اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست تبلیغات عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی گیلان:

امر به معروف و نهی از منکر وصیت مهم علی (ع) بود

خبرگزاری فارس: سرپرست تبلیغات عقیدتی‌سیاسی فرماندهی انتظامی گیلان گفت: علی (ع) وصیت کرد امر به معروف و نهى از منکر را وا مگذارید تا مبادا بدترین شما حکمرانى شما را به دست بگیرند.

امر به معروف و نهی از منکر وصیت مهم علی (ع) بود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت‌الاسلام مجید برخورداری ظهر امروز در مراسم ویژه ضربت خوردن حضرت علی (ع) به تشریح چگونگی ضربت خوردن این امام همام پرداخت و اظهار کرد: امام علی (ع) در آخرین لحظات حیات فرمود امر به معروف و نهى از منکر را وا مگذارید تا مبادا بدترین شما حکمرانى شما را به دست بگیرند که در آن صورت هر چه دعا کنید از شما نپذیرند.

وی با بیان اینکه چگونگى ضربت خوردن حضرت علی (ع) در نوشته تاریخ‎نویسان پیشین یکسان نیست، افزود: طبرى و ابن‌سعد و دیگران نوشته‏اند که چون حضرت علی (ع) از سایبانى که به مسجد مى‏رسد، بیرون رفت، ابن‌ملجم به او ضربت زد و یعقوبى که تاریخ او پیش از این افراد نوشته شده، می‌گوید: پسر ملجم از سوراخى که در دیوار مسجد بود، شمشیر بر سر او زد.

این مسئول با بیان اینکه نوشته ابن‌اعثم که هم‌عصر طبرى است، با نوشته آنها مخالف بوده و با آنچه بین شیعیان مشهور است مطابقت دارد، ادامه داد: وى مى‏نویسد پسر ملجم شمشیر خود را برداشت و به مسجد آمد و بین خفتگان رفت، امام على (ع) اذان گفت و داخل مسجد شد و خفتگان را بیدار کرد سپس به محراب رفت و نماز را آغازکرد و به رکوع و سپس به سجده رفت وقتی سر از سجده نخست برداشت ابن‌ملجم به او ضربت زد و ضربت او در جاى ضربتى که عمرو بن عبدود در جنگ خندق زده بود، فرود آمد و ابن ملجم گریخت و امام در محراب افتاد و مردم بانگ برآوردند که امیرمؤمنان شهید شد.

وی اضافه کرد:  بلاذرى از حسن بن بزیع نیز نقل می‌‌کند وقتی پسر ملجم او را ضربت زد، امام فرمود «فزت و رب‌الکعبه» و آخرین سخن او این آیه «فمن‏ یعمل مثقال ذره خیراً یره و من یعمل مثقال ذره شراً یره» (آیات 7و8 سوره زلزال) بود

روایت‎هاى شیعه و  برخى از روایت‎هاى اهل سنت با آنچه ابن اعثم نوشته مطابقت دارد.

برخورداری با بیان اینکه امام را از مسجد به خانه بردند و زمانی نگذشت که قاتل را دستگیر کرده و نزد امام آوردند، ابراز کرد:  امام به او فرمود: پسر ملجمى، عرض کرد: آرى، سپس امام (ع) به امام حسن (ع) فرمود او را سیر کن و استوار ببند و اگر مُردم او را نزد من بفرست تا در پیشگاه خدا با او خصمى کنم و اگر زنده ماندم یا مى‏بخشم و یا قصاص مى‏کنم.

وی گفت: ابن سعد نیز روایت می‌کند که امام فرمود به او خوراک نیکو دهید و در جاى نرمش قرار دهید و همچنین نقل می‌کند روزى که امام على (ع) مردم را براى بیعت فرا مى‏خواند، ابن‌ملجم دو بار براى بیعت پیش امام آمد ولی امام او را از نزد خود راند و سپس به حاضران فرمود از پیغمبر (ص) شنیدم که او ریش مرا از خون سرم رنگین خواهد کرد.

سرپرست تبلیغات عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به وصیت حضرت علی (ع) در آخرین لحظات زندگى با فرزندان خود، بیان کرد: امام علی (ع) فرمود شما را سفارش مى‏کنم به ترسیدن از خدا و اینکه دنیا را مخواهید، هر چند دنیا پى شما آید، دریغ مخورید بر چیزى از آنکه به دستتان نیاید.

وی در ادامه وصیتنامه علی (ع) اظهار کرد: امام فرمود حق را بگویید و براى پاداش ‏«آن جهان‏» کار کنید و با ستمکار در پیکار باشید و ستمدیده را یار.، شما و همه فرزندانم و کسانم و آنها که نامه من به او رسد، سفارش می‌کنم به ترس از خدا و آراستن کارها و آشتى با یکدیگر که من از جد شما شنیدم که می‎گفت؛ آشتى دادن بین مردم بهتر از سال‌ها نماز و روزه است.

برخورداری به سفارش علی (ع) درباره یتیمان اشاره کرد و گفت: خدا را، خدا را درباره یتیمان که آنها را گاه گرسنه و گاه سیر مدارید و نزد خود ضایعشان مگذارید، خدا را، خدا را، که همسایگان را بپایید که سفارش شده پیامبر شمایند، زیرا پیوسته درباره آنها سفارش مى‏فرمود، چندان که گمان بردیم براى آنها ارثى معین خواهد فرمود، خدا را، خدا را درباره قرآن که مبادا دیگران در رفتار به حکم آن بر شما پیشى گیرند، خدا را، خدا را درباره نماز که ستون دین شماست.

وی افزود: علی (ع) فرمود خدا را، خدا را در حق خانه پروردگارتان که آن را خالى مگذارید چندان که در این جهان ماندگارید، که اگر حرمت‏ آن را نگاه ندارید، به عذاب خدا گرفتار می‌شوید، خدا را، خدا را درباره جهاد در راه خدا با مال و جان و زبان‎هایتان، بر شما باد به یکدیگر پیوستن و به هم بخشیدن مبادا از هم روى برگردانید و پیوند هم را بگسلانید.

این مسئول امر به معروف و نهى از منکر را وصیت امام علی (ع) دانست و تصریح کرد: علی (ع) وصیت کرد امر به معروف و نهى از منکر را  وا مگذارید تا مبادا بدترین شما، حکمرانى شما را به دست نگیرند که در آن صورت هر چه دعا کنید از شما نپذیرند.

وی اذعان کرد: علی (ع) وصیت کرد ای پسران عبدالمطلب نبینم در خون مسلمانان فرو رفته‏اید و دست‎ها را بدان آلوده کرده و بگویید امیرمؤمنان را کشته‏اند بدانید نباید کسى به جز کشنده من کشته شود، بنگرید که اگر من از این ضربت او مُردم  تنها یک ضربت به او بزنید و دست و پا و اندام دیگر او را مبرید که من از رسول خدا (ص) شنیدم که مى‏فرمود «بپرهیزید از بریدن اندام مرده، هر چند سگ دیوانه باشد».

برخورداری با اشاره به اینکه اندک اندک آرزوى امام تحقق مى‏یافت و به آنچه که مى‏خواست نزدیک مى‏شد، گفت: او از دیرباز خواهان شهادت بود و مى‏فرمود خدایا بهتر از اینان را نصیب من کن و بدتر از مرا بر اینان بگمار.

وی افزود: على(ع) به لقای حق رسید و عدالت نگاهبان امین و برپادارنده مجاهد خود را از دست داد و بى‏یاور ماند و ستمکاران از هر سو دست به حریم آن گشودند و به اندازه توان خود اندک اندک از آن ربودند چندان که چیزى از آن بر جاى نماند و آنگاه ستم را بر جایش نشاندند و همچنان جاى خود را می‎دارد تا خدا کى خواهد که زمین پر از عدل و داد شود، از آن پس که پر از جور و ستم شده است.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول