارات اصلاح شبکه آبرسانی در قالب اعتبارات ملی پیش‌بینی شود پس در بودجه 91 بیش از یک هزار میلیارد تومان برای این منظور در کل کشور پیشنهاد شد که متاسفانه هنوز مصوب نشده است.

وی یکی دیگر از مشکلات کمبود آب شرب در مازندران را فقدان منابع پایدار تجمیع آب خواند و گفت: میانگین تجمیع آب در کشور 34 درصد است، اما در مازندران زیر 10 درصد هستیم و از نظر سدسازی بسیار عقب هستیم، فقط دو سد در استان داریم که تاسیسات آبرسانی آن در دست احداث است و هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز در این گردهمایی گفت: 2 هزار و 101 روستا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 26 هزار نفر در مازندران دارای شبکه آبرسانی هستند.

بابازاده ادامه داد: 84 درصد مشترکان خانگی هستند و برای آبرسانی به تمام این روستاها و رفع مشکلات کمبود آب بیش از 1961 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم.

وی میانگین سرانه مصرف آب را حدود 15 متر مکعب برای هر مشترک عنوان کرد و متذکر شد: هر ساله بر طول شبکه‌های آبرسانی فرسوده در مازندران افزوده می‌شود و رفع و اصلاح این فرسودگی‌ها نیازمند اعتباراتی است که امیدواریم هر چه زودتر تخصیص یابد تا جلوی هدر رفت آب گرفته و هزینه آن به تولید منابع آبی صرف شود.

انتهای پیام/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول