اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران:

جهاد دانشگاهی مازندران از جلبک هیدروژن استحصال می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: ایجاد پایگاه علمی برای تدوین دانش فنی تولید بیولوژیکی هیدروژن از جلبک میکروسکوپی و تدوین دانش فنی طراحی و ساخت بیولامپ با استفاده از جلبک به جهاد دانشگاهی مازندران واگذار شد.

جهاد دانشگاهی مازندران از جلبک هیدروژن استحصال می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مصطفی مهدی‌نژاد صبح امروز در نشست خبری با رسانه‌های گروهی مازندران اظهار داشت: برای پویایی کشور نیاز است صنعت و دانشگاه ارتباط موثری با یکدیگر برقرار کنند.

وی با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه‌ها در کشور اذعان داشت: دانشگاه‌های کشور متناسب با نیاز کشور شکل نگرفت و برای رفع مشکل کشور نیاز است دانشگاه‌ها از صرف آموزش خارج و برنامه عملی نیز سطح دانشگاه‌های کشور فعال شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به فعالیت‌های رو به رشد جهاد دانشگاهی در سطح کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر قرار ساخت 14 دکل حفاری نفت به جهاد دانشگاهی واگذار شود و این نشان می‌دهد که این ارگان ارتباط مناسبی را دانشگاه‌ها ایجاد کرده است.

مهد‌ی‌نژاد از فعالیت دو طرح پژوهشی مهم در سطح جهاد دانشگاهی مازندران خبر داد و بیان داشت: ایجاد پایگاه علمی برای تدوین دانش فنی تولید بیولوژیکی هیدروژن از جلبک میکروسکوپی و تدوین دانش فنی طراحی و ساخت بیولامپ با استفاده از جلبک به جهاد دانشگاهی مازندران واگذار شد.

وی گفت: برای اجرای این دو طرح در جهاد دانشگاهی مازندران حدود 23 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که براساس برنامه‌ریزی ایجاد پایگاه علمی برای تدوین دانش فنی بیولوژیکی هیدروژن از جلبک میکروسکوپی حدود چهار سال و تدوین دانش فنی طراحی و ساخت بیولامپ با استفاده از جلبک حدود 36 ماه در جهاد دانشگاهی مازندران باید عملیاتی شود.

این مسئول یادآور شد: برای طرح تولید هیدروژن از جلبک به عنوان دانش مرزی در مازندران با همکاری پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، شرکت دانش بنیان ، دانشگاه زنجان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه فردوسی مشهد با جهاد دانشگاهی مازندران همکاری می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه با اعلام اینکه قرار اجرای این دو طرح ملی با شورای عطف در دو ماه آینده منعقد می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر برای اجرای این دو طرح حدود 20 درصد کارها انجام شد.

وی ادامه داد: برای شروع کار حدود یک میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار دارد.

این مسئول درباره ظرفیت مناسب جلبک‌ها در مازندران تصریح کرد: حدود 353 جلبک در مازندران شناسایی شد که در حال حاضر امکان بهره‌برداری از 5 جلبک وجود دارد.

این مسئول یادآور شد: با استفاده از دانش فنی و آزمایشگاهی به دنبال بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های جلبکی برای استحصال هیدروژن از جلبک هستیم.

مهدی‌نژاد دیگر طرح در دست اجرای جهاد دانشگاهی مازندران را بهره‌برداری از آب‌بندان پرورش ماهی سوف در چپکرود جویبار اعلام کرد و یادآور شد: ماهی سوف ماهی‌های هرز در سطح مراکز پرورش ماهی را از بین می‌برد که با اجرای این طرح گام مهمی در سطح مزارع پرورش ماهی در سطح کشور برداشته می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه با انتقاد از عدم اجرایی شدن طرح راه‌اندازی مرکز تحقیقات فضایی در مازندران اذعان داشت: جهاد دانشگاهی مازندران برای راه‌اندازی این مرکز اعلام آمادگی کرد، ولی این طرح در استان حمایت نشد.

انتهای پیام/ن20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول