اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی/

جهاد دانشگاهی، تجلی‏گاه تعهد و فرهنگ است

خبرگزاری فارس: جهاد دانشگاهی به عنوان تجلی‌گاه تعهد و فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی همواره در حرکت رو به جلوی ملت ایران نقش‌آفرین بوده است.

جهاد دانشگاهی، تجلی‏گاه تعهد و فرهنگ است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم وقوع انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) در سال 1357 موج عظیمی از تحولات سیاسی و اجتماعی را در سراسر ایران و در میان توده‌های عظیم مردمی به راه انداخت اما در هر انقلابی، وظیفه پشتیبانی فکری و فرهنگی از اقشار گوناگون مردم بر عهده اندیشمندان و متفکرانی است که برآمده از مراکز علمی باشند.

در جامعه ایران دانشگاه و حوزه‌های علمیه از دیرباز بار این پشتیبانی فکری و معنوی را بر دوش گرفته و هیچ گاه این وظیفه خطیر خود را در کنار تحصیل علم و تهذیب نفس فراموش نکرده‌اند.

انقلاب اسلامی در لایه‌های گوناگون خود تحول در دانشگاه‌ها را نیز پ‌ ریزی کرد چه اینکه رژیم سابق سعی بر این داشت تا با غربی کردن هر چه بیشتر دانشگاه‌ها، فرهنگ اسلامی را از جامعه ایرانی بزداید و آنچه باب میل اربابان غربی بود را جامه عمل بپوشاند.

انقلاب فرهنگی پس از انقلاب فیزیکی مردم ایران و به فرمان رهبر کبیر انقلاب از جمله حرکت‌های جهاد گونه‌ای بود که این بزرگ‌مرد تاریخ در طول زندگی پرثمر خود به راه انداخت.

در پی صدور این فرمان تاریخی، ستاد انقلاب فرهنگی در راستای تحقق بخشیدن به اهداف این حرکت و ضرورت ایجاد تحول در دانشگاه تشکیل شد که این ستاد نیز شورای عالی جهاد دانشگاهی را به عنوان بازوی اجرایی خود برای سامان‌دهی به وضعیت مدیریتی دانشگاه‌ها تشکیل داد که تاسیس جهاد دانشگاهی در 16 مرداد ماه سال 59 رهاورد این شورا بود.

در آن زمان که اساس‌نامه این نهاد نوشته می‌شد، سیاست‌گذاران فرهنگی کشور جهاد دانشگاهی را پلی میان جامعه و دانشگاه‌ها تعیین کرده و عینیت بخشی به آرمان‌های انقلاب، تحقق اهداف انقلاب فرهنگی، افزایش گرایش‌های مذهبی در بین دانشجویان و نیز گسترش فناوری‌ها با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد به منظور حذف وابستگی علمی، فرهنگی و صنعتی نظام اسلامی به بیگانگان را به عنوان مهم‌ترین وظایف آن مشخص ساختند.

آنچه مسلم است اینکه جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی مشغول به فعالیت بوده و با توجه به این مسئله، شکوفایی استعدادها، توسعه امور فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و دینی، تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای و نیز حمایت از دانشجویان و محققان جوان را در دستور کار خود قرار داده است.

پیشرفت‌های چشمگیر اعضای این نهاد علمی و فرهنگی در سال‌های اخیر نشان از موفقیت این سیاست‌ها داشته و گویای این واقعیت است که جهاد دانشگاهی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور نقش‌آفرین بوده است.

دستیابی به دانش‌های گوناگون در همه ابعاد، واداشتن محققان به انجام پژوهش‌های کاربردی و ایجاد شوق و انگیزه در میان دانشجویان برای رسیدن به قله‌های پیشرفت در علم و تکنولوژی از جمله دستاوردهای تاسیس جهاد دانشگاهی است.

امام خمینی(ره) به عنوان پرچم‌دار تفکر شیعی در دوران معاصر و بزرگ‌ترین پشتیبان پیشرفت و حرکت رو به جلوی مردم ایران در قرن بیستم جهاد دانشگاهی را محصول مستقیم انقلاب اسلامی می‌دانست و همواره می‌فرمود: «مهم‌‏ترین عامل در کسب خودکفایی و بازسازی، توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی، تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه ‏جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهای متعهد و متخصص است که شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاک نگرش انحصاری علم به شرق و غرب درآمده و نشان داده‏اند که می‌‏توانند کشور را روی پای خود نگه دارند».

رهبر معظم انقلاب نیز سخنان بسیار مهمی در مورد جهاد دانشگاهی و در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه بیان داشته‌اند به طوری که در یکی از دیدارهایشان فرمودند «تاکنون، کارنامه درخشان جهاد دانشگاهی بیانگر آن است که این نهاد، تجلی‏‌گاه تعهد و فرهنگ ناب در محیط‏‌های علمی بوده است و نام جهاد، همواره با تبلور فرهنگ، معنویت و حفظ اصول و ارزش‏‌های متعالی، عجین بوده است».

پیشوند جهاد در نام این نهاد مقدس گویای تکیه بر شعائر دینی و انقلابی به عنوان ویژگی جهادگران در میان اعضای جهاد دانشگاهی است بنابراین خانواده بزرگ جهاد دانشگاهی باید همان گونه که تاکنون انقلاب اسلامی را در زمینه‌های گوناگون فرهنگی و علمی یاری کرده است، تحقق اهداف مشخص شده در چشم‌انداز مدنظر رهبر معظم انقلاب را نیز در دستور کار خود قرار داده و نقش خود را در اقتصاد مقاومتی که اخیراً توسط ایشان اعلام شده است به خوبی ایفا کند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول