اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های اردبیل:

فراموشی امر به معروف و نهی از منکر به عصیانگری می‌انجامد

خبرگزاری فارس: مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های اردبیل گفت: بی‌توجهی و فراموشی فریضه واجب امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به عصیانگری منجر می‌شود.

فراموشی امر به معروف و نهی از منکر به عصیانگری می‌انجامد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام کاظم معاضدی ظهر امروز در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه‌های اردبیل اظهار داشت: یکی از نشانه‌های جامعه اسلامی و مومنان احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و جلوگیری از هرگونه طغیان و غفلت است چرا که سرسلسله تمام واجبات الهی حتی جهاد فی سبیل‌الله امر به معروف و نهی از منکر توصیف شده که محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر فضیلت نماز، روزه، حج، زکات، خمس و یاری رساندن به دیگران در قرآن کریم در سوره‌های متعدد بیان شده است در کنار همه آنها از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ام‌الفرایض یاد شده است به طوری که اگر این فریضه فراموش شود سایر فرایض انجامش بی‌ثمر و بی‌نتیجه خواهد بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های اردبیل با اشاره به ویژگی انسان‌ها و افراد حاضر در آخر‌الزمان یادآور شد: یکی از ویژگی این افراد اهل ریا بودن آنهاست که با فراموش کردن امر به معروف و نهی از منکر سعی می‌کنند کارهای نیک و خوب را تنها برای خرسندی دیگران و احسنت گفتن آنها انجام دهند در حالی که به معنای واقعی از احیای امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه واجب الهی و کفایی خودداری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاضدی گفت:‌ امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد مردم است و اگر در سخنان ائمه اطهار این موضوع ریشه‌یابی شود به خوبی در‌می‌یابیم دین ما اهمیت جدی به انجام این فریضه قائل شده و شهدای ما به خاطر احیای آن از آرامش و امنیت خود گذشته‌اند تا جامعه اصلاح شود.

این مسئول از این فریضه با عنوان با فضیلت‌ترین حرکت مومنان یاد کرد و افزود: تمام واجبات الهی با امر به معروف و نهی از منکر ظهور و بروز یافته و جلوه حقیقی پیدا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: عده‌ای به دلیل آنکه نماز، روزه و سایر واجبات با منافع مالی و دنیوی آنها در تضاد نیست راغب به انجام آن هستند اما هرگز حاضر نیستند فریضه‌ای را همچون امر به معروف و نهی از منکر که در آن ارشاد و راهنمایی و گاه به خطر افتادن وجود دارد انجام دهند و به دنبال بهانه هستند تا این فریضه را ترک کنند.

معاضدی برخی بهانه‌جویی‌ها را در این حوزه غیر‌قابل توصیف و غیر‌منطقی اعلام کرد و ادامه داد: عده‌ای مدعی هستند که گفتن آنها تاثیری در اصلاح جامعه و افراد ندارد در حالی که اگر تک تک ما تذکر و ارشاد را انجام دهیم با تکرار این تذکرات افراد و بدی‌های جامعه اصلاح شده و یک حرکت جمعی را در این ساحه شاهد خواهیم بود.

وی هرگونه سلب مسئولیت در انجام امر به معروف و نهی از منکر را اقدامی نامناسب توصیف و تصریح کرد:‌ ما اگر در قبال تک تک افراد جامعه احساس مسئولیت نکنیم در حقیقت دچار نوعی خود‌بینی در رفتار شده‌ایم در حالی که برخی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی نظیر بد‌حجابی و بی‌حجابی با تذکر و امر به معروف و نهی از منکر قابل اصلاح است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های اردبیل در پایان سخنان خود اظهار داشت: عمل به فرایض دینی و انجام واجبات پرداخت هزینه‌هایی را به دنبال دارد که ضرورت دارد در این زمینه به هوش باشیم و اجازه ندهیم برخی‌ها به ارکان دین اسلام و رکن حقیقی فرایض یعنی امر به معروف و نهی از منکر ضربه و لطمه‌ای وارد کنند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول