اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

اجلاس تهران شکست تحریم‌ها را اثبات می‌کند

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها در تهران دهن‌کجی بزرگ به تحریم و همچنین به ذلت نشاندن خباثت رژیم صهیونیستی است.

اجلاس تهران شکست تحریم‌ها را اثبات می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار داشت: اجلاس سران غیرمتعهدها به عنوان بزرگترین رویداد بین‌المللی سیاسی ایران در سه دهه اخیر از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار است که مقامات بیش از 118 کشور دنیا و کشور‌هایی نیز به عنوان عضو ناظر در این اجلاس حضور یافته و بزرگترین رویداد سیاسی سال‌های اخیر را رقم خواهند زد.

وی با یادآوری اینکه دو سوم اعضای سازمان ملل عضو این اجلاس هستند خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم روسای جمهور برخی از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیدند که با پرهیز از ورود به دو قطب غرب و شرق و پیمان ناتو و یا ورشو باید استقلال خود را حفظ کنند تا بدون بدهکاری و وابستگی و ملعبه نشدن در دست استکبار بتوانند اهداف خود را مستقل و آزادانه پیگیری کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری به تاریخچه تشکیل این جنبش اشاره کرد و گفت: پایه‌گذاری تشکیل این نهاد در سال 1955 مطرح شد و در سال 1961 میلادی نیز به صورت رسمی جنبش عدم تعهد شکل گرفته و اعلام موجودیت کرد.

عاملی با بیان اینکه جواهر لعل نهرو، سوکارنو و جمال عبدالناصر در تشکیل جنبش عدم تعهد از پیشتازان بوده‌اند تصریح کرد: به دلیل آنکه شاه ملعون ایران در آن مقطع وابسته به امریکا بود جلوی عضویت ایران را در این جنبش گرفتند اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از نخستین سال‌های شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران کشور ما در ششمین اجلاس به عضویت جنبش عدم تعهد درآمد.

وی با اعلام اینکه این مجموعه توانسته است استقلال خود را حفظ کرده و از حق و حقوق ملت‌های آزادی‌خواه دنیا دفاع کند اذعان داشت: در مذاکرات هسته‌ای ایران جنبش عدم تعهد بارها حمایت خود را از حق و حقوق ایران در برابر رفتار قلدرمآبانه غرب اعلام کرد و هرگز از جایگاه و موضع‌گیری خود عقب‌نشینی نکرده و ابزار دست غرب نشد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: هرچند نظام استکباری سعی کرده است با مطرح کردن مسایل متعدد به ویژه تاکید بر قدرت اعضای دائمی سازمان ملل و همچنین شورای امنیت اصالت این جنبش را زیر سوال ببرد اما جنبش عدم تعهد با عضویت بیش از 120 کشور همیشه حقانیت خود را ثابت کرده و در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز سعی می‌کرد تا به جنگ ناعادلانه علیه ایران خاتمه داده و امریکا را محکوم به شکست و مداخله کند.

عاملی تصریح کرد: سران جنبش عدم تعهد در سه دهه اخیر بارها از حق و حقوق ایران به ویژه در سقوط هواپیمای مسافربری در خلیج فارس و جلسات آژانس هسته‌ای دفاع کرده است و اجازه نداده تا عده‌ای با حق ویژه قایل شدن برای خود بخواهند سردمداری استبدادی داشته باشند.

وی اظهار داشت: حرکت مطلوب و شایسته این جنبش با حق ویژه استکبار جهانی و سلطه صهیونیسم بر منطقه در تضاد است به طوری که اعضای این جنبش همواره سعی کردند ضمن تاکید بر ناکارآمدی و غیرمنطقی بودن رفتار سلطه‌گران حرکت آنها را محکوم به شکست کنند.

خطیب جمعه اردبیل اضافه کرد: هر چند امریکا سعی می‌کند بدون توجه به تصمیم سازمان ملل و شورای امنیت با رفتار مستبدانه خود به هر کشوری که دلش می‌خواهد حمله نظامی کرده و یا تحریم اقتصادی کند تنها قدرتی که در برابر آنها ایستاده است سران جنبش عدم تعهد است که توانسته قدرت بازدارندگی بسیار عالی را ایفا کند.

عاملی در ادامه سخنان خود بیان داشت: بیش از 70 سال است که رژیم صهیونیستی به عنوان دولت بالذات تروریسم نه تنها حق و حقوق ملت‌های فلسطین و غزه را نادیده گرفته بلکه با کشتن خبرنگاران سعی می‌کند قتل عام خود را لاپوشانی کند.

وی به رجزخوانی این رژیم جعلی اشاره کرد و گفت: دبیر کل سازمان ملل به جای موضع‌گیری علیه رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن رژیم به سخنان رئیس جمهور ما که اعلام داشته رژیم صهیونیستی غده سرطانی است موضع گرفته و سخن از منشور جهانی به میان می‌آورد که شاهد زیر پا گذاشتن این منشور در بحرین و سوریه از سوی استکبار هستیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری همه تلاش استکبار جهانی را در یاوه‌سرائی‌های اخیر برای ایجاد ناامنی در آستانه اجلاس تهران و حاضر نشدن سران برخی از کشورها توصیف کرد و ابراز داشت: استکبار از این ناراحت است که سه سال ریاست این سازمان بین‌المللی به دست ایران می‌افتد و در کنار آن با مطرح شدن شعار مدیریت مشترک جهانی به عنوان شعار ممتاز این اجلاس امریکا و نظام استبدادی در آتش خشم می‌سوزند که مبادا حق ویژه آنها زیر سوال برود.

عاملی اضافه کرد: ایران اسلامی ما با میزبانی این اجلاس نه تنها جایگاه سیاسی و منزلت منطقه‌ای خود را ارتقا می‌دهد بلکه در مذاکرات هسته‌ای نیز برگ برنده دست ایران خواهد بود تا همه دنیا به حقانیت جمهوری اسلامی ایران و موقعیت جهانی آن اذعان کند.

وی حضور 2 هزار خبرنگار در این اجلاس را یک فرصت استثنائی برای نشان دادن چهره صلح‌طلبانه و عقلانی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و بیان کرد: این اجلاس نه تنها ضرب شصتی به رژیم صهیونیستی خواهد بود بلکه بیرق حکمت و عزت نظام ما را اعتلا خواهد داد.

خطیب جمعه اردبیل در خطبه اول نماز نیز در ادامه مباحث تاثیر موسیقی بر درون و عواطف بشری اظهار داشت: موسیقی که در آن توهم و طرب باشد مورد قبول دین نیست چرا که دین اسلام دینی است که در آن عقلانیت، اخلاق و رفتار انسانی و اسلامی موج می‌زند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول